Det gode

  • Den første fullverdige familie-elbilen i til en overkommelig pris
  • Oppleves veldig kvikk
  • Lettkjørt
  • Rekkevidden dekker de fleste behov
  • Overraskende stort bagasjerom
  • Bakseteplassen er nok for en normal familie
  • Støtte for 100 kW hurtiglading
  • Brukbart utstyrt

Det dårlige

  • Designet begeistrer ikke
  • Interiøret begeistrer heller ikke
  • Setene mangler skikkelig lårstøtte
  • Ikke spesielt godt støyisolert
  • Mangler firehjulsdrift

Det grusomme

  • Nærmest umulig å få tak i om du ikke allerede har bestilt

Det er ingen hemmelighet at Hyundai og Kia er to bilmerker som samarbeider tett. Når Kia nå ruller ut sin nye elbil e-Niro, er det umulig å ikke sammenligne den med Hyundais Kona.

Test: Hyundai Kona Electric - markedets beste elbilkjøp er umulig å anbefale

For disse to bilene er svært nær beslektet. Begge tilhører crossover-betegnelsen, de har den samme motoren på 150 kW (204 hestekrefter) og det samme batteriet på 64 kWh.

Begge er biler som leveres med andre motoralternativer, og begge leveres i svært begrenset antall i elbilutgave. Kona har et par års ventetid, mens Kia allerede i november stengte for nye reserversjoner.

De får 2000 biler i år, og har 5820 personer på liste.

Kia e-Niro er den første folkefamilie-elbilen

Det er derimot en ganske betydelig forskjell mellom bilene: e-Niro er nær 20 centimeter lenger og har 10 centimeter større akselavstand.

Den ekstra lengden benyttes til et større bagasjerom og mer beinplass i baksetene.

I klare ordelag betyr det at Kia e-Niro er den første virkelig fullgode familie-elbilen til en overkommelig pris. Både Leaf og Kona er mulig å bruke som familiebil med to barn, men fremstår som kompromisser.

Rekkevidden på Kia e-Niro

La oss ta det som for mange er det viktigste først: e-Niro har en batteripakke på 64 kWh, og med det har den fått en typegodkjenning etter WLTP-målemetoden på ganske utrolige 455 km.

Selv om den nye målemetoden er mer realistisk enn den gamle, er dette fortsatt ikke målt på norsk vinterføre.

Da vi plukket opp en fulladet testbil, rapporterte bilen selv at 379 km var forventet rekkevidde.

Etter å ha tatt med e-Niro på test nå i januar, på en av de virkelig store snøfallsdagene og med temperaturer rundt minus 4 grader, tyder alt på at dette er en helt realistisk rekkevidde - forutsatt at du kjører sammenhengende.

Etter variert testkjøring over to dager, inkludert på svært vanskelig føre med til dels mye rullemotstand i snø, samt og glatt føre med spinning, bruk av varmeapparat, setevarme, varme i ratt, tyder vår test på en reell rekkevidde på Kia e-Niro på rundt 340 km.

Vi antar at det vil vært ganske mye å hente på en ren rekkeviddetest på tørre veier.

Lading

Bilen tilbyr standard lading med enten Type 2-kabel (opp til 32A) eller hurtiglading med CCS-systemet opp til 100 kW.

Vi har bare testet lading med hurtiglading på 50 kW-tilkobling, men fikk ikke ladehastigheter raskere enn 42 kW. Det gir 7 kWh på 10 minutter.

Utrulling av 100 kW-ladere er foreløpig helt i startfasen, så dette handler mer om fremtidige muligheter.

Plass

Der Kona fremstår som en bil familien kan klare deg i mangel på bedre alternativer, fremstår ganske e-Niro som nettopp det bedre alternativet.

Bagasjerommet er på 485 liter, noe som tilsvarer omtrent en Mercedes C-klasse stasjonsvogn - og det er veldig nær 50 prosent større enn Kona.

Test: Mercedes AMG C43 facelift - fortsatt en av de beste bilene du kan kjøpe

Test: Mercedes C-klasse C200T EQ facelift

Den forlengede akselavstanden har også gjort at plassen i baksetene går fra knapp til akseptabel - særlig hvis du kalkulerer inn barnesete.

Kjøreegenskaper

Vi skal være litt forsiktig med å si for mye om kjøreegenskapene på e-Niro. Årsaken er ganske enkelt at føret vi har testet bilen på har vært såpass dårlig at begrensningene i hva vi har fått testet har vært store.

Det som derimot er klart er at e-Niro er en forholdsvis nøytral bil som verken fremkaller voldsomt med begeistring eller frustrasjon. Støtdempingen fremstår også som et slik kompromiss.

204 hestekrefter og 395 Nm som umiddelbart er tilgjengelig gjør at bilen blir lettkjørt, selv om den har nær 1800 kg å flytte på. Setter du bilen i sportsmodus fremstår den direkte kvikk.

På de vanskelige kjøreforholdene har vi testet bilen på har bilen slitt med grepet. Vi har har hatt såpass utfordringer med hjulspinn og understryring at vi ikke tør si noe om bilens sportslige kjøreegenskaper. Firehjulsdrift blir i så måte savnet.

Interiør

Kia har aldri forsøkt å markedsføre seg som noen premiumprodusent, men interiøret er en kombinasjon av adekvat og tidvis "bedre enn forventet". Bilens interiør er en blanding av hard plast og skinn.

Det vi ikke er fornøyd med er setene som vi ikke fant oss skikkelig til rette i. En sitter forholdsvis oppreist, noe som man kan like eller mislike - men vår hovedinnsigelse er ganske enkelt at lårstøtten er fraværende. Med litt over gjennomsnittlig lange bein blir det ikke veldig behagelig i lengden.

Sammenlignet med Kona savner vi naturlig nok også head-up display (HUD), og lyden høyttalerne er ikke påfallende imponerende. Dekkstøy får du derimot en del av.

En skal derimot ikke anklage Kia for å ha glemt hva norske vintre handler om: Setevarmen er forholdsvis rask, aircondition-systemet sørger for godt inneklima og ikke minst er varme i rattet.

Det siste er viktigere enn du skulle tro: Det å varme opp rattet er mye mindre strømkrevende enn å varme opp hele kupeen. Det betyr at du i strømbesparelsens navn kan senke temperaturen innvendig forholdsvis mye, men likevel beholde høy komfort på berøringsflater.

Hadde man hatt varme i frontruta hadde man nesten vært i mål - noe vi spesielt savnet da vi havnet i underkjølt regn og måtte bruke mye strøm på å holde ruta varm.

Det kom også som en positiv overraskelse at trådløs lading for mobil er på plass, og multifunksjonsrattet dekker de aller fleste behov.

Leveringstiden på Kia e-Niro er ødeleggende

Alt i alt fremstår Kia e-Niro som en bil som har alt som skal til for å kunne bli en bestselger i et marked der stadig flere ser verdien av å velge elbil - selv om det gir noen begrensninger sammenlignet med tradisjonelle biler.

Det eneste vi kan se som hindrer denne bilen i å virkelig nå toppen av bestselgerlistene, er noe så enkelt som at Kia ikke leverer nok biler til at den kan havne der.

Det er nå nesten tre ganger så mange som har satt seg på venteliste, enn antall biler Kia regner med å få til landet i år. Tilgangen til denne ventelisten er stengt.

Fremtidig tilgang på biler og hvor mange som faktisk bestiller biler vil avgjøre ventetiden, men det enkle faktum er at hvis du ikke allerede har stilt deg på venteliste, så kommer du ikke til å få bil før en rekke andre produsenter har lovet å komme med konkurrenter.