*Nettavisen* Livsstil.

Tesla-eierne kan spare mye penger – hvis de tar sjansen

 

å kan man ganske enkelt få 50 hestekrefter ekstra i en Tesla Model 3. For elbiler kan også trimmes.

Jo da – det finnes «trimsett» til elbiler også.

29.06.20 11:54

Det å få bilen til å bli raskere og til å gå fortere har vært en «øvelse» som er nesten like gammel som bilen selv. Det ligger vel i menneskets natur å ville videreutvikle og forbedre saker og ting.

Tidligere var det ofte større forgassere, kamaksler med høye løft og økt kompresjon som gjaldt.

Så kom turbobilene med elektronisk innsprøyting. Da kom også chiptuning. En ny programvare som kunne øke for eksempel turbotrykk og drivstoffmengde, som ga økt effekt.

Les også: Flere elbiler overrasker: Dette ble en skikkelig opptur

Powerboks til Tesla Model 3

I kjølvannet av det grønne skiftet dukker nå elbilene opp. Også de kan trimmes – om enn ikke akkurat på gamle-måten.

Nå har et kanadisk firma utviklet en ny programvare til Tesla Model 3. Denne programvaren skal klare å lure ut 50 ekstra hestekrefter ut av Long Range-versjonen av bilen. På den måten får man effekten som er i Performace-utgaven og vel så det.

Prisdifferansen på de to utgavene er 40.000 kroner. Omprogrammeringen, som etter det vi erfarer består av en liten «powerboks» koster 1100 kanadiske dollar, som tilsvarer rundt 7500 kroner.

Denne omprogrammeringen låser også opp «drift-mode» – som ellers kun er tilgjengelig på Performance-modellen. Altså et kjøreprogram som lar deg få leke og sladde litt om du vil.

Forhandleren frarådet Bill å kjøpe denne bilen

Klikk på bildet for å forstørre. Tesla 3 Oslo 20191030. Tesla modell 3 med bakhjulsdrift.

Tesla Model 3 er en real suksess i Norge. For rundt 7500 kroner kan man nå kjøpe programvare som både gir bilen mer effekt og dessuten gjør den mer leken. Oppgraderingen er imidlertid ikke helt risikofri ... Her er det en Model 3 med med bakhjulsdrift som er avbildet. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

Noen ulemper følger også med

Det høres med andre ord ut som man kan få mye moro til en relativt billig penge her.

Men etter den søte kløe kommer den sure svie, som det så fint heter.

Det er nemlig ikke bare fordeler med dette. Det er noen ulemper også. Dette er ikke noe offisielt Tesla-produkt og vil ganske sikkert gjøre at nybilgarantien ikke gjelder lenger, da bilen vi anses som ombygget.

Det kan nok også være smart å informere forsikringsselskapet om ombyggingen også, slik for ordens skyld.

Disse ulempene gjelder jo for tuning av fossilbiler også, selv om mange kanskje ikke er klar over dem. Men det er absolutt noe vi råder til å tenke over, før man går i gang.

Artikkelen er publisert i samarbeid med broom.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag