Studie: Derfor bør du trene klokken syv på morgenen

MORGENTUR: Løper du en tur før jobb på morgenen, vil du få flere fordeler.

MORGENTUR: Løper du en tur før jobb på morgenen, vil du få flere fordeler. Foto: Marija Jovovic (iStock Photo)

Ny studie viser når det er best å trene for at du skal få mest igjen for treningen. En norsk personlig trener er uenig i at det finnes et optimalt treningstidspunkt.

07.03.19 09:55

Selv om det er tungt å stå opp tidlig på morgenen for å trene før jobb, vil du få mye igjen for å sprette opp av sengen og komme i gang, om vi skal stole på en ny studie publisert på The Physiological Society.

Den viser at det beste tidspunktet å trene er klokken syv på morgenen, for å få en best mulig døgnrytme.

Du vil nemlig kunne føle deg mer våken på morgenen og mer sliten om kvelden, og potensielt sett få nok hvile til å våkne opp like opplagt neste dag. Trening mellom klokken 13 og 16 kan også være positivt.

- Vi ser at mennesker som trener regelmessig kan få et bedre søvnmønster. Om det er en forskjell på om man trener klokken syv, 12 eller 17 er jeg usikker på, men for mange kan det å trene sent på kvelden kanskje gjøre kroppen mer våken, sier personlig trener Alexander Aalerud, ved Myrens Sportssenter i Oslo.

Han forklarer at det tar tid for kroppen å roe seg ned etter trening, og derfor kan det gjøre at du ikke sovner så lett på kvelden.

Ingen perfekte treningstidspunkt

Trening sent på ettermiddagen og kvelden vil imidlertid kunne forskyve døgnrytmen din, ifølge den nye studien. Du skal likevel ikke tvinge deg til å trene om morgenen om du ikke har lett for å stå opp tidlig.

- Du kan trene, men det er kanskje på et så lavt nivå at du ikke virkelig bruker så mye energi, sier Anthony Hackney, professor på avdelingen for trening og idrettsvitenskap på University of North Carolina Chapel Hill, til Time Magazine.

Alexander Aalerud er ikke enig i at det skal finnes et perfekt treningstidspunkt.

- For folk flest er det best å trene når du har mulighet til det. Det er viktigere at du tar deg tid til å trene i løpet av dagen, enn hvilket tidspunkt du trener, sier Aalerud.

TID TIL Å TRENE: Personlig trener Alexander Aalerud mener det viktigste er at du faktisk trener.  Foto: Ingrid Bølgen Halvorsen

Vaner er viktigst

For mange av oss er det både enklest og mest naturlig å trene etter jobb, på ettermiddagen. Det trenger ikke være negativt, selv om forskningen sier det motsatte.

- Det handler mest om vanene dine. Det finnes flere studier hvor folk har vist bedre framgang i styrke og muskelmasse ved styrketrening på kvelden versus morgenen. Likevel ser det ut til at det viktigste er at du er konsekvent med hvilken tid du trener på, forklarer Aalerud.

Han anbefaler at du trener på den tiden av døgnet du har tid - og føler du har mest energi. Samtidig trekker han fram det positive med en morgenøkt.

- Trening med moderat intensitet kan øke konsentrasjonsevnen din og bedre hukommelsen, så du kan faktisk prestere bedre på jobb eller skole ved å starte dagen med bevegelse, forteller han.

Mestringsfølelsen du får på morgenen ved å trene når du egentlig har lyst til å sove lenger, kan være nok til å prestere bedre.

- Det kan være tungt å skulle hoppe rett i joggeskoene når du står opp, men om du gjør det så starter du dagen med å mestre en mental utfordring. Det kan igjen gjøre at du håndterer andre oppgaver resten av dagen bedre enn du ellers ville gjort, forklarer Aalerud.

Slik bør du spise før trening

Alle har ulike personlige preferanser for matinntak før trening. Spiser du rett før trening, bør det være et lett måltid, ifølge Aalerud.

- For styrketrening vil jeg anbefale et proteinrikt måltid én og en halv til to timer både før og etter treningen. Hvis du trener hard kondisjonstrening bør du ha fått i deg et måltid med en god mengde karbohydrater, avhengig av intensitet og varighet, forklarer han.

Noen velger også å trene på tom mage, som nevnt tidligere, på morgenen. Det er imidlertid ikke alle treningsformer som er like godt egnet på fastende mage.

- Det er vanskeligere å trene kondisjon med veldig høy intensitet, da dette er mer avhengig av karbohydrater som energikilde. Styrketrening på fastende mage går derimot fint for veldig mange, forteller han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.