Test: Mercedes B-klasse B180

Den nye B-klassen er en forvokst A-klasse, og har blitt et markert kvalitetshopp fra forrige generasjon.

Den nye B-klassen er en forvokst A-klasse, og har blitt et markert kvalitetshopp fra forrige generasjon.

Et vanvittig steg oppover - men motoren ødelegger mye.

09.07.19 13:12

Det gode

  • Overraskende godt med bakseteplass
  • Nesten oppsiktsvekkende komfortabel
  • Et veldig attraktivt interiør
  • Alt tenkelig sikkerhetsutstyr

Det dårlige

  • Fremstår undermotorisert
  • Baksetene kan ikke skyves frem og tilbake
  • Mangler fleksibiliteten til andre flerbruksbiler
  • Designet foran ser litt trist ut

Det grusomme

  • Når halvparten av bilsalget er elektrisk i Norge, gjør det seg dårlig å ikke tilby stikkontakt

Fakta

Mercedes B180

- Er dette en sånn billig dritt-Mercedes?

Ordene fra en passasjer som fikk prøve seg i passasjersetet på forrige generasjons B-klasse har har brent seg fast i hukommelsen.

Interiøret på forrige generasjon B-klasse, kunne like gjerne vært en VW. Premiumfølelsen var ikke veldig påfallende. Foto: (Mediehuset Nettavisen)

På den ene side var det brutalt skivebom om en bil som den gang kostet godt over en halv million kroner. På en annen side la aldri Mercedes noe skjul på at A- og B-klassen var biler som ikke skulle ose den samme samme kvalitet som de andre modellene. Hadde man satt sine ben i en moderne C-klasse, var det lett å tenke at B-klasse var et betydelig skritt nedover.

Nye B-klasse har fått et interiør som ikke lenger er noe å skamme seg oer.

Dette har Mercedes tatt lærdom av, og den nye B-klassen fremstår i en helt annen liga enn sin forgjenger. Bilen er i stor grad basert på den nye generasjonen A-klasse, som ganske enkelt er den mest spennende bilen i sitt segment.

Det betyr at nye B-klasse har et interiør som er svært attraktivt, og biler er spekket med utstyr - både når det gjelder komfort, rene gadgets og sikkerhetsutstyr i toppsjiktet. Interiøret domineres av de to heldigitale skjermene, som i det store og hele fungerer veldig godt - og styres med to pekeplater på rattet og en i midtkonsollen.

Vi synes fortsatt stemmestyringen på de nye Mercedes-modellene har fått ufortjent mye skryt, men det løser man ganske enkelt ved å ikke benytte den.

Masse plass

Den nye B-klassen har bare blitt marginalt større enn sin forgjenger, men tilbyr forbausende mye plass. Bagasjerommet vil kanskje ikke imponere - og vår testbil mangler bakseter som kan juseteres i lengeretningen som kunne utvidet rommet betydelig. Dette skal visstnok komme senere.

Til gjengjeld har bilen nærmest forbausende mye plass i baksetet til å være en så kompakt bil. Barn i barneseter har rikelig med plass, og voksne vil heller ikke ha noen problem med å finne seg til rette.

 

Også i forsetene er det lett å finne seg til rette, og Mercedes har utstyrt testbilen med fleksible og gode delskinnsseter med god lårstøtte. Sittestillingen er høy, betydelig høyere enn i A-klasse, men likevel ikke påtatt. Dette er en bil det er lett å kjenne at du kan kjøre langt med.

Bilen har den nye stjernegrillen til Mercedes, men designet på fronten minner oss likevel om et trist ansikt.

Forbausende god på dårlig underlag

Mercedes er kjent for å kunne gjøre magi ut av støtdemping, og vår testbil er nærmest et kroneksempel på hvor gode Mercedes er til å jevne ut dårlig norsk vei. Det er ikke ofte vi er direkte forbauset over kjøreegenskapene til en bil for tiden, men Mercedes har åpenbart forstått at dette er en familiebil, og da er det utvilsomt en fordel at barna ikke ristes for mye på dårlig vei.

Baksiden av medaljen er at bilen ikke eier noen form for sportslig gen.

Vår testbil er utstyrt med innstegsmotoren, en 1,3-liters bensinmotor, og den gir deg ikke den følelsen av overskudd som de fleste andre Mercedes-modeller tilbyr. 136 hestekrefter er ikke direkte lite, men 200 Nm dreiemoment er knapt.

Dreiemomentet er - uten sammenligning forøvrig - ikke mer enn 2,7 ganger høyere enn på elsykkelen min, men den veier 40-50 ganger mer.

0-100 skjer på 9 sekunder, og den føles nesten litt seig i kombinasjon med den ellers eminente 7-trinns automatiske girkassen.

Det fungerer helt utmerket til rolig hverdagstransport - men ikke forvent at du skal bli den nye forbikjøringskongen - eller at den innbyr til dynamisk kjøring.

Det er her vi kanskje skulle påpekt at en elmotor hadde vært optimalt? Med et oppgitt forbruk på nesten 0,6 liter per mil er den ikke direkte gjerrig heller.

Et betydelig skritt fremover

Den nye B-klassen fremstår som en veldig mye mer attraktiv og spennende bil enn forgjengeren, og det er veldig lett å se at dette er en bil som en småbarnsfamilie kan leve godt med.

Kombinasjonen av en høy grad av komfort, godt med bakseteplass, et interiør som både mor og far kan føle seg fornøyd med - og masse sikkerhetsutstyr som holder en trygg hånd over familien - gjør det lett å tenke at det er en skreddersydd familiebil.

Men så kommer poenget som vi mistenker kommer til å gjøre at B-klassen kan bli et forholdsvis sjeldent syn på norske veier: Startprisen på vår testbil er 403.900 kroner, men med alt (til dels unødvendig) ekstrautstyr, er listeprisen 529.559 kroner. Det er betydelig over det du kan forvente å betale for en Tesla Model 3 Long Range.

Nå skal det sies at det er flere ting vi liker bedre med B-klasse. Den har langt bedre seter og høyere kvalitet på interiøret. Litt mer plass i baksetet og marginalt mer bagasjeplass. Men er fordelene gode nok til å utkonkurrere firehjulsdrift, betydelig kraftigere motor - og det faktum at det er en elbil?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.