*Nettavisen* Livsstil.

Test: BMW i3 120 Ah (2019)

Biltest

BMW i3 er den 3. mest solgte elbilen i Norge noen gang. Nå har den fått oppgradert batteriet sitt for andre gang.  Foto: Magnus Blaker

En av Norges mest populære biler har endelig blitt det den burde vært hele tiden.

31.03.19 09:09

Da vi for første gang fikk mulighet til å kjøre BMWs elbil i3, sto det 2013 på kalenderen. Bilen var da en liten revolusjon. Den var særegen. Den var bygget på en helt ny måte. Det var en elbil fra BMW. Den var veldig spesiell.

Siden den gangen har i3 blitt en helt naturlig del av den norske bilparken. Dette er nemlig blitt Norges 3. mest populære elbil - bare slått av Leaf og e-Golf. Den spesielle bilen har blitt nærmest definisjonen på vanlig.

Klikk på bildet for å forstørre.

BMW i3 er kanskje mest kjent for sine spesielle bakdører, som åpner «feil» vei - og som krever at fordøren åpnes først. Det gjør det lettere å komme inn i baksetet - men er ikke praktisk på trange parkeringsplasser. Foto: Magnus Blaker

Dobler batteriet

Bilen som vi har vært ute med denne gangen er fundamentalt lik den som ble vist frem for seks år siden - med én veldig viktig oppdatering: For andre gang har BMW forbedret batteriteknologien i bilens batteripakke.

  • Første batteriutgave: 60 Ah - 18,8 kWh netto kapasitet
  • Andre batteriutgave: 94 Ah - 27,2 kWh netto kapasitet
  • Nyeste batteriutgave: 120 Ah - 37,9 kWh netto kapasitet

Den fysiske størrelsen på batteripakken er uendret selv om kapasiteten er doblet siden lansering. Det betyr at den ekstra rekkevidden i praksis kommer uten noen ulemper.

Klikk på bildet for å forstørre.

Det er ingen tydelige tegn på at denne i3-en har dobbelt så mye kapasitet på batteriet som den første modellen. Foto: Magnus Blaker

Fordi rekkevidden har vært bilens største utfordring siden starten, er det nå fristende å si at BMW i3 har blitt det den fortjente å være fra starten.

Det nye batteriet er nå også tilgjengelig i S-utgaven av i3, som har litt sprekere motor.

Hva betyr det for rekkevidden?

Under vår testing av bilen litt tidlig på våren, med temperaturer like over 0, gjorde vi oss tre erfaringer:

1. Med normal, hverdagskjøring med blant annet aktiv bruk av varmeapparat og setevarme for kortere turer, ligger faktisk rekkevidde på rundt 20 mil.

Klikk på bildet for å forstørre.

110 km kjørt og 146 gjenværende rekkevidde gir en rekkevidde på ca 26 mil. Foto: Magnus Blaker

2. Når man derimot legger ut på langkjøring på normale landeveier, strekkes mulighetsrommet ganske mye. Under vår langtur rapporterte bilen nærmest konstant at total rekkevidde (kjørte kilometer + gjenværende rekkevidde) lå på rundt 26 mil.

Men da vi satt bilen på hurtiglader, mente bilen at vi hadde kjørt såpass effektivt at 302 kilometer var rekkevidden ved fulladet batteri.

Klikk på bildet for å forstørre.

Så pent mente bilen vi hadde kjørt, at om den la det til grunn, ville vi kunne nå 302 km på et fulladet batteri.  Foto: Magnus Blaker

Dette er farlig nær de 31 milene bilen offisielt oppnår etter den nye WLTP-målemetoden.

Etter den gamle, urealistiske målestandarden standarden er bilen forøvrig oppgitt til hele 395 km.

3. Vår testbil hadde med seg noe kjøredata fra tidligere bruker. Vi vet ingenting om hvordan bilen er kjørt før vi satt oss bak rattet, men kunne lese ut av bilens systemer at over en strekning på 689 km, hadde bilen et gjennomsnittlig forbruk på 17,4 kWh per 10 mil. Det gir en gjennomsnittlig rekkevidde på rundt 22 mil.

