*Nettavisen* Livsstil.

Test: Mercedes AMG GT 63s 4-dørs

Nær den perfekte bilen

Med AMG GT 63s har Mercedes laget noe som nærmer seg den perfekte bilen. Les vår test.

29.01.19 10:56

Det gode

  • Vanvittig rask
  • Heftig lyd
  • Lynrask girkasse
  • Overraskende komfortabel
  • Godt med bagasjeplass
  • Rikelig med plass i baksetet - inkludert takhøyde
  • Et spenstig interiør
  • Velfungerende firehjulsdrift
  • Godt balansert
  • Finnes også med mye billigere motoralternativer som kan spare deg for 800.000 kroner

Det dårlige

  • Høyt forbruk
  • Bare to bakseter
  • Omtrent 400 hestekrefter mer enn man trenger på vinterføre

Det grusomme

  • Prisen

Fakta

AMG GT 64s 4-dørs: Pris og tekniske detaljer

Klikk på bildet for å forstørre.

Møt Mercedes AMG GT 4-dørs S63s 4Matic+. Ja, det er et langt navn. Og en utrolig bil!

Tradisjonelt har AMG vært en logo Mercedes har klistret på sine verstingmodeller - de som er tunet av tyskernes egen sportsavdeling - ikke ulikt hvordan BMW benytter M-betegnelsen.

Ekte AMG-modeller har nærmest vært et løfte om at Mercedes' normale fokus på komfort er byttet ut med brutale krefter og heftig lyd.

Dette ryktet har begynt å få fotfeste, for AMG har opplevd et ganske heftig oppsving i salget.

Klikk på bildet for å forstørre.

AMG GT 4-dørs er en brutal sportsbil med god bakseteplass.

Men de siste årene har Mercedes villet det litt annerledes. I tillegg til at AMG nå lager 2-3-4 AMG-versjoner av alle modellene som Mercedes allerede produserer, har de nå fått tilliten til å lage «egne» AMG-modeller.

Det begynte med den 2-seters sporsbilen AMG SLS. Det fortsatte med GT i S, R og C-utgaver som også var 2-seters sporstbiler.

Og nå har de fått et nytt tilskudd på stammen, som bare heter GT 4-dørs.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bilen har en skikkelig coupéform.

Dette er en bil som formelt sett ikke baserer seg på en eksisterende Mercedes-modell, men som likevel er faretruende nær i dimensjoner og design som CLS.

Hysj.

At det ikke finnes en AMG 63-utgave av CLS, mens det gjør det av alle andre store Mercedes-modeller, er selvsagt heeeeeelt tilfeldig.

Verdens raskeste 4-dørs

Men la oss ikke henge oss opp i CLS-slektskapet. AMG har nemlig fått fritt spillerom til å gjøre omtrent som de vil, og det betyr at AMG GT har blitt en beintøff 4-dørs coupé.

I matt svartfarge som på vår testbil blir det noe mystisk - selv om designet på mange måter er ganske diskret.

Utvendig i alle fall.

Klikk på bildet for å forstørre.

Med sine 5 meter og 2,5 centimeter er ikke AMG GT en liten bil.

Innvendig har derimot AMG ikke gjort noe for å fremstå som diskret. De har tatt utgangspunkt i Mercedes' siste generasjon interiør, og fusjonert det med stilen de har hatt i GT.

Resultatet er en herlig kombinasjon av skinn, karbonfiber, semsket skinn og - hold pusten - 12 skjermer!

Klikk på bildet for å forstørre.

Interiøret er en fusjon av det vi finner i CLS og AMGs egen stil.

Vi snakker Mercedes' Widescreen Cockpit-løsning med to skjermer, samt 10 små skjermer fordelt på midtkonsollen og rattet. Den ene av to på rattet er trykkfølsomme og lar deg velge mellom funksjonene du også har i midtkonsollen - mens den siste er kjøremodusvelger.

Klikk på bildet for å forstørre.

Det er nok av småskjermer plassert i interiøret.

At AMG har valgt skjermer er litt gimmick, men det er kanskje en anelse mer delikat med ikoner med en rød lampe ved siden av seg.

Setene er heller ikke hentet rett ut fra Mercedes' standardutvalg. Her snakker vi om ganske dype bøtteseter - som de likevel har klart å beholde justerbar lårstøtte på. De er overraskende gode å sitte på, men likevel såpass harde at du blir sittende og vri deg litt etter noen timer.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bøttesetene har veldig god støtte og er gode å sitte i - bare det ikke blir for lenge av gangen.

En kruttønne

La oss først få en ting klart: Under panseret har AMG plassert Mercedes' svært fleksible 4-liters, V8-motor. I toppversjonen 63s yter motoren vanvittige 639 hestekrefter - noe som er 27 hestekrefter mer enn den samme motoren yter i E- og S-modellene.

Hvis du vil spare 120.000 kroner, kan du forøvrig få den samme bilen med «bare» 585 hestekrefter.

Klikk på bildet for å forstørre.

AMG har presset ut 639 hestekrefter av denne 4-liters V8-motoren.

Og det er ikke bare effekt motoren har i overflod, dreiemomentet er nemlig på hele 900 Nm fra 2500 RPM.

Kreftene sendes gjennom Mercedes' lynraske 9-trinns automatiske girkasse, som evner å både være sportslig og komfortabel - og sendes ut på alle fire hjul gjennom et veldig avansert firehjulsdriftsystem. Systemet er så fleksibelt at det i praksis kan sende alle kreftene til bakhjulene i en egen «drift mode».

Klikk på bildet for å forstørre.

Kreftene sendes ut til alle fire hjul - men de kan også bare sendes til bakhjulene ved hjelp av en «drift mode».

Resultatet er at den over 2 tonn tunge bilen både kan unnagjøre 0-100 på 3,2 sekunder, men samtidig faktisk også brukes på skikkelig norsk vinterføre.

Nå skal det sies at man ikke er i nærheten av å klare å utnytte alle 639 hestekreftene på snø. Dette er dermed første gang vi har vært ute på testkjøring og tenkt at vi hadde omtrent 400 hestekrefter mer enn vi hadde behov for.

Klikk på bildet for å forstørre.

En utrolig kjøremaskin

Å sitte bak rattet på bilen er ganske enkelt en nytelse. Mercedes har klart å kombinere den heftige, brutale opplevelsen du forventer av en av AMG-modell - med et understell som i komfortmodus er langt mer ettergivende enn du forventer.

Vi prøver på ingen måte å si at AMG GT er like komfortabel som en CLS - som vi tidligere har omtalt som demonstrativt komfortabel - men bilen håndterer dårlig vei på en mye bedre måte enn forventet/fryktet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Størrelsen på bilen gjør den til en milsluker av dimensjoner - og en kan bare drømme om hvordan den hadde vært på autobahn.

Det betyr at du sitter bak rattet med en følelse av full kontroll med bilens krefter - og ikke minst at bilen oppleves lett å kontrollere i en skrens, enten den er provosert frem eller et resultat av føret.

Styringen er like presis, som det tykke rattet med semsket skinn er godt å holde i - og kreftene er umiddelbart tilgjengelig så lenge du selv foretar girvalg. Om vi skal pirke på noe, må det være at følelsen av hva som skjer med de to fremre hjulene ikke kommuniseres voldsomt godt gjennom rattet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Matt lakk, heftige felger og svulmende hjulbuer.

Det bør også nevnes at dette er en både lang og tung bil, og det merkes. Det betyr at ordet «smidig» ikke er lett å ta i sin munn. Vi hoppet rett over i en AMG E53 etter å ha levert denne doningen, og den fremsto veldig lett i forhold. AMG GT er ganske enkelt en bil med pondus.

Klikk på bildet for å forstørre.

AMG i vintersol.

Vinterforholdene under testing har gjort at vi ikke har fått testet sportslige egenskaper fullt ut, men det faktum at bilen satt rekord for 4-dørs modeller på nordsløyfa, bør holde som dokumentasjon.

Klikk på bildet for å forstørre.

Spoileren heves når det virkelig er behov for mer marktrykk i høye hastigheter.

Etter å ha testet bilen i noen dager, nærmer vi oss konklusjonen at dette er en bil som plasserer seg på pallen av våre favorittbiler. Hvis man ser bort fra miljøperspektivet, er det lett å tenke at dette er en nær perfekt bil. Den er både praktisk, lynrask, tilstrekkelig komfortabel, luksuriøs og gir deg følelsen av en slags X-faktor.

En ekstrem pris - med sikkerhetsnett

AMG GT 63s er på alle måter en ganske ekstrem bil, og det gjelder også prisen. Toppversjonen vi nå har vært ute med har en startpris på over 2,2 millioner kroner - og testbilen har ekstrautstyr for over 300.000 kroner ekstra.

Klikk på bildet for å forstørre.

Dette gjør at bilen plasserer seg helt i det øvre sjiktet av biler som er listeført i Norge - og ikke helt tilfeldigvis i ganske direkte konkurranse med Porsche Panamera Turbo S.

Klikk på bildet for å forstørre.

Baksetene er ikke direkte luksuriøse, men gode å sitte i.

Hvis du synes det er for dyrt er det likevel håp: AMG kan leveres med to forskjellige motorer, og totalt fire forskjellige ytelsesnivåer. Det gjør at innstegsprisen ikke er så langt unna en toppspekket Tesla Model X.

  • AMG GT 43, 3-liters R6 på 367 hester: Ca 1,4 millioner
  • AMG GT 53, 3-liters R6 på 435 hester: Ca 1,6 millioner
  • AMG GT 63, 4-liters V8 på 585 hester: Ca 2,1 millioner
  • AMG GT 63s, 4-liters V8 på 639 hester: Ca 2,2 millioner

Til sammenligning koster topputgaven av CLS, AMG 53, fra 1,3 millioner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag