*Nettavisen* Livsstil.

Test: BMW X1 xDrive20d facelift

Storselger blir hevet litt - og straks kommer det virkelig gode salgsargumentet.

01.12.19 14:17

Det gode

  • En god og populær bil har blitt litt bedre
  • En ladbar variant er nå rett rundt hjørnet
  • Kjøreegenskapene har noe BMW-sk over seg
  • Behagelig å se på
  • Selv om interiøret et betydelig steg ned fra dyrere modeller, er det et fint sted å sitte
  • Brukbart med plass både i baksete og bagasje

Det dårlige

  • Mangler skikkelige off-road-egenskaper
  • Tilfører få nye kjøpsargumenter

Det grusomme

  • Ingenting

Fakta

BMW X1 xDrive20d facelift

Klikk på bildet for å forstørre. Den populære kompakt-SUV-en X1 er nå kommet i oppgradert utgave. Ingen revolusjon, bare litt bedre.

Den populære kompakt-SUV-en X1 er nå kommet i oppgradert utgave. Ingen revolusjon, bare litt bedre. Foto: Magnus Blaker

X1 er BMWs mest solgte SUV på verdensbasis, noe som egentlig er ganske overraskende hvis man ser på historien: Den første generasjonen ble egentlig aldri spesielt godt mottatt - og salgstallene var ganske midt på treet. Selv BMWs egne våpendragere kunne strekke seg til å innrømme at det ikke var bilen de var mest stolt av.

Klikk på bildet for å forstørre. X1 fra siden

Profilen til X1 klarer både å være sportslig og litt anonymt. Foto: Magnus Blaker

Men da andre generasjon ble lansert på en splitter ny plattform for fire år siden, snudde hele holdningen til bilen seg. Rett nok var det en SUV som delte plattform med forhjulsdrift-bilen 2-serie Active Tourer - men det bare fungerte.

Klikk på bildet for å forstørre. X1 bakfra

Bakfra er endringene mindre markerte enn foran. Foto: Magnus Blaker

For første gang opplevdes X1 som en SUV, og undertegnede var en av mange testere som ga tommelen opp. Salget i Europa ble doblet.

- Ikke ødelegg en vinnende oppskrift

Men tiden løper, og i bilverdenen betyr fire år at det må kommen en ansiktsløfting. En facelift.

BMW var åpenbart så fornøyde med hva de hadde bygget, at dette skjedde motvillig.

Klikk på bildet for å forstørre. Pre-facelift og facelift-utgaven.

Fronten er utvilsomt der det har skjedd mest. Grillen er mer massiv, et par lykter er fjernet, LED-lysene er endret og luftinntakene er forstørret. Foto: Magnus Blaker

- Når modellen nå oppgraderes, er det etter den evigkloke oppskriften «dont´t change a winning concept», uttalte BMWs kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i en pressemelding.

Klikk på bildet for å forstørre. X1 off-road

Foto: Magnus Blaker

BMW har derfor gjort så lite som mulig, men så mye som nødvendig. En facelift i ordets rette forstand: En kosmetisk ansiktsløfting. Bilen har blitt litt tøffere i trynet, dels drevet at nye lys, dels av en røffere grill.

Løftet interiør

Klikk på bildet for å forstørre. Interiøret på X1

Interiøret på oppgraderte X1 er forholdsvis likt, men særlig har skjermene fått seg en oppgradering. Foto: Magnus Blaker

Innvendig finner vi de visuelt største endringene: Infotainmentsystemet er oppgradert. Skjermene er oppgradert. Og det samme er instrumentpanelet.

Klikk på bildet for å forstørre. Gammel øverst, ny under.

Gammel øverst, ny under. Foto: Magnus Blaker

Motoroppgraderinger - og snart ladbar hybrid

Utover det kosmetiske en facelift må inneholde, har det oppskriftsmessig også skjedd endringer på motorfronten.

Ifølge BMW har samtlige motorer fått redusert forbruk og utslipp, noe som igjen betyr lavere avgift og grunnpriser.

Klikk på bildet for å forstørre. Tverrstilt 2-sylindret dieselmotor

Tverrstilt 2-sylindret dieselmotor Foto: Magnus Blaker

Det er ikke endringer det blir krigsoverskrifter av, men viktig er det utvilsomt.

Utpå vårparten blir dessuten bilen for første gang tilgjengelig som ladbar hybrid, med navn xDrive25e. Da får bilen den samme drivlinje og batteri som 2-serie Active Tourer, også kjent som 225xe, som nylig også er fornyet.

Ingen revolusjon, bare litt bedre

Med dette som utgangspunkt, kan vi etter en uke med bilen i grunn bare si at dette fremstår som en vellykket, men ikke spesielt revolusjonerende oppgradering av en allerede fin bil.

Klikk på bildet for å forstørre. Kjøre X1

X1 er en behagelig bil å kjøre, men har også litt sportslighet å by på med rett tilleggsutstyr. Foto: Magnus Blaker

Bilens kjøreegenskaper fremstår upåvirket av de tekniske endringene under panseret. Den oppleves som den kompakte SUV-en den er. Du sitter høyt, men ikke veldig høyt - og kjøreegenskapene legger seg derfor også et sted mellom en klassisk SUV og en mer standard kompaktbil.

Vår testbil er utstyrt med adaptivt understell, men ikke luftfjæring. Det sier mye om prioriteringen på en USV. I normalmodus er bilen fast, men overraskende tilgivende over dårlig vei. Resultatet blir dermed en behagelig hverdagsbil - om enn med noe mye støy i høy fart.

Klikk på bildet for å forstørre. Sportsbyrter

Hvis du føler deg i det sportslige humøret, er det mulig å gjøre noe med det. Foto: Magnus Blaker

Setter du den i sportsmodus, strammes ting til. Bilen fremstår langt mer på hugget. Gassrespoensen blir betydelig skarpere, styringen mer direkte og dempingen merkbart fastere. Det kan gi deg lyst til å presse på litt.

Med en 2-liters dieselmotor med 190 hestekrefter er det selvsagt begrenset hvor mye kraftlevering som blander seg med sportsligheten, men særlig i det nedre registeret er det litt som foregår. 0-100 unnagjøres på 7,8 sekunder, noe som er skikkelig midt på treet.

Klikk på bildet for å forstørre. Interiøret sett fra siden.

Både seter og interiør er velkjent - bare litt bedre. Foto: Magnus Blaker

Motoren kan forøvrig yte 231 hestekrefter, men da vil BMW ha 55.000 kroner ekstra.

Offroad Light

Når man kommer utenfor asfalten fremstår den som en normalt kompetent firehjulstrekker med brukbar bakkeklaring, men dette er ikke noen bil som stortrives når terrenget blir vanskelig. Parkeringssensorene begynner fort å klage for utfordringer som ikke er et problem, og uten skikkelige 360-kameraer kan det være vanskelig å se om det er reelle eller fantomutfordringer uten å gå ut av bilen.

Klikk på bildet for å forstørre. Du kan godt kjøre bilen litt utenfor veien, men det er ikke hovedfokuset.

Du kan godt kjøre bilen litt utenfor veien, men det er ikke hovedfokuset. Foto: Magnus Blaker

Det tydeligste tegnet er likevel fraværet av noen skikkelige off-road-programmer, og ikke minst ingen mulighet til å verken heve bilen eller låse differensialer. Overhenget er også av en slik utforming at den gjør seg bedre på grusvei enn traktorvei.

Når det er sagt, så er disse tingene noe som potensielle kjøpere av denne typen biler er fullstendig klar over. Det er knapt nok lov å kjøre utenfor veier i Norge.

Vent på den ladbare varianten

Den oppgraderte X1 er en bedre bil, men tilbyr likevel ikke spesielt mange nye salgsargumenter for den som har tvilt før.

Det viktigste med den nye bilen er utvilsomt at den nå straks bil tilgjengelig som ladbar hybrid. Da tipper vi salget går til himmels.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag