– Jeg tror at når noe sånt har skjedd, så har alle et behov for å samles om et eller annet håndfast. Og jeg tror de fleste har et behov for å uttrykke medfølelse. Men så er det vanskelig å vite hva man skal si og finne de rette ordene, så da er det enklere å dele et innlegg enn å sette seg ned og dele noe selv.

Det sier Frida Marie Grande (30) til Nettavisen. Hun står bak Instagramkontoen @fridategner, og opplevde lørdag at mennesker landet over republiserte et av innleggene hennes.

Etter masseskytingen i Oslo natt til lørdag, som satte en stopper for årets Pride-markering, satte nemlig Grande seg ned og illustrerte et klart budskap: To hender med regnbuefarger på neglene, et tegn på at alle skal få elske alle.

– Jeg prøvde å lage noe som favner alle, forteller 30-åringen.

Samler inn penger

Grandes Instagram-konto har vokst enormt siden hun startet den for litt over ett år siden. I skrivende stund har hun over 30.000 følgere på det som i utgangspunktet var en konto der hun delte tegninger av både venner og kjendiser.

– Det var ikke noe budskap rundt kontoen i starten, sier hun.

Les også: Kjendisene med klar oppfordring: – Det var trist å våkne opp i dag

Det er det derimot nå. Grande skjønte etter hvert at hun kunne bruke tegnekontoen til å formidle informasjon rundt saker hun brenner for, og den siste måneden har det gått mye i Pride-relaterte innlegg, som dette kong Harald-bildet:

Nå har Frida Marie Grande også samlet inn store summer til Oslo Pride som følge av engasjementet.

30-åringen solgte nemlig nylig print med kong Harald-motivet, der deler av inntektene gikk til Amnesty, og etter angrepet i Oslo sentrum satte hun opp en nettbutikk der hun selger gensere, t-skjorter og totebags med Pride-motiver. Alt overskuddet fra nettbutikken går til Oslo Pride.

Nettbutikken ble åpnet mandag, og etter bare to timer ble det solgt varer for 300.000 kroner. Innen torsdag hadde nettbutikken omsatt for over 800.000 kroner, skriver E24.

Alt som ikke går til produksjon av produktene går altså rett til Oslo Pride.

– Responsen har vært overveldende, sier Grande til avisen.

– Står sammen alle sammen

For Grande var det viktig å lage en illustrasjon som videreformidlet et klart budskap om både Pride og samhold.

– Jeg ville også at det ikke skulle bli en oss og dem-problematikk rundt det her, for det vet man kan oppstå så fort man kan høre om hvem gjerningspersonen er. Så det var viktig for meg at illustrasjonen hadde med det, at vi står sammen alle sammen – uavhengig av hvem vi er, sier hun.

Les også: Kong Harald med oppfordring til det norske folk

Denne problematikken har hun også videreført i et nytt innlegg som tydeliggjør at skytingen ble utført av én mann:

På Instagrams historiefunksjon har Frida Marie Grande forklart at hun har fått meldinger fra iranere som er redde fordi mannen som gikk til angrep er fra Iran. Derfor ble det viktig for 30-åringen å formidle at det var én gjerningsmann.

– Den refleksen jeg får hver gang det har vært et liknende angrep, er at jeg blir veldig redd for at gjerningspersonen har en bakgrunn som blir blåst opp på en måte som gjør at litt for mange folk tenker at alle som har en tilknytning til det landet eller den religionen har noe med angrepet å gjøre. Jeg synes det er utrolig urettferdig og trist at det blir en konsekvens av noe som allerede er forferdelig, deler Grande.

Gode tilbakemeldinger

Nøyaktig hvor mange som republiserte Grandes første innlegg vet hun ikke, da Instagram ikke lenger lar brukere se dette. Men hun vet at det fikk over 470.000 eksponeringer.

Og dette er ikke første gang en av Grandes tegninger går landet rundt etter en tragisk hendelse. Det samme skjedde etter massedrapet i Kongsberg i oktober i fjor, som blant andre Laagendalsposten omtalte den gang. Overfor Nettavisen forteller Grande at tilbakemeldingene er positive.

– Tilbakemeldingene er forskjellige ut fra innleggene, men det er mange som sier de setter pris på det jeg gjør, sier hun.

– Det er ikke sånn at det jeg snakker om ikke finnes noe annet sted. Men jeg formidler det på en måte som treffer en spesiell målgruppe. Og der henger ofte større og offentlige virksomheter litt etter i kommunikasjonsformen. Jeg henter jo også informasjon fra ulike kilder, men sammenfatter det på en måte som oppfattes relevant for yngre, legger hun til.