Klikk på bildet for å forstørre.

Da vi plukket opp bilen var gjennomsnittsforbruket oppgitt til ca 18,5 kWh/100 km - men dette gikk en god del ned under vår langkjøring. Foto: Magnus Blaker

Det betyr i praksis at rekkevidden på bilen er i størrelsesorden 20-30 mil alt ettersom hvordan du bruker den - før du trekker fra sikkerhetsmarginene du bør ha.

Klikk på bildet for å forstørre.

Kompakt og svært smale dekk preget kjøreegenskapene. Foto: Magnus Blaker

Føles fortsatt som en i3

Utover rekkevidden er det ikke særlig mye annet å si om den oppgraderte i3. Bilen tilbyr fortsatt sine helt særegne kjøreegenskaper, som i tillegg til «én-pedalkjøring» bærer preg av den korte akselavstanden, bakhjulsdrift og veldig smale dekk.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bagasjerommet i den kompakte bilen er ganske enkelt kompakt. Ladekabelen kan derimot plasseres foran. Foto: Magnus Blaker

Klikk på bildet for å forstørre.

Bagasjerommet foran - enn «frunk» om du vil. Foto: Magnus Blaker

Interiøret ser fortsatt ikke ut som noe annet BMW lager, bakdørene er fortsatt snodige - men har også sine klare fordeler - og bagasjeplassen er fortsatt preget av at batteriene tar mye plass. Heldigvis er det plass til det meste av ladekabler i bagasjerommet foran.

Klikk på bildet for å forstørre.

Interiøret er fortsatt som ingen annen BMW - med en solid blanding av skinn, tre og resirkulert materialer. Foto: Magnus Blaker

Infotainmentsystemet er fortsatt et av de bedre på markedet, kjørekomforten er midt på treet - og 170 hestekrefer på en elbil begynner det å bli noen år siden vi opplevde som spesielt mye.

Til de som ønsker noe ekstra, har du S-utgavenmens med 14 hestekrefter ekstra. Da må du derimot opp over 35.000 kroner i pris, og ned noen kilometer i rekkevidde.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bakseteplassen er hakket bedre enn nødseter - men danseplass får du ikke. Foto: Magnus Blaker

Det som dessverre fortsatt også er det samme, er at bilen kun støtter lading opp til 50 kW. I første omgang utgjør ikke dette noen stor fordel siden ladeinfrastrukturen for høyere effekt foreløpig er nær ikke-eksisterende, men i løpet av de neste årene vil raskere ladere bygges ut i stor skala.

Klikk på bildet for å forstørre.

i3 støtter bare 50 kW hurtiglading. Dermed må du fortsatt vente en god stund på langtur. Foto: Magnus Blaker

Det som har gjort at BMW i3 har solgt i bøtter og spann i Norge har ikke endret seg med den nye modellen: Biler kan fortsatt leveres med forholdsvis kort ventetid, det går ikke lenge mellom kampanjeperiodene

Føles litt som oppløpssiden

Den nye utgaven av i3 med 120 Ah er nøyaktig den bilen vi hadde forventet. Det er en kjent bil med bedre rekkevidde.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Magnus Blaker

Vi sitter likevel igjen med en følelse av at dette var en viktig gjennombruddsbil som nå er tatt igjen - og til dels forbikjørt - av nyere modeller.

Vi skal være forsiktig med å sammenligne på tvers av merker og segmenter, men både Hyndai Kona, Nissan Leaf 64 kWh - og ikke minst Tesla Model 3 med normalt batteri som kommer til Norge etter sommeren en gang - fremstår som veldig sterke konkurrenter i mer eller mindre samme prissegment.

Fordelen med BMW i3 er - enn så lenge - at du får lov til å kjøpe den og får den levert forholdsvis raskt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag