Test: Mercedes E-klasse All-Terrain E400d

Drømmebil med slagside

STRÅLENDE: Det er nesten umulig å finne noe negativt å si om E400d All-Terrain. Likevel er det en veldig trist opplevelse.

STRÅLENDE: Det er nesten umulig å finne noe negativt å si om E400d All-Terrain. Likevel er det en veldig trist opplevelse.

Mercedes har laget den perfekte hyttebilen. Vi ble trist av å kjøre den.

29.01.19 10:57

Det gode

  • Nær den perfekte hyttebilen
  • En nydelig dieselmotor med fantastisk kraftoverskudd
  • Utrolig komfortabel
  • God bakkeklaring
  • Masse bakseteplass
  • Masse bagasjeplass
  • En flott interiør
  • Et av markedets beste lydanlegg
  • Overraskende lavt forbruk
  • Svært godt lydisolert

Det dårlige

  • Høy pris - særlig på ekstrautstyr
  • Sportslighet er ofret for komfort

Det grusomme

  • Bilen gjør oss litt trist fordi det fremstår som om det er slutten på noe

Fakta

Mercedes E400d All-Terrain: Pris og spesifikasjoner

Det er ikke spesielt mye som er mer erkenorsk enn å avslutte arbeidsuka litt tidlig for å sette seg i bilen og kjøre til hytta på fjellet i vintersesongen.

Og med den nye E-klasse All-Terrain er det mye som tyder på at Mercedes har laget den absolutt mest velegnede bilen til formålet.

Skreddersydd

For hva er det som definerer en hyttetur for folk flest?

Jo, det er mil etter mil med motorvei og landevei, før man avslutter turen med noen kilometer på forholdsvis godt vedlikeholdt hyttevei - og en kanskje kommer kjørende inn foran hytta der det er litt vanskelig akkurat foran døra.

Firehjulsdrift og vinterføre er en selvsagt kombinasjon, men SUV er strengt tatt ikke nødvendig. Det gir mindre kjøreglede, ofte er det mindre bagasjeplass enn en stor stasjonsvogn - og kjøreforholdene er uansett sjelden slik at du har behov for fremkommelighet i Range Rover eller Land Cruise-klassen.

Og det er nettopp her Mercedes' litt forhøyde familiebil E-klasse All-Terrain kommer inn i bildet - og da spesielt i den motoriseringen vi har testet denne gangen.

Bakseteplassen er rikelig - selv når forsetene står i bakerste posisjon.

For dette er nettopp en stor familiebil med masse plass til både bagasje og til dem som er henvist til baksetet.

Det er ikke mange familiebiler som kan skryte av større bagasjerom.

Det er overdådig komfort for dem i forsetet - med et av de aller beste interiørene på markedet, en lydisolering nesten uten sidestykke og et fantastisk lydanlegg fra Burmester.

Har man behov for takboks på taket - og kanskje noe på tilhengerfestet - sørger bilens heftige arbeidsjern av en 3-liters, sekssylindret dieselmotor for at det knapt merkes på ytelsen.

På vei til hytta opplever de færreste behov for høy bakkeklaring hele veien. Da er en stasjonsvogn å foretrekke fremfor SUV.

700 Nm dreiemoment og 340 hestekrefter gjør forøvrig bilen til en forbikjøringsmester av rang. Spesielt mellomaksellerasjonen imponerer, og bryr seg ingenting om det er motbakke.

Om du skulle bry deg, så sørger motoren forøvrig for 0-100 på 5,4 sekunder. Det er ikke til å kimse av.

Landeveiscruising foregår farlig nær tomgangshastighet på motoren - det er mer enn nok dreiemoment å ta av lavt nede.

Det imponerende er likevel ikke ytelsen i seg selv, men at den kombineres med et silkemykt understell. Et understell som spiser opp alt ubehag av det dårlige underlaget som du er nødt til å komme deg forbi på vei til hytta.

Og når du kommer til den vanskelige bakken, den med svingen og dårlig sikt, så sørger også firehjulsdriftsystemet at det ikke er noe problem.

For så å smøre på litt ekstra så er dette en bil som trass sine drøyt 1,8 tonn og massive 6-sylindrede motor fint gjør unna hytteturen med et forbruk som overrasker.

Ifølge spesifikasjonene er forbruket 0,66 liter per mil - men vi observerte tall enda lavere enn som så.

Det er ganske enkelt lett å si at dette er en drømmebil til formålet.

Høy komfort preger kjøreegenskapene.

Panegyrisk hyllest med slagside

Hvis man bare ser på E400d All-Terrain som en skreddersydd bil til formålet, er det ganske enkelt å la seg begeistre. Blende. Nærmest forelske seg.

Det er ikke mange negative ting å fremheve i det hele tatt. Mercedes har laget noe av det ypperste på bilfronten for dem som både er opptatt av maksimal komfort og praktikalitet. Og en overflod av deilig kraftoverskudd.

Men det er én ting vi ikke klarer å befri oss fra: Bilen koster 925.000 kroner før du har begynt å forsyne deg av den rikholdige ekstrautstyrslisten, og det er ikke sannsynlig at du kommer unna med noe særlig under 1,1 millioner kroner.

Og da er spørsmålet: Tør du å betale så mye penger for en dieselbil med alt fokuset det er på kamp mot diesel i byer, nullutslippsbiler og forbud mot nye fossilbiler innen 2025?

Hva kommer verditapet til å være?

Til tross for at E400d All-Terrain er noe av det mest perfekte som er laget til sitt bruk, får vi følelsen av at dette er en slags avskjedshilsen. Det beviset på hvor fantastisk diesel kan være. Rett før den henrettes.

Det er en trist følelse, for denne bilen fortjener flere eiere.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Biltest

Mest lest på Puls

Annonsebilag