*Nettavisen* Livsstil.

Test: Hyundai Kona Electric

Biltest

NYE FOLKEFAVORITTEN: Hyundai Kona har tatt over plassen Opel Ampera-e hadde før de sluttet å selge den. Dessverre har Kona også omtrent like håpløs leveringstid.

I en klasse for seg selv - men også ganske uoppnåelig.

28.11.19 13:53

Oppdatert nov 2019: Da denne testen ble publisert, gjorde vi et stort nummer ut at at bilen var uaktuell fordi bilen hadde venteliste på to år. Høsten 2019 annonserte Hyundai at bilen får redusert ventetiden med 75 prosent, og antatt god tilgang på biler fra sommeren. Dette endrer poenget betydelig.

Vi står midt oppe i elbilrevolusjonen, og så langt ser det eneste skjæret i sjøen ut å være at det er beint umulig å få tak i de bilene du faktisk ønsker.

Opel Ampera-e ble taperen i en strategisk krig mellom bilgiganter, mens flere av de mest populære elbilene har hatt ekstremt lang ventetid.

Og ja, bilen vi ser på denne gangen må du vente på i to år hvis du bestiller nå.

Men etter å ha brukt noen dager bak rattet på nye Kona, er det liten tvil om at Hyundai har truffet blink.

Klikk på bildet for å forstørre.

Mer en bil enn en elbil

Hyundai Kona er nemlig en bil som ikke skriker så mye av at det er en elbil. I likhet med merkets andre elbil, Ioniq Electric, er Kona Electric bare en variant av en bil du også kan få med helt vanlig motor.

Koreanerne har ikke bøyd seg bakover i bru for å lage noe som skiller seg ut voldsomt. De har derimot tatt en helt vanlig Kona - som er en liten SUV som vi tidligere har testet i bensinutgave - og montert et batteri på 64 kWh og en elmotor på rundt 200 hestekrefter.

Les også: Sniktitt på Hyundai Kona - årets kanskje største bilnyhet

Her er det ingen store vyer om at bilen skal kjøre seg selv, eller at de er helt i spissen på en eller annen utvikling. Dette er en bil - som går på strøm.

Klikk på bildet for å forstørre.

Og de har gjort det på en måte som i veldig, veldig liten grad har ødelagt med noe av det grunnleggende gode i bilen.

Ikke spennende - langt fra dårlig

Koreanske biler er ikke av de mest spennende på markedet. Det er litt traust, litt sjelløst - i grunn ganske pragmatisk.

Klikk på bildet for å forstørre.

Kona er ikke noe unntak. Rett nok synes vi det utvendige designet på bilen har blitt ganske så snasent, men inni er det traust. Velfungerende, med taust.

Det er mye hard plast, det er ingen begeistring - men samtidig har de ikke gitt blaffen. For eksempel kan du trådløst lade mobilen i midtkonsollen. HUD får du også - selv om det er på pleksiplate.

Klikk på bildet for å forstørre.

Når du setter deg bak rattet føler du i grunn ingenting. Men du savner heller ingenting. Det er ganske enkelt en bil.

Både bakseteplassen og bagasjeplassen er forholdsvis begrenset, men bilen kan fungere som en familiebil om de foran ofrer litt komfort. Vi fikk plass til to barneseter i baksetet - selv om vi kanskje ikke vil anbefale de virkelige langturene.

Klikk på bildet for å forstørre.

Brukbare kjøreegenskaper

Små, kompakte SUV-er kan ofte ha litt småspennende kjøreegenskaper, og Kona Electric er ikke noe unntak. Bilen i seg selv har ikke de mest spennende måtene å oppføre seg på. Kreftene går bare til forhjulene, og støtdemperne er middels faste - uten å være veldig sportslige. Rattfølelsen er også ganske dempet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Men når du har rundt 200 hestekrefter umiddelbart tilgjengelig, blir det ikke kjedelig. I vanlig komfortmodus er det nærmest som å kjøre enhver bil med automatgir, men i sportsmodus får du en veldig god og direkte gassrespons som kan få frem smilet rundt munnen. 0-100 på 7,6 sekunder er ikke skremmende, men det er raskt nok.

Rekkevidden er esset i ermet

Det er likevel ikke til å komme utenom at grunnen til at bilen er så ettertraktet, er at Hyundai har valgt å bruke et 64 kWh li-ion-batteri som gir bilen en rekkevidde som WLTP-testen har beregnet til 446 km (noe nedjustert fra tidligere påstander).

Klikk på bildet for å forstørre.

Hurtiglading går normalt på opp til 50 kW.

På grunn av noe ladeutfordringer i testperioden, som delvis hadde med et litt vanskeligg ladelokk å gjøre, har vi ikke fått gjennomført en fullverdig rekkeviddetest.

Les også: Med så mye elbil-trøbbel i Oslo fortjener elbilister fortsatt avgiftsfritak

Vår erfaring indikerer derimot at 400 km er helt innenfor rimelighetens grenser på et fulladet batteri hvis du kjører sammenhengende. Bilen hevdet selv 424 gjenværende rekkevidde ved fulladet batteri, 3 grader og knapt 11.000 km tilbakelagt kjøring til å basere erfaring på.

Klikk på bildet for å forstørre.

Med litt over halvfullt batteri er bilens rekkeviddeestimat redusert til 199 km ved litt temperaturfall.

Men da vi startet bilen med ca 65 prosent oppladet batteri i fem minusgrader, hevdet bilen rekkevidde på 199 km. Og etter å ha tilbakelagt 213 km, over flere sesjoner og forskjellige temperaturerspekter, var gjenværende rekkevidde angitt til 100 km.

Det er dermed ganske tydelig at temperaturer og kjøremønster avgjør hvor langt du faktisk kommer.

Nøyaktig rekkevidde er vrient å avgjøre siden temperatur og kjøremønster avgjør mye.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nøyaktig det vi hadde forventet

Etter å ha brukt Kona i noen dager, sitter vi først og fremst igjen med en følelse av at bilen leverer nøyaktig etter forventningne. Det er ikke markedets mest spennende bil hvis du tenker på følelser, men det er defintivt en bil som gjør en mer enn akseptabel jobb til en pris som konkurrentene så langt er langt unna å kunne konkurrere med.

Nærmest kommer Opel Ampera-e, som det ikke er mulig å få tak i - og vi mistenker at nye Kia Niro EV, som på mange måter bygger på samme plattform som Kona, vil bli en betydelig konkurrent.

Men som ordtaket sier: En fugl i hånden er bedre enn ti på taket - så med 2 års ventetid er det dessverre umulig å anbefale bilen.

Les også: Fredprisvinner går til angrep på elbil-industrien

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag