PS! Få med deg videoen av bilen lenger ned i saken, som viser bilens fantastiske lyd.

La oss først være litt ærlige: Porsche Macan er en middels stor SUV som bygger på mye av det samme grunnlaget som den litt koselige Audi Q5. Dette er ikke en bil som Porsche har bygget fra bunnen av.

Infotainment-løsningen er for eksempel hentet rett ut fra Golf, instrumentpanelet bærer preg av frykt for å endre en gammel oppskrift som ikke fungerer i en moderne verden, designet er litt snålt - og prisen er vesentlig høyere enn konkurrentene.

Men ingenting av dette betyr egentlig noe som helst, for Porsche har ganske enkelt gjort underverker med denne bilen.

Vi har tidligere testet Macan i standardutgave, og der fikk man et hint om hva denne bilen kunne være i stand til. Med den største motoren under panseret, er hintet borte. Det er to streker under svaret. Dette er fabelaktig på så mange måter.

Turbo med noe ekstra

Motoren under panseret er Porsches 3,6-liters V6 som blir tvangsforet med ekstra luft.

I utgangspunktet betyr det 400 hestekrefter og 550 Nm dreiemoment. Vår testbil er i tillegg utstyrt med Performance Pack, noe som øker ytelsen med ytterligere 40 hestekrefter og 50 Nm. Det gjør at bilen yter nesten like mye krefter som 911 GTS.

Kreftene håndheves av det som av mange anses som den beste automatiske girkassen på markedet: Porsches 7-trinns PDK-kasse som tilbyr lynraske og komfortable girskift.

Derifra sendes kreftene ut til alle fire hjul, med en klar overprioritering av bakhjulene for å gi den gode kjøreopplevelsen.

Resultatet er 0-100 på 4,4 sekunder - 0,4 sekunder raskere enn den «vanlige» Turbo-utgaven. Til sammenligning unnagjør Mercedes GLC 43 AMG og BMW X4 M 0-100 på 4,9 sekunder

Kreftene står i andre rekke

440 hestekrefter er ikke til å kimse av, og bilen har et herlig spark - og særlig etter at turboen begynner å spinne seg opp når du passerer 2000-2500 RPM, så skjer det mye.

Men mange biler kan ha stor motor, men den store testen kommer når du kommer til en sving. Og det er her Porsche viser at de rett og slett er bedre enn andre.

Til tross for at bilen med fører veier over to tonn, så ville du vært unnskyldt om du bommet med et halvt tonn om du skulle gjette vekten. Vi skal ikke hevde at den oppleves fjærlett, men Porsche har med sine grep klart å skjule vekten oppsiktsvekkende godt i svingene. Dette er den første SUV-en vi har kjørt som har elementer av sportsbilfølelse i svingene.

Styringen er forholdsvis tung og presis, mens understellet må være det beste vi har vært borti noen gang.

I komfortmodus er Macan rett frem komfortabel. Du kan kjøre svigermor. Du kan stampe i kø, og hamre mil etter mil på langtur. Den er fortsatt stram, men overraskende god på å dempe ujevnheter. Om det er på grunn av, eller på tross av, de nesten komisk store hjulene er vanskelig å si.

Begynner du å trykke på knappene for det adaptive understell, strammer den seg til og tilbyr engasjerende og presise kjøreegenskaper. På det strammeste blir Macan såpass hard at den nok best egner seg på bane. Det forbausende er at den tilbyr alt sammen i én pakke.

Lyden er forøvrig helt herlig hvis du åpner spjellene i eksosanlegget.

Interiør

Interiøret er vi derimot litt mindre sikre på enn bilens fantastiske kjøreegenskaper. Instrumentpanelet er ganske så uoversiktlig - og bærer preg av at Porsche skal videreføre gamle tradisjoner. Speedometeret på venstre side er så lite lesbart at farten også vises digitalt rett under turtelleren på midten.

Da gjenstår det en liten flate til høyre i panelet som er en virkelig tilpasningsdyktig skjerm, men den sirkulære utformingen gjør brukergrensesnittet snodig - og det blir nesten litt komisk når den gjengir kartinformasjon.

Det bringer oss over til infotainmentskjermen som er ganske liten og helt åpenbart hentet rett ut fra varelageret til Volkswagen. Den er for så vidt velfungerende, og Bose-anlegget den er koblet til imponerer, men hele løsningen utstråler at Porsche ikke bryr seg om slikt. Øynene skal være fokusert på veien - og motoren skal være lyd nok.

Ellers er interiøret pepret med knapper på en måte som ved første øyeblikk ser fullstendig kaotisk ut, men som man etter hvert forstår logikken i - og som skal være enkelt å betjene uten å ta øynene bort fra veien i lang tid.

Bilens bøtteseter tilbyr særs god sidestøtte, men er såpass stram i rumpa at det nesten er ubehagelig i lengden. Sidestøtten kan justeres i ryggen, og burde nok også vært det hele veien.

Ellers er bakseteplassen helt akseptabel, og bagasjeplassen er også forholdsvis romlig med 500 kg - selv om det er 50 liter mindre enn på Q5. I praksis betyr det at bilen er utrolig praktisk.

Konklusjon

De som hevder SUV-er ikke kan være sportslige, bør ta seg en tur i denne bilen - for Macan klarer kunststykket som nesten har virket umulig. Samtidig er bilen oppsiktsvekkende komfortabel.

Sportslig, praktisk og komfortabelt.

Det er i grunn alt du trenger å vite om Macan Turbo PP. Så får det heller være at det finnes andre produsenter der ute som lager mer imponerende interiør og som er bedre på å presse priser.

Det gode

  • Muligens markedets mest kjøreglade SUV
  • En magisk kombinasjon av komfort og sportslighet
  • Ekstremt god balanse i bilen
  • Flott styrefølelse
  • En svært sprek motor
  • Kanskje markedets beste automatiske girkasse
  • Godt lydanlegg
  • Godt med bakseteplass
  • Brukbart med bagasjeplass
  • Firehjulsdrift gir god fremkommelighet hele året

Det dårlige

  • Ikke spesielt pen å se på - men det er øyet som ser
  • Instrumentpanelet er triste saker
  • Karbonfiber-pynt innvendig er en anelse harry på en bil på nesten to tonn
  • Til å være en "Turbo Performance", forventer man kanskje enda mer "å fy fader"-følelse i akselerasjonen
  • Hvor er HUD-en?

Det grusomme

  • Selv med avgiftsreduksjon, er dette en kostbar bil