Test: BMW M5 Competition (2019)

Biltest

BMW M5 Competition er selve definisjonen av ulv i fåreklær. Den har plass til hele familien, bagasje - men har samtidig ytelsen til en superbil.

BMW M5 Competition er selve definisjonen av ulv i fåreklær. Den har plass til hele familien, bagasje - men har samtidig ytelsen til en superbil. Foto: Magnus Blaker

Vi sier det rett ut: Denne bilen gjør oss forelsket.

10.04.19 10:00

Det gode

  • Et kraftoverskudd for får deg til å måpe
  • Fantastiske kjøreegenskaper
  • Klarer nesten å skjule vekten under aktiv kjøring
  • Både firehjulsdrift og bakhjulsdrift
  • Diskret luksus
  • Masse plass i baksetene
  • Godt med bagasjeplass
  • Et veldig godt interiør
  • Fantastiske seter
  • Overraskende lavt støynivå
  • Tilhengerfeste er ganske morsomt på en sportsbil

Det dårlige

  • Ikke tilgjengelig som stasjonsvogn
  • Prisen er selvsagt stiv - men overraskende billig sammenlignet med 8-serie
  • Ikke like god som Mercedes over den aller verste veien
  • Noen vil nok savne V10, men det er historie

Det grusomme

  • Ingenting

Fakta

BMW M5 Competition

Nylig ble undertegnede spurt om hvilken bil jeg ville valgt - forutsatt at prisen ikke var et tema.

Jeg hadde ikke tenkt så mye på det, men svaret bare pluppet ut: Mercedes AMG E63s.

Det er en hinsides bil hvis du skal tenke på økonomi, men den tilbyr en kombinasjon av alt vi elsker i en og samme pakke. Bøtter og lass med krefter. Drift på alle fire. En overflod av luksus. Nok baksete- og bagasjeplass for alle familiens behov. Til og med overraskende mye komfort.

M5 Competition kan du blant annet avsløre på den svarte grillen. Foto: Magnus Blaker

Men i ettertid har BMW kommer med en oppgradert utgave av legenden M5 - basert på den nyeste utgaven 5-serie. Dette er en bil som vi har opplevd at har blitt bedre og bedre, jo kraftigere motor vi har kjørt den med.

Og når vi nå har vært ute med bilen M5 i såkalt «Competition package»-utgave, står ganske enkelt Mercedes' favorittstempel alvorlig i fare.

Tidligere Competition-modeller hadde ikke egen logo. Det er nå på plass.

Et beist

Oppskriften for M5 er egentlig ganske enkel: Ta en helt vanlig 5-serie, og la motorsportdivisjonen (M-divisjonen) til BMW gjøre det de kan for å lage den ultimate sportsversjonen. Det betyr ny motor, ny girkasse, nytt understell, nye bremser, større hjulbuer, nytt eksosanlegg.

Hissig front - og ikke direkte høy bakkeklaring. Foto: Magnus Blaker

En standard M5 har nå 600 hestekrefter fra en 4,4-liters V8-motor. Siden dette er veldig mye, er en M-bil for første gang utstyrt med et firehjulsdriftsystem - men der du kan skru av forhjulene ved ønske. Dette er altså en 2 eller 4-hjulsdrift-bil.

M5 er den første M-modellen med firehjulsdrift. Men det kan du velge å gjøre noe med.

Kreftene sendes gjennom en tradisjonell automatisk girkasse - ingen dobbelclutch. Den slår ikke like hardt som før, men er rask som få.

Oppskriften for Competition Package er så igjen enkel: Gi M-avdeligen beskjed om at de ikke har gått langt nok!

Resultatet er dermed at effekten økes til 625 hestekrefter, keramiske bremser (kan) settes på, eksosanlegget byttes ut og bilen senkes marginalt.

Det man derimot ikke gjør, er å rive ut luksusen som ligger i bunn. Det handler om å gi i pose og sekk.

