Gå til sidens hovedinnhold

Studie: Glutenfri kost er skadelig for hjertet

Har du ikke cøliaki er det ingen god grunn til å la være spise fullkornsprodukter.

En studie utført av forskere ved universitetet Harvard, tyder på at en glutenfri kost ikke er sunt for hjertet. For dersom du ikke har glutenintoleranse, er det ikke lurt å unngå å spise gluten i form av fullkorn.

Lavkarbo-dietten er en av de som unngår fullkorn, om det er brød eller ris, i kosten. Forskerne konkluderer i den nye studien med at man ikke bør ha en glutenfri diett så sant man ikke har cøliaki.

Studien ble påbegynt i 1986 og over 100.000 personer deltok. Ingen av dem hadde en forhistorie med hjertesykdommer, og de svarte på en rekke spørsmål om kostholdsvaner. Hvert fjerde år ble svarene oppdatert.

Hjerte- og karsykdommer

De som spiste glutenfritt hadde en økt risiko for hjerte- og karsykdommer sammenlignet med de som hadde gluten i kostholdet.

Dette hang blant annet sammen med at de med gluten i kostholdet i stor grad spiste fullkornsprodukter. Med redusert gluteninntak, ble også inntaket av fullkorn redusert. Det betyr også mindre inntak av fiber, mineraler og vitaminer som fullkornsprodukter innehar, og som kroppen trenger.

Dette er en enkelt-studie og det er ikke er tatt høyde for at man spiser kost som erstatter det man ikke får i seg fra fullkorn eventuelt.

Les også

Personlig trener: - Mat og trening har fått en slags «sexsymbol»-status

Fullkorn vs lavkarbo

Men gevinsten av å spise fullkorn er også tidligere undersøkt.

Et forskerteam i London, ledet av NTNU-stipendiat Dagfinn Aune, har tatt for seg 45 internasjonale studier og for første gang tallfestet fordelene. For dem som ikke spiser fullkorn i det hele tatt gir bare 30 gram ferdig fullkornsprodukt per dag en redusert risiko for tidlig død på 18 prosent.

Det mest overraskende ved undersøkelsene er at fullkornsprodukter beskytter mot så mange forskjellige sykdommer. For eksempel var det redusert risiko for dødelighet for hjertesykdom, slag, hjerte- og karsykdommer samlet, kreft, infeksjonssykdommer, diabetes og luftveissykdommer, fortalte Aune i fjor sommer.

Les også

Den trendy allergimaten kan gjøre skade

Fiber

Lavkarbotrenden er fortsatt gjeldene, om enn ikke i like stort monn som for noen år siden. Tilliten til rådene om å spise fullkorn – i form av type pasta, ris og brød - var på bunn i 2012. I den nasjonale kostholdsundersøkelsen Norkost 2010-11 var det bare omkring en firedel av kvinnene og mennene som lå på anbefalt nivå. Fullkornsproduktene utgjorde videre bare 20 prosent av den totale mengden brød, kornvarer og kaker.

Noe av den gunstige helseeffekten ligge i det høye fiberinnholdet, som igjen kan gi mer stabilt blodsukker, lavere blodtrykk, lavere kolesterolnivå og påvirke miljøet i tarmen positivt. Fullkornsprodukter inneholder viktige stoffer som antioksidanter, B-vitaminer, jern, magnesium og sink.

Les også

Glutenfri nyhet: Gluten-allergi kan skyldes et «harmløst» virus

Kommentarer til denne saken