Tesla danker ut Audi og Jaguar i rekkeviddetest

Tesla Model X vs. Audi e-tron vs. Jaguar I-Pace

TEST AV REKKEVIDDE OG FORBRUK: Tesla Model X 90D, Audi e-tron og Jaguar I-Pace har vidt forskjellig forbruk. Det gir utslag både i rekkevidde og strømkostnader, viser tysk test.

TEST AV REKKEVIDDE OG FORBRUK: Tesla Model X 90D, Audi e-tron og Jaguar I-Pace har vidt forskjellig forbruk. Det gir utslag både i rekkevidde og strømkostnader, viser tysk test. Foto: Skjermbilde fra video (Next Move)

Når det gjelder effektivitet, kjører Teslas SUV i en klasse for seg. Det er dommen etter en omfattende forbrukstest på tysk motorvei.

22.02.19 18:16

Det tyske bilutleie-selskapet Nextmove har spesialisert seg på utleie av elbiler. Firmaet har nå gjennomført en rekkeviddetest hvor de sammenlikner forbruket til Tesla Model X, Audi e-tron og Jaguar I-Pace.

Audi e-tron og Jaguar I-Pace er helt nye elbiler, mens Tesla Model X har vært på markedet siden 2015. Likevel viser testen at Teslas SUV har det klart laveste forbruket.

Elbilene i testen er en Model X 90D med en batteripakke på 90 kWh, en preproduksjon-modell av Audi e-tron (siden bilen ikke har kommet i salg ennå) med 95 kWh batteripakke og en Jaguar I-Pace som også har batterikapasitet på 90 kWh.

Alle bilene hadde vinterdekk. Model X og I-Pace hadde 20 tommers hjul, mens Audien hadde 21 tommers hjul.

Foto: Nextmove

Temperaturen på testdagen var 8℃ og alle bilene var stilt til en kupé-temperatur på 20℃.

Turen gikk fra München til Landshut og tilbake, men forbruket ble kun målt på motorveien over en strekning på 87 km. Bilene kjørte på rekke, men med nok avstand mellom seg til unngå hjelp fra dragsuget. Makshastigheten var 130 km/t. Gjennomsnittlig hastighet var 120 km/t.

Klar seier til Tesla Model X

Resultatet fra testen viser en klar sier til Tesla Model X:

Elbil Forbruk Cd
Tesla Model X 90D 2,48 kWh per mil 0,25
Audi e-tron 3,05 kWh per mil. 0,27
Jaguar I-Pace 3,13 kWh per mil 0.29
Cd = luftmotstands-koeffisient

Tallene viser at Tesla bruker vesentlig mindre energi enn sine to konkurrenter i testen.

Det høye forbruket til Jaguar I-Pace sammenfaller med en rekke tidligere rapporter.

  Foto: Nextmove

I Nettavisens test av Audi e-tron fikk vi for øvrig et snittforbruk på 2,57 kWh per mil over en strekning på nesten 30 mil mellom Oslo og Geilo. Vår snitthastighet lå imidlertid langt under 120 km/t.

- Resultatet til Model X er er spesielt imponerende med tanke på at Model X er større enn begge to andre bilene og derfor ikke burde vært mer effektiv, kommenterer sjefredaktør Fred Lambert i elbilbloggen Electrek om testen.

  Foto: Nextmove

Audi og Jaguar 50 prosent dyrere i strøm enn Tesla

Nextmove har sett på kostnadene ved strømforbruket med utgangspunktet i testresultatene. De konkrete prisene er ikke direkte relevante for oss i Norge, men den relative forskjellen er interessant.

Tallene viser at Audi e-tron og Jaguar I-Pace bruker rundt 25 prosent mer strøm enn Tesla Model X, og at strømprisene kun ved hjemmelading er 25 prosent dyrere for eiere av Audis og Jaguars elbiler.

I et lengre perspektiv anslår Netxmove at Audi e-tron og Jaguar I-Pace blir 50 prosent dyrere å eie når en regner inn utgifter for hurtiglading. Her er det tatt utgangspunkt i ladeprisene i Tyskland, i snitt 3,22 øre per kWh for Audi og Jaguar og 2,64 kroner per kWh for Tesla.

Når en passerer en kjørelengde på 1000 km nærmer imidlertid Audien seg Tesla fordi e-tron kan lades på høyere effekt, og dermed kan sluke mer strøm på kortere tid.

- Tesla i en klasse for seg

Avslutningsvis noterer testerne seg Tesla som ubestridt teknlogileder.

- Når det gjelder effektivitet, kjører Tesla Model X i en klasse for seg i premium SUV-segmentet.

Er du stø i tysk, kan du se hele testen her.

Model X også premiumvinner i norsk vintertest

Også Elbilforeningen har gjennomført en stor vintertest av Tesla Model X, Audi e-tron og Jaguar I-Pace sammen med Kia e-Niro og Hyundai Kona.

Her var det imidlertid en Model X 100D som ble testet.

Til sammen ble de fem bilene kjørt rundt 900 km på norske vinterveier.

Du kan se gjennomsnittlig forbruk og beregnet rekkevidde i tabellen nedenfor.

Blant premium-SUV-ene er det Tesla Model X som stikker av med seieren for forbruk her også med 2,15 kWh per mil mot 2,28 kWh per mil for Jaguar I-Pace og 2,35 kWh per mil for Audi e-tron.

Her er det interessant nok ikke Jaguaren som kommer dårligst ut.

Samtlige premiumbiler må se seg slått av Hyundai Kona med et forbruk på 1,53 kWh per mil og Kia e-Niro som forbruker 1,59 kWh per mil.

Her er de samlede dataene fra Elbilforeningens test:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Motor

Mest lest på Puls

Annonsebilag