V8-motoren under panseret er et virkelig mesterverk. Foto: Magnus Blaker

Resultatet er brutalt oppsiktsvekkende: 0-100 unnagjøres på 3,3 sekunder, toppfarten bryter glatt 300 km/t hvis du kjøper M Drivers Package.

Og alt dette mens du sitter velplassert i et luksuriøst interiør som på ingen måte bærer preg av at dette er en sportsbil som har mer effekt enn en Lamborghini Huracan.

Dette er for eksempel den første bilen fra BMWs M-divisjon vi kan huske som har adaptiv cruisecontrol. Vår testbil er også utstyrt med soft close på dørene! Her har man altså ikke vært opptatt av å fjerne vekt hvis det går på bekostning av premiumfølelsen.

BMW har bestemt seg for å ikke gå på akkord med luksus, selv om en lager en brutal sportsbil. Foto: Magnus Blaker

Diskret superbil

Hvis vi begynner med designet, så er M5 nærmest definisjonen på ulv i fåreklær. Det er nemlig umiskjennelig en 5-serie du står ved siden av, selv om M5 har noen detaljer her og der som gjør at kjennere vil se hva det er snakk om.

5-serien er en lang bil - men det oppfattes ikke slik når du kjører gjennom svingene.

De tydeligste detaljene finner vi under skiltene foran og bak. Bakfra er de doble pottene i kombinasjon diffuseren det mest fremtredende, mens foran er det betydelig mer markerte luftinntak. Krom-grillen er også historie.

Nedre del av bakenden skiller seg markant ut fra andre 5-serieutgaver. Foto: Magnus Blaker

Fra siden kan du dessuten se luftventilene bak forhjulene.

I tillegg er det litt mer skulptur på panseret, skjørtene er en anelse bredere - og så har man karbontak for å både redusere vekt, men viktigere: Senke tyngdepunktet.

Det hele toppes av med de etter hvert så kjente sidespeilene med en «finne» som stikker inn på toppen.

496,5 centimerer er for alle praktiske formål 5 meter. Likevel er dette et sportslig beist. Foto: Magnus Blaker

Små endringer innvendig

På innsiden møtes du av mye av det samme designet som er på 5-serien. De viktigste endringene er egne M-sportsseter - som er forbausende komfortable - og en helt annen girspak. Denne gangen har også en M-modell fått en P-modus - og girskift-aggressiviteten kan du nå sette på knapper på selve girspaken.

Som på tidligere modeller har girkassen 3 moduser for aggressiviteten til girskiftene. Men dette styres nå direkte på girskapen - ikke i iDrive-systemet som tidligere. Foto: Magnus Blaker

I midtkonsollen er det også en annen endring: Fremfor at du har flere knapper for kjøremoduser, har du tre individuelle knapper som lar deg justere aggressiviteten til motoren, dempekomforten og styrefølelsen.

Du har ikke egne knapper for komfort, sport og komfort pluss - derimot styrer du motor, dempere, ratt og girkasse i tre nivåer hver.

Det hele krones av to røde knapper på rattet, som lar deg sette dine egne M1 og M2-moduser. Dette er forskjellige sportsoppsett av bilen der du kan konfigurere ting som demperkomfort, antispinninnstillinger, firehjulsdriftsystemet og designet på HUD.

Interiøret på M5 er ikke til å skjemmes av. Foto: Magnus Blaker

Men likevel: Setter du barneseter i baksetet, så vil du merke at dette fortsatt er en fullverdig familiebil.

M5 er en 5-serie - så det er godt med plass i baksetene - for store og små. Foto: Magnus Blaker

Et råskinn

Hvis du fyrer opp bilen i et parkeringshus, vil du umiddelbart få en følelse av at dette er noe mer enn en normal familiebil. V8-motoren brøler til, og er du uforsiktig med å sette motoren i Sport Plus-modus, med sportseksoslyd, møtes du med snerring og smell som er brutalt.

Heldigvis er den ikke så brutal hele tiden, og du kan fint gjennomføre barnehagekjøring uten altfor lange blikk. Det handler bare om å styre unna sportsmodusene.

Når du så kommer deg ut på motorveien eller egnede småveier, så er det på tide å kjenne hva beistet er i stand til.

Vi plottet inn Sport Plus på alt, og ble sittende igjen med følelsen av at «joda, her er det mye krefter, men er dette alt?». Vi følte det tok litt tid før motoren virkelig ga sitt ytterste - og at det var noe som nærmest holdt oss tilbake.

Men etter å ha kikket ned i instrumentpanelet, så vi at ESP-lampen til stadighet sto og blinket. Selv om det var tørr asfalt og firehjulsdrift aktivert!

Denne modusen må velges for å oppleve motorens hinsides effekt. Foto: Magnus Blaker

Det var dermed bare én løsning: Ett trykk på antispinn-knappen. M Dynamic Mode blir da aktivert, og med ett ble bilen forvandlet til et realt: Kreftene ble - uten barnevakt - sendt ut på alle fire hjul, og vi opplevde en beruselse det er vanskelig å forklare. At en bil på nær 1,9 tonn kan akselerere - og bremse - på denne måten er nærmest utenfor fatteevne. Keramiske bremser til nær 100.000 kroner fremstår plutselig som en veldig god investering.

Det er ganske enkelt en «å fy f...»-opplevelse når fire hjul alle kjemper helt på grensen av hva som er mulig for å oppnå én ting: Gi deg en maksimal følelse av G-krefter.

De to røde M-knappene på rattet er vanskelig å overse. Foto: Magnus Blaker

Styringen er superpresis, og måten den håndterer svinger på vil få enhver Tesla-eier til å rødme.

Som nevnt kan man skru av firehjulsdrift - samt aktivere en modus der bilen betydelig overprioriterer bakhjulene. Førstnevnte har vi på ingen måte sett behovet for på vår kjøring, og kan vel bare konstatere at er en modus som lar deg svi gummi. «4WD Sport»-modus gjør bilen virkelig blir leken, men fremstår kanskje primært som noe som gjør seg på bane.

Forbausende komfortabel

Til tross for all denne sportsligheten: Setter du understellet i komfort-modus, så kan du hamre mil etter mil på motorvei uten å bli ør i hodet. Eller bli sliten av setene. Dette er en bil som gjør at du blir sittende og smile, selv når du ligger bak noen som ligger 10 km/h under fartsgrensen på en strekning med gjennomsnittsmåling.

Det er selvsagt umulig å fjerne alle tegn til at dette er en bil som ikke har verdens lengste gang i støtdemperne når man kjører over den dårligste veien, men bilen er nesten liten komfortabel som Mercedes' motstykke. Det hjelper selvsagt på at bilen er forbausende godt lydisolert, og at BMW fortsatt har latt B&W utstyre bilen med lydanlegg.

Ganske enkelt en drømmebil

La oss først gjøre det klart: Du trenger ikke en BMW M5. Det finnes ikke noen rasjonelle grunner i Norge til å ha en familiebil med 625 hestekrefter. Og med et oppgitt forbruk på 1,17 liter per mil, er det definitivt ikke en økonomisk løsning.

Men det å kjøre en M5 er så veldig mye mer enn en bil. Det er en opplevelse. Det er berusende. Det er hverdagslykke.

Bagasjeplassen er som i en vanlig 5-serie. At du ikke får M5 som stasjonsvogn er dog verdt å merke seg.

Det hele kommer innpakket i en veldig attraktiv pakke, der du ikke må velge mellom familiens hverdagsløsninger og det å kunne ta deg en tur til Rudskogen eller Autobahn for å blåse ut litt.

Ville vi heller hatt en M5 Competition enn en E63s?

Det føles litt som å velge mellom sine barn. Vi har blitt forelsket i M5 - som er en skarpere kjøremaskin som klarer å skjule vekten sin bedre. Men i E63 får du mulighet til å velge stasjonsvogn, er dermed en litt mer fleksibel bil i hverdagen.

Begge gir deg veldig mye glede og gjør livet bedre. Begge burde vært tilgjengelig på blå resept - med fri tilgang på Rudskogen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.