Test: Tesla Model 3 Long Range

Biltest

Tesla Model 3 fremstår som det beste bilkjøpet du kan gjøre for tiden.

Tesla Model 3 fremstår som det beste bilkjøpet du kan gjøre for tiden. Foto: Magnus Blaker

Sannsynligvis Norges beste bilkjøp.

21.05.19 08:11

NB: Dette er del 2 av vår test av bilen. Første del var en rekkeviddetest på å kjøre bilen fra Oslo til Bergen uten å lade:

Det gode

  • Potensielt det beste bilkjøpet du kan gjøre i dagens marked
  • God nok rekkevidde
  • Rask lading
  • Den best utbyggede ladeinfrastrukturen
  • Godt med bagasjeplass
  • Godt med bakseteplass
  • Svært sprek
  • Veldig god infotainmentløsning
  • God fjernstyringsløsning av blant annet klima og lading
  • Firehjulsdrift

Det dårlige

  • Setene burde vært bedre
  • Interiøret er for minimalistisk
  • Litt dårlig sikt bakover
  • Har ikke head-up display (HUD)
  • Kan ikke bruke mange av ladepunktene til Teslas superladere
  • (Basert på utdatert informasjon skrev vi at takboks ikke er en mulighet. Det er ikke korrekt. Tesla selger takstativ med lastgrense på 65 kg)

Det grusomme

  • Tesla har et frynsete rykte på service

Model 3 på veien som fører rett opp mot Hallingskravet. Foto: Magnus Blaker

Tesla Model 3 trenger egentlig ingen introduksjon lenger: Teslas første massemarkedsbil har så langt solgt i bøtter og spann i Norge, og den har i mange år vært den mest omtalte elbilen på markedet.

Da vi fikk vårt førsteinntrykk av Performance-utgaven tidligere i vinter, var det i all hovedsak et veldig positivt møte.

1000 kilometer med erfaring

Og etter at vi nå har kjørt rundt 1000 kilometer med bilen i Long Range-utgave, er det helt åpenbart for oss at det har vært god grunn til alt oppstyret rundt bilen.

Foto: Magnus Blaker

For la oss begynne med konklusjonen: Det skal i dagens marked godt gjøres å finne en bil som fremstår som et mer fornuftig valg.

For det første er det en elbil, noe som reduserer risikoen for fremtidige avgiftsendringer betydelig. Det er bare 5,5 år til er et politisk mål om at det ikke skal selges noe annet enn elbiler i Norge - og det oppnås ikke ved å sette ned bensinavgiftene.

Det er plass til hele familien, ganske god bagasjeplass, drift på all fire hjul, mer enn nok ytelse - og et løfte om en potensiell selvkjørende fremtid. Det hele til en pris som ikke er så langt unna en ferdig spekket Skoda Octavia med firehjulsdrift. Nå er det rett nok noen liter i bagasjeplass som skiller i Skodas favør, men det fremstår milevis bedre enn noen av konkurrentene som en totalpakke.

Foto: Magnus Blaker

Det er i grunn bare spørsmålet om en ønsker å ta risikoen med å bli kunde hos Tesla som hindrer oss i å være helt overbevist. Tesla hevder de har løst sine betydelige problemer med service, men historikken viser at det er mye å ta tak i:

- Av elbilsaker som måtte til mekling i 2018, gjaldt rundt halvparten – nærmere bestemt 86 stykker – Tesla. Til sammenlikning solgte Nissan over 4000 flere elbiler enn Tesla i fjor, men hadde bare 28 saker til mekling hos Forbrukerrådet i hele 2018, skriver Forbrukerrådet i en sak på sine nettsider.

Og det er ikke mangel på Model 3-kjøpere som ristet på hodet allerede dagen de fikk utlevert sin nye bil etter nyttår i småkaotiske masseutleveringer.

Foto: Magnus Blaker

Long range, Performance og Standard

Varianten vi har testet denne gangen er altså Long Range-utgaven, som har det største batteriet Tesla tilbyr i Model 3 (75 kWh), men uten de oppgraderte motorene som du finner i Performance-varianten.

Rent konkret betyr det at du betaler 83.000 kroner mindre enn topputgaven, for å få en bil som unnagjør 0-100 på 4,5 fremfor 3,2 sekunder. Samtidig får du marginalt bedre rekkvidde. Dette fremstår for oss som et utrolig enkelt valg.

  Foto: Magnus Blaker

Og la oss gjøre det klart med en gang: Ikke en eneste gang på våre 100 mil bak rattet, tenkte vi at ytelsen på Long Range-utgaven ikke er god nok. Bilen er 0,3 sekunder raskere på 0-100 enn Golf R - og 0,1 sekunder raskere enn en Porsche 718 Cayman S.

I løpet av sommeren kommer også en «Standard range»-utgave. Denne blir ytteligere 83.000 kroner billigere, men da får du 25 prosent mindre rekkevidde, bakhjulsdrift - og dermed betydelig mindre ytelse. Særlig dette med firehjulsdrift gjør at Long Range-utgaven fremstår som det riktige valget.

Liten bil - men fortsatt godt med plass

Model 3 kan ved første øyeblikk se ganske lik ut som storebror Model S, men med en gang du står ved siden av, er det lett å se at dette er en vesentlig mindre bil. Den samme følelsen får du når du setter deg inn: Du sitter egentlig overraskende nærme frontruta, og panseret er så kort at du ser nesten rett ned på veien.

Til tross for denne følelsen av kompakthet, har bilen overraskende mye plass. Bagasjerommet foran er mindre enn på sin storebror, men du kan få plass til en god dose utstyr her om du lar ladekablene ligge hjemme.

Bagasjerommet bak - og rommet under bunnen. Foto: Magnus Blaker

Bagasjerommet bak er for alle praktiske formål delt i to: Et vanlig bagasjerom du ser når du åpner bakluke, og et rom under «gulvet» som er betydelig større enn man er vant til fra andre biler. Spesielt godt egnet til turer på Ikea er det ikke, men har du handleposer er den utnyttbare plassen stor.

Det skal nevnes at utformingen av rumpa på bilen, gjør at sikten bakover er noe dårligere enn vi kunne ønske oss.

Bakseteplassen er god nok for voksne, men en sitter litt dypt med rumpa. Foto: Magnus Blaker

I baksetene har Tesla klart å forme setene på en måte som gjør at også voksne personer får plass - dog med å sitte forholdsvis dypt med rumpa.

Det er uansett helt klart at Tesla klarer å utnytte plassen i en elbil betydelig bedre enn noen av sine konkurrenter.

Interiøret er veldig spartansk. Foto: Magnus Blaker

Kontroversielt interiør

Interiører foran er bilens utvilsomt mest omdiskuterte side: Mer minimalistisk skal det godt gjøre å designe en bil. Utover rattet og den store skjermen, er det ingenting her. Det finnes ikke knapper noen steder utover på rattet - absