*Nettavisen* Livsstil.

Søvnmangel kan være skadelig for hjernen. Slik sover du bedre

Søvnmangel kan være skadelig for hjernen, kommer det fram i en ny studie fra Uppsala universitet.

12.01.20 12:52

Forskerne har undersøkt hva som skjedde med 15 menn med en snittalder på 22 år når de fikk normal søvn én natt, for så å bli nektet søvn den neste.

Etter den søvnløse natten hadde forsøksdeltakerne 17 prosent mer tau-protein i blodet. Tau-proteiner er blitt knyttet til en rekke sykdommer i sentralnervesystemet, deriblant Alzheimers.

– De som sier at «man kan sove når man er gammel», tar feil, sier Christian Benedict, som er førsteamanuensis i nevrovitenskap ved universitetet i Uppsala, til TT.

Les også: Etter over tusen våkenetter, fant Anders løsningen på søvnproblemene

Ikke krise for småbarnsforeldre

Studien antyder at regelmessig søvnmangel kan påvirke hjernens helse negativt på lang sikt.

Forbigående søvnmangel, som gjerne oppleves av småbarnsforeldre og skiftarbeidere, er imidlertid ingen krise, ifølge Benedict:

– Studien viser tydelig at søvn spiller en viktig rolle, men man bør ikke få panikk. Søvn er én del av regnestykket, som består av mange, mange variabler.

Trenger flere studier

Forskerne er ikke sikre på om den høye tau-protein-forekomsten kommer av at proteinet kun kommer fra hjernen og havner i blodet, eller om de også speiler høyere taunivåer i hjernen.

Les også: Gladnyhet for de som sover for lite: Det hjelper å sove lenge i helga

Det er også uvisst om resultatene vil være like for kvinner. Forsøket er verken gjort på kvinner, eldre eller mennesker med søvnapné.

Det trengs derfor flere studier.

– Studier over lengre tid kan forhåpentligvis også gi oss innsikt i om man kan forsøke å bedre søvnmønsteret sitt tidlig i livet for å minske risikoen for Alzheimers og andre demenssykdommer, sier forsker Jonathan Cedernaes, som har ledet studien, i en pressemelding.

Slik får du bedre søvn

Trener du sent på kvelden, sover mer enn 20 minutter midt på dagen eller drikker mye kaffe? Vi har samlet åtte punkter søvnforskere mener påvirker søvnkvaliteten din.

Se hele listen her (+)

Men det er særlig én felle du bør unngå å havne i:

- Den største feilen folk gjør er at de ikke prioriterer søvn i en hektisk hverdag, sier Mari Hysing og Ståle Pallesen, som begge er psykologer og søvnforskere på Psykologisk fakultet ved Universitetet i Bergen.

Hysing forteller at mange synes det er vanskelig å klare å ha faste rutiner, fordi det ofte er andre ting som frister mer å bruke kveldene på enn å legge seg tidlig.

Noen holdes også våken av bekymringer for jobb eller andre ting de ikke får gjort noe med.

- Det kreves uansett litt innsats for å få nok søvn, og det bør prioriteres, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag