Gå til sidens hovedinnhold

Test: Audi e-Tron 55 Sportback Edition One

Biltest

Norges mest solgte bil har blitt tøffere, penere - og mindre praktisk.

Det er vanskelig å overdrive hvilken braksuksess elbilen e-Tron har vært i Norge så langt - og hva det har betydd for det tyske premiummerket.

Etter flere vanskelige år lå nærmest Audi med brukket rygg i Norge. BMW fullstendig dominerte premiummarkedet. Tesla så samtidig ut til å være uslåelige på bestselgerlistene etter lanseringen av Model 3.

Men så dukket e-Tron opp: Den dedikerte elbilen plasserte seg mellom Q5 og Q7 i størrelse, og var nærmest fri for skavanker. I fjor rakk den å bli Norges 4. mest solgte bil - selv om leveringene begynte godt utpå året.

I år gjør bilen nesten like stor storeslem som Tesla Model 3 gjorde i fjor: I løpet av årets 7 første måneder, er det satt skilter på 6393 biler - omtrent like mange som nummer to og tre på bestselgerlisten til sammen. Tesla er fullstendig forbikjørt.

e-Tron er ikke et sideprosjekt

For Audi er derimot ikke e-Tron en frittstående bil som de har lansert og glemt, slik enkelte andre elbiler de siste årene har båret preg av.

Audi satser virkelig og har lanserte en billigere utgave med mindre batteri, en raskere S-utgave av bilen er rett rundt hjørnet - og så har man den nye Sportback-utgaven som vi har sett på denne gangen.

Små endringer kan bety veldig mye

Sportback er «audisk» for coupé, og betyr ganske enkelt at de har senket taklinjen forholdsvis betydelig for å gi bilen et betydelig mer sportslig preg.

Utover dette er det ikke gjort noen endringer med bilen.

Den nye formen gir derimot marginalt lavere luftmotstand, noe som på papiret gjør at rekkevidden er økt med knapt en mil.

Coupé betyr også at du mister en del bagasjeplass. Ifølge spesifikasjonen er det «bare» 45 liter som er borte, men vi synes det ser mer ut. Utfordringen er at det blir vanskelig å stable i høyden.

Utseende er alltid subjektivt, men med de enorme felgene og den nye taklinjen, synes vi e-Tron Sportback ser helt fabelaktig ut. Og det er selv om bilen har hjulbuer som går innover!

Vi har også sansen for de fargede kalipperne - og vet alle ikke er enige med oss der.

Fortsatt den samme bilen

Det at bilen har fått et litt mer sporty utseende, betyr ikke at dette har blitt en mer sportslig bil. Bakkeklaringen er for eksempel fortsatt 172 millimeter - bortimot det dobbelte av hva du finner i konkurrenten EQC.

Bilen har heller ikke blitt stivere, og er derfor en fryd å kjøre både på langkjøring - og på litt mer utfordrende fjellveier.

Audi har heller ikke gjort noe med motorene, så bilen har fortsatt «bare» har 360 hestekrefter - med en kort «boost» over 400 hester i gitte omstendigheter. Det høres nesten dumt ut å si det på denne måten, elbiler har skapt en ny form for forventning om kraftoverskudd. Blant annet har den betydelig kortere bilen Jaguar i-Pace 400 hestekrefter, og konkurrenten Mercedes EQC har 408 hestekrefter.

Les også: ID.4 avslørt før tiden – dette ligger an til å bli en storselger

360 hestekrefter er selvsagt ikke lite, men porsjoneres ut på en forbausende tilbakelent måte som først og fremst gjør e-Tron Sportback til en behagelig hverdagsbil og cruiser.

Vi mistenker at Audi har holdt litt tilbake for å kunne gjøre rom for S-utgaven med 503 hestekrefter og vanvittige 973 Nm dreiemoment.

Interiøret er også det samme som du finner i den vanlige utgaven av bilen. Her er det lett å finne seg til rette - både med gode seter, og et velfungerende interiør på alle måter.

Raskt ut, raskt inn

Vi har testet bilen både på langtur og småkjøring, og det avdekekt det samme som gjelder for vanlig e-Tron: Strømforbruket er forholdsvis høyt i starten av en kjøretur - men forbedrer seg betydelig når bilen oppnår optimal driftstemperatur.

Det gir høyt forbruk på småkjøring, men skal du først kjøre langt, går den også langt.

På forskjellige turer på sommeren opplevde vi strømforbruk på alt fra 18,3 til nærmere 27 kWh per 100 km. Det laveste tallet var på en sammenhengde 3,5 timers tur, mens det høyeste var på en kortere tur.

Les også: Test: Hvor mye mer strøm bruker elbilen på motorvei?

Er målet ditt å kjøre fra A til B på sommeren, holder bilen seg godt innenfor oppgitt forbruk og rekkevidde: Det er ikke noen utfordring å få bilen til å gå over 400 kilometer på et fulladet batteri under optimale forhold.

En god kompensasjon for tidvis høyt forbruk, er uansett at e-Tron trolig har den mest attraktive «ladekurven» av noen elbil på markedet:

Form fremfor funksjon

Vår testbil er forøvrig utstyr med digitale speil, som er det eneste med bilen vi ikke liker. Heldigvis er det ekstrautstyr som du på ingen måte må ha, og man sparer over 17.000 kroner ved å holde seg unna.

Lysstyrken er ikke optimal i sterkt sollys når du bruker solbriller, de sitter ikke der vi forventer - og vi stoler ganske enkelt ikke på dem når vi rygger inn i trange parkeringsplasser. Da hjelper det ikke at det ser tøft ut.

Variant av en bestselger

Audi e-Tron Sportback er en forbausende ærlig bil: Det er en liten variant av Norges mest populære bil. Det er ingen revolusjon, den ser bare kulere ut - og baksiden er litt dårligere bagasjerom.

Og som alltid på slike biler: Vil du har litt mindre bagasjerom, så koster det deg noen titusenlapper ekstra.

Det koster å være tøff. Men det føles nesten verdt det.

Les også

Se hvem som skal utfordre Porsches elbil

Kommentarer til denne saken