*Nettavisen* Livsstil.

Test: Mercedes GLE 300d 2. generasjon

Et av de mest etterlengtede løftene fra Mercedes på lang tid.

30.10.19 08:57

Det gode

  • Masse plass - foran, i baksetet og i bagasjen
  • Komfortabel til fingertuppene
  • Gir deg litt følelsen av å være kongen på veien
  • Et massivt og stilfullt interiør
  • Bakkeklaring som imponerer
  • Et svært godt infotainmentsystem
  • En ladbar variant er rett rundt hjørnet

Det dårlige

  • Designet utvendig er litt intetsigende
  • Selv om de nyeste dieselmotorene nå imponerer på alle måter, har de et uheldig stigma - og dertil utrygg fremtid
  • Såpass tung at større motor kunne vært ønskelig

Det grusomme

  • Prisen på ekstrautstyret kan skremme

Fakta

Mercedes GLE 300d 4Matic

Klikk på bildet for å forstørre. Bilde av nye GLE off-road.

Nye Mercedes GLE er gjenkjennelig, men likevel splitter ny på alle måter.

Mens Mercedes har jobbet knallhardt for å både erstatte - og fornye erstatterne - til hele sitt modellutvalg, har den store SUV-en GLE forblitt utskuddet. Den gjenlevende dinosauren i flokken.

Det nyeste med bilen har i grunn vært navnet: Bilen ble opprinnelig lansert med navnet ML i 2011, men fikk navnet GLE da Mercedes ryddet opp i modellbetegnelsene.

Gammel plattform og gammelt interiør har skilt seg ut i butikken.

Men nå har endelig GLE fått den totale fornyelsen den fortjener. Mercedes hopper bukk over flere generasjoner interiørdesign, og går rett på det nyeste nye. Det samme skjer utvendig, selv om det er gjenkjennelig.

Resultatet kan vi bare med gang konkludere med at er svært vellykket.

Klikk på bildet for å forstørre. Bilde av nye GLE forfra i regnvær.

Mercedes GLE i ny generasjon er et voldsomt løft for Mercedes - og kommer også til å bli en virkelig storselger når de bytter ut motoren under panseret.

Klikk på bildet for å forstørre. GLE er en stor og høy bil - med mye bakkeklaring.

GLE er en stor og høy bil - med mye bakkeklaring.

En enorm bil

La oss først få unna det som er åpenbart når du først ser bilen: Dette er en stooor bil. Den er nær 5 meter lang. Nesten 180 centimeter høy. Og inkluderer du speilene, er det 216 centimeter fra side til side.

Akselavstanden i seg selv er 3 meter lang.

En ekstra seterad er tilgjengelig som ekstrautstyr - med unntak av på den ladbare hybridutgaven.

Klikk på bildet for å forstørre. Bilde av GLE fra siden.

At både Mercedes og BMW har valgt å også lansere enda større SUV-er er ganske absurd. GLE er en bil der stigtrinn faktisk føles naturlig å bruke - i alle fall utenfor asfalten.

Dette er dermed heller ingen lett bil. Uten fører eller nevneverdig ekstrautstyr veier den inn på 2,1 tonn.

Klikk på bildet for å forstørre. Bilde av GLE på fjell

GLE føles helt naturlig å kjøres utenfor asfalt.

Veldig mye bedre innvendig

Innvendig er bilen like enorm som den fremstår utvendig. Interiøret domineres først og fremst av at alt er enormt.

Midtkonsollen er «gigantonomisk». De to skjermene som utgjør instrumentpanel og infotainmentstystem er større enn i andre modeller. Hele dashbordet har fått et helt nytt designspråk som også bare skriker «stooort». Luftdysene er «schwære». Setene tar også mye plass - men er dertil svært komfortable.

Klikk på bildet for å forstørre. Bilde av interiøret på GLE

Det er veldig mye av alt - og det fungerer i grunn svært godt.

En skulle tro at all denne overdådigheten føles masete, men der man sitter bak rattet føles alt veldig riktig. Du sitter høyt, komfortabelt og ser ned på det som skjer rundt deg.

Dette er ikke det vakreste interiøret Mercedes har laget, for designet bærer preg av at Mercedes både ønsker at det skal være luksuriøst og en terreng-bruksmaskin. Det gir interiøret en slags landlig ro.

Alt bygger på det interiørdesignet som Mercedes har brukt de siste årene på å perfeksjonere, med blant annet et av markedets beste infotainmensystemer - som kan styres både fra midtkonsollen, med fingeren og til dels med stemmen.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Mercedes smører selvsagt på med lydanlegg fra Burmester, som blant annet brukes i kombinasjon med den nye «Energizing Comfort»-funksjonen som bruker de lyd og lys (og massasje hvis man betaler for det) til å gi deg en boost når du trenger det. Det fungerer forbausende godt.

Klikk på bildet for å forstørre. Bilde av baksetene

Tre får fint plass bak.

Plassen i baksetene er naturligvis svært romslig - og 630 liters bagasjerom er heller ikke lite.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Bagasjerommet har lite å skjemmes over.

Store kjøreegenskaper

Når vi allerede har beskrevet hvordan du sitter høyt i en stor bil, og at den innvendige komforten er satt i høysetet - kommer det neppe som noen overraskelse at den 2,1 tonn tunge bilen også oppleves som en stor bil med en overflod av komfort. Luftfjæring med lang gange gjør underverker.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Selv om det er regntungt og grått ute, er det en fryd å sitte bak rattet.

Det er rolige bevegelser og en fantastisk flyt over ujevnt underlag.

Vår testbil er innstegsmodellen der en 1,95-liters dieselmotor er tunet til å primært tilby dreiemoment i bøtter og lass. 245 hestekrefter er mye i en liten kompaktbil, men ikke mer enn det må være på en bil som dette. 0-100 på 7,2 sekunder er ikke direkte tregt, men det er dreiemomentet som er viktig. Det gir et slags sømløst skyv uavhengig av fart. Og når du først er oppe i fart, blir det en milsluker.

Vi tipper at om du får tatt steget opp til 3-litersmotoren, så vil en tur ned til Alicante fremstå som en helt overkommelig svipptur.

Det høye momentet er selvsagt spesielt viktig når man kommer utenfor asfalten, der Mercedes denne gangen har lagt mye av fokuset. Heving og senking av bilen er gjort til interiørets største og mest tilgjengelig knapp. Rett ved der du hviler hånden i midtkonsollen.

Klikk på bildet for å forstørre. Bilde av midtkonsollen

Bryteren for heving og senking er så stor at den nesten ser ut som en designdetalj fremfor en bryter.

Vi har ikke hatt tilgang til noen off-road-løype, så vi kan ikke si spesielt mye egenopplevd om hva som skjer når det virkelig blir vanskelig, men det lille vi har forsøkt oss utenfor allfarvei har bilen absorbert uten knussel.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Bakkeklaringen i hevet tilstand kan inspirere enkelte til å prøve seg på limbodans.

Tilbake der den hører hjemme

Fra å ha vært en forglemmelig bil, er GLE igjen blitt den imponerende stor-SUV-en som ML engang var. Bang-up-to-date på det innvendige, og kjøreegenskaper som er upåklagelige.

Startprisen på 937.900 kroner for 300d-utgaven er mer eller mindre på kronen likt det som BMW skal ha for X5 i xDrive25d-utgave. Noe som er mindre tilfeldig er vanskelig å tenke seg, men det er samtidig to biler det er vanskelig å sammenligne. Mercedes og BMW kan dette med å dele det sportslige- og komfortsøkende publikum mellom seg.

Klikk på bildet for å forstørre. Bilde av GLE bak, skrå

Prisen stopper riktignok ikke der. Vår testbil er spekket med ekstrautstyr til en verdi av 242.000 kroner. Her ligger det mye godis som hever totalopplevelsen merkbart. Air Body Control luftfjæring og Premium Plus-pakke betyr noe. En kan høre at det er dyrt. AMG Line gjør noe med stilen. Burmester-lyden kan anbefales. 2-sonet klimaanlegg har vi aldri forstått, men 3-sonet gir mer mening. Det koster også mer. Og slik kan vi fortsette.

Skal vi være kyniske betyr det at denne 5-seters familiebilen med 1,95-liters dieselmotor koster nær 1,2 millioner kroner. Det er ikke direkte billig.

Klikk på bildet for å forstørre. Bilde av GLE fra produsent ved havet siden.

GLE på en litt mindre regntung dag enn da vi var ute med bilen. Foto: Mercedes

På den andre siden kan det fremstå som et varp. Den litt mindre Range Rover Sport begynner på drøyt 1,1 millioner - mens den litt større vanlige Range Rover er vrien å konfigurere noe særlig under 1,5 millioner kroner.

Vi har full tro på at GLE kommer til å bli en storselger i Norge. Rett nok ikke i utgaven vi har testet denne gangen, men som ladbar hybrid. 350de er rett rundt hjørnet. Mercedes tør ikke å si hva prisen blir ennå, men det er ikke utenkelig at den vil bli billigste GLE-variant.

Med nesten 100 kilometer elektrisk rekkevidde etter WLTP-standarten blir det nesten å anse som en el-SUV med en dieselmotor som gir lavt utslipp på langkjøring. Og det loves at den store batteriklumpen i bagasjen er historie.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag