Test: Mercedes AMG E-klasse E53

Biltest

Mercedes AMG E53 er noe så uvanlig som en AMG-modell som forsøker seg med et miljøalibi. Men det er mest en unnskyldning.

Mercedes AMG E53 er noe så uvanlig som en AMG-modell som forsøker seg med et miljøalibi. Men det er mest en unnskyldning.

Her får du både i pose og sekk - ikke engang miljøalibiet ødelegger.

10.02.19 15:56

Det gode

  • En stor og praktisk familiebil
  • Veldig mye krefter tilgjengelig
  • Selv om den har mye krefter, beholdes komforten
  • Et av markedets beste interiør
  • Velfungerende firehjulsdrift
  • God lyd i
  • Diskret luksus
  • Oppleves overraskende lett og leken

Det dårlige

  • Forbruket er forholdsvis høyt - selv om det er innført et hybrid-alibi
  • Prisen er for høy for folk flest

Det grusomme

  • Ekstrautstyrsprisen

Fakta

Mercedes E-klasse E53

Mercedes E-klasse har historisk vært nærmest ensbetydende med «kjedelig taxi», men med den siste generasjonen har tyskerne gjort banebrytende endringer på denne ikoniske bilen.

Det er ikke veldig mye sporty med profilen til E-klasse, men synet kan bedra.

Tyskerne har klart å gjøre E-klassen til en av de mest allsidige plattformene vi vet om. Fortsatt er dette en favoritt blant taxisjåfører, gjerne i moderat motorisert dieselutgave. I AMG E63-utgave er det derimot en av de absolutt mest brutale verstingbilene du kan få tak i.

I AllTerrain-variant er plutselig en bil som konkurrerer mot SUV-er og høyreiste Volvoer. Og når de setter i en stor dieselmotor blir det plutselig en langdistanse-cruiser i tillegg.

Test: Mercedes E-klasse All-Terrain E400d

Det er ingenting her som skriker 435 hestekrefter - og det gjør det hele så mye mer spennende.


... og det er ikke alt

Og med den nye E53 AMG-utgaven beveger E-klasse seg inn i enda et nytt segment: Familiestasjonsvogner med en overflod av krefter, som likevel er beholder komforten i hverdagskjøringen.

Dette er biler for deg som irriterer deg over at masse krefter ofte kombineres med understell som er skreddersydd for banekjøring - og som dermed er ubehagelig på dårlige norske veier.

Interiøret på E-klasse er blant markedets aller beste.

Det er dette segmentet vi mener alle de tyske premiumprodusentene har har blitt aller best på de siste årene. Audi med S4, BMW med 340i M Performance 340i og Mercedes med C43 er alle helt fabelaktige biler.

Test: Mercedes AMG C43 facelift - fortsatt en av de beste bilene du kan kjøpe

Og med den nye E53 entrer altså Mercedes dette segmentet med en litt større bil enn konkurrentene.

Selv om det er en AMG-modell, ligger AMG-teknologien først og fremst under panseret. Designet er fortsatt helt Mercedes.

Har klart å få en stor bil til å føles liten

Vi kommer tilbake til motoren, for det som er det litt oppsiktsvekkende med E53 er at de har klart å få en stor familiebil - som i andre varianter oppleves nettopp stor - til å fremstå som liten og leken.

Vi hoppet rett fra den E-klasse-baserte verstingbilen AMG GT 4-dørs og over i E53. Selv om lengde og bredde er innenfor én prosent, så opplevdes det som å sette seg inn en bil som både var én og to klasser mindre og lettere. En kunne godt blitt unnskyldt for å tro at en kjørte en C-klasse.

Nøyaktig hva Mercedes har gjort er vrient å si, for da vi testet forgjengeren for et par år siden, var nettopp vekten noe vi fremhevet som noe negativt. Men alle de tusen delene Mercedes sier de har endret på facelift har åpenbart gjort susen.

4Matic+ betyr litt mer fleksibilitet for firehjulsdriften. Det er fint på vanskelig vinterføre.

Det er ganske enkelt forbausende hvordan Mercedes har klart å få en så stor bil til å oppleves såpass leken og lett. På det utfordrende vinterføret vi har hatt de siste månedene, storkoser bilens seg - mye takket være et effektivt firehjulsdriftsystem. Siden forgjengerne er det nå forbedret med« 4Matic+» som kan fordele kreftene mer fritt enn det vanlige 4Matic-systemet.

E43 har blitt til E53.

Så var det motoren

Noe annet som har endret seg siden forgjengeren, er modellbetegnelsen. Mens forgjengeren het E43, heter den nye utgaven E53.

V6-motoren har blitt byttet ut med en R6-motor - og Mercedes' miljøalibi: «Mild hybrid», noe som inkluderer en multifunksjonsmotor på 22 hestekrefter og hyggelige 250 Nm dreiemoment.

Under panseret sitter det fortsatt en 3-liters, 6-sylindret turboladet bensinmotor. Men der slutter likhetene. For mens det tidligere var en V6-motor, er det nå en rekkesekser. Med motorbytte er effekten økt med 34 hestekrefter til 435 hestekrefter.

Dreiemomentet fortsatt på 520 Nm, men det er nå tilgjengelig på 1800 RPM. På forgjengeren var det 2500 RPM.

Dette i seg selv forsvarer ikke en endring i navngiving som er så stor, så det er selvsagt noe mer på lur. Hemmeligheten er at E-klasse facelift har fått et såkalt mild hybrid-system, der bilen er utstyrt med et 48 volts elektrisk system, som inkluderer en multifunksjons elmotor.

Et solid og godt ratt i et elegant interiør.

At dette er en «mild» hybrid, er viktig å presisere. Å kalle E53 for en ekte hybrid fremstår direkte feil. Den oppleves ikke å kjøre en hybrid, og elmotoren gjør heller aldri jobben alene.

Men denne lille hjelpemotoren kan i korte perioder tilby 22 hestekrefter og 250 Nm dreiemoment ekstra. Særlig det siste er veldig viktig, og gjør at bilen fremstår mer responsiv - uten at det gjør forskjell på papirtall som topphastighet og 0-100-tider.

Det er en E-klasse, og det betyr godt med bakseteplass.

... og godt med bagasjeplass.



En livlig og komfortabel opplevelse

Når utgangspunktet er at du har over 400 hestekrefter tilgjengelig som fordeles ut på alle fire hjul, bør det være overflødig å si at det skjer forholdsvis mye når du presser høyre fot hardt ned. Det skyver godt.

Kjøreegenskapene bærer preg av komfort og veldig mye krefter.

Men, siden dette ikke er noen fullblods verstingbil, så er ikke kreftene levert på noen brutal måte - før du eventuelt ber om det. Det er lett å kjøre bilen komfortabelt.

Dempingen er i komfortmodus litt strammere enn en vanlig Mercedes, men ikke veldig mye. Lyden er også mer markert enn en vanlig Mercedes, men ikke skikkelig AMG-brautende.

Dette er en bil du fint kan kjøre svigermor i. En bil du kan kjøre barna med. Og en bil du kan ha det gøy med.

Det er fristende å si at det er den beste varianten av E-klassen. Det er fristende å si at dette er det ultimate hverdagsbilen.

Vi lar det henge i lufta.

Test: Audi e-Tron 55 quattro

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Motor

Mest lest på Puls

Annonsebilag