Test: Mercedes A-klasse A220 4Matic

Biltest

Nye A-klasse har det som må være det beste interiøret blant småbiler.

Nye A-klasse har det som må være det beste interiøret blant småbiler.

Nær perfeksjon - men Mercedes har med vilje gjort bilen litt dårligere enn den kunne vært.

14.04.19 15:42

Det gode

  • Trolig den beste modellen i kompaktklassen for tiden
  • Tøff å se på
  • Småbil med engasjerende kjøreegenskaper
  • Et interiør som er mye bedre enn du kan forvente
  • Firehjulsdriftsystem som gir både kjøreglede og fremkommelighet
  • Gode seter
  • Høy komfort

Det dårlige

  • Stemmestyring kun på engelsk
  • Litt knapp bakseteplass
  • Forholdsvis kostbar
  • Elektrisk variant ikke i sikte

Det grusomme

  • Oppleves som - og er - en bil som holdes kunstig tilbake

Da vi tidligere i vinter tok en nærmere titt på den nye A-klassen, var vi fulle av lovord. Den rettet opp i mange av feilene som gjorde den forrige generasjonen.

Med drift på alle fire, blir norsk vinterføre en lek. Bokstavelig talt.

Designet fremstår som en innertier. Kjøregleden er tilstede. Utstyrt er langt forbi det man forventer fra en kompaktbil. Ja, til og med plassen var ganske bra.

Og denne gangen har vi tatt oss en tur ut med utgaven man faktisk har lyst på her i Norge. Det betyr at bensinmotoren på 1,4 liter er byttet ut med en 2-liters arbeidshest på 190 hestekrefter, som muliggjør drift på alle fire hjulene.

Det nye designet til A-klasse må kunne beskrives som vellykket.

Mercedes kaller det A220 4Matic.

Oppgradering uten store bivirkning

Fysisk større motor og kobling til bakhjulene medfører at bilen blir 120 kg tyngre enn sin «lillebror» - og den bruker en drøy desiliter mer per mil.

Større motor gir nok krefter til drift på alle fire hjul.

Men: Oppgraderingen har ikke gitt utslag på mindre bagasjerom, noe som ofte er en ulempe. Dermed er oppgradering til firehjulsdrift bare et spørsmål om å bytte penger for bedre ytelse og fremkommelighet.

Det er en veldig ærlig sak - og betyr at bilen på alle måter er like bra eller bedre enn sin forgjenger.

Der kunne vi egentlig ha avsluttet.

 

Holdes kunstig tilbake

Etter å ha vært ute og kjørt bilen, sitter vi likevel igjen med følelsen av at bilen holdes kunstig tilbake. At potensialet er uforløst.

Og tar man en titt på prislisten til Mercedes, er det ganske åpenbart hvorfor: A220 er en bil som med viten og vilje er laget dårligere enn den kunne vært.

 

Gir du Mercedes nøyaktig 35.000 kroner mer, så sier de seg villig til å bytte ut logoen A220 med A250, og gjøre en liten endring i motorstyringen. Konsekvensen er at bilen yter 34 hestekrefter ekstra, du får 30 Nm dreiemoment mer å leke med - og et lavere drivstofforbruk.

Eller det som på godt norsk kalles et lite kinderegg.

Interiøret er klassens beste.

Å holde motorkraften kunstig tilbake var et triks som var veldig vanlig for et par år siden, da det var mye avgifter å spare på å fjerne litt av effekten. Men når du nå ikke lenger må betale engangsavgift for ytelse, blir et slikt triks meningsløst.

Eller, meningsløst er et for snilt ord. Det er dumt. Det gir mindre kjøreglede, og høyere utslipp.

Bagasjerommet har plass til det du trenger.

Sikt deg heller inn mot fullversjonen

Det er vanskelig å bli begeistret over en bil som med vilje er gjort litt dårligere enn den kunne vært. Selv om den nye A-klassen kanskje er klassens beste modell.

Så vårt tips er at om du har lyst til å kjøpe en A220: Kutt 35.000 kroner fra ekstrautstyret du hadde planer om å kjøpe, og oppgrader til en A250.

 

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.