*Nettavisen* Livsstil.

Stor norsk elbiltest avslører tapt rekkevidde vinterstid

STOR NORSK TEST AVSLØRER VIKTIGE FAKTA: Testen viser den faktiske rekkevidden, forbruket og ladehastigheten under norske vinterforhold.

STOR NORSK TEST: Testen viser den faktiske rekkevidden, forbruket og ladehastigheten under norske vinterforhold. (Foto: NAF) Foto: (NAF)

- De fleste vet at rekkevidde og ladehastighet påvirkes av kuldegrader, men ikke hvor mye, sier NAF. Ny elbiltest viser fasit.

20.02.20 12:07

En stor elbiltest gjennomført av NAF og bladet motor viser at elbilene mister i gjennomsnitt 18,5 prosent av rekkevidden vinterstid.

20 av de mest solgte elbilmodellene er med i testen, som viser den faktiske rekkevidden, forbruket og ladehastigheten under norske vinterforhold.

- De fleste vet at rekkevidden og ladehastigheten påvirkes av kuldegrader og snødekte veier, men ikke hvor mye. Med denne testen vil vi hjelpe forbrukerne til å gjøre gode valg når de kjøper en ny eller brukt elbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, ifølge Motor og i pressemelding.

Les også: Nå fungerer elbilpolitikken: Salget av bensin og diesel stuper i Norge

Rekkevidde på papiret

Elbilene man får kjøpt i norske bilbutikker koster fra 179.000 kroner til 900.000 kroner, og har rekkevidde fra 260 km til 610 km. Det er rekkevidden på papiret.

Modellene i testen tapte i gjennomsnitt 18,5 prosent rekkevidde, sammenlignet med den oppgitte rekkevidden (såkalt WLTP- rekkevidde).

Hyundai Kona er bilen som klarte seg best, med et rekkeviddetap på kun 9 prosent, ifølge NAF. Kona har en startpris rett rundt 300.000 kroner. Bilen lader i tillegg batteriet opp til 80 prosent på 40 minutter, ifølge testen.

  • VW e-UP/Seat Mii/Skoda Citigo-e: 12 prosent avvik
  • Renault Zoe: 17 prosent avvik
  • Hyundai Ioniq: 10 prosent avvik
  • VW e-Golf: 11 prosent avvik
  • Hyundai Kona: 10 prosent avvik
  • Kia e-Soul: 22 prosent avvik
  • BMW i3: 21 prosent avvik
  • Nissan Leaf: 22 prosent avvik
  • Kia e-Niro: 21 prosent avvik
  • Tesla Model 3: 28 prosent avvik
  • Audi e-Tron: 13 prosent avvik
  • Mercedes EQC: 23 prosent avvik
  • Jaguar i-Pace: 23 prosent avvik
  • Tesla Model S: 26 prosent avvik
  • Tesla Model X: 17 prosent avvik

Klikk på bildet for å forstørre. LANGT FRA VIRKELIGHETEN: Elbilene man får kjøpt i norske bilbutikker koster fra 179 000 kroner til 900 000 kroner, og har rekkevidde fra 260 km til 610 km. Det er imidlertid på papiret. Virkeligheten viser seg å være en annen.

LANGT FRA VIRKELIGHETEN: Elbilene man får kjøpt i norske bilbutikker koster fra 179.000 kroner til 900.000 kroner, og har rekkevidde fra 260 km til 610 km. I praktisk bruk er rekkevidden en annen. Foto: (NAF)

Komplisert WLTP

WLTP - World Light Vehicle Test Procedure er en standardisert test som brukes blant annet for å finne elbilers offisielle rekkevidde og forbruk.

- Den offisielle rekkevidden er noe optimistisk under norske vinterforhold, sier Sødal ifølge Motor.

Han råder bilkjøpere til ikke å la seg blende av betegnelser for rekkevidde som «inntil» og «opptil». Det er rekkevidde under ideelle forhold i 20 grader, blandet kjøring  og kanskje med en helt annen dekkdimensjon enn du vurderer. Dekkstørrelsen har ifølge Sødal litt å si for rekkevidde.

Les også: Se opp for skrekkregning: Derfor bør du kanskje droppe å kjøpe hytte

Mangler standardisering

Under testen ble også ladehastigheten på hurtigladere målt for alle de 20 modellene. Samtlige biler ble kjørt på motorvei i to timer for å varme opp batteriet. Bilene ble så ladet på hurtiglader fra om lag 10 prosent opp til 80 prosent.

- Ladehastighet oppgis gjerne i kW, og kan variere fra 40 til 200, hvor 40 er langsomt og 200 er veldig raskt i dagens målestokk, sier NAF-rådgiveren.

NAF-testen viser viser at noen modeller lader betydelig tregere enn det oppgitte maksimumstallet i store perioder av hurtigladingen.

Bilforhandlere oppgir ladehastighet på forskjellige måter. Noen supplerer maksimumsfarten med hvor lang tid det tar å lade batteriet opp til for eksempel åtti prosent. Sødal mener bransjen må bli tydelige og samkjørte i omtalen av vinterrekkevidde og ladehastighet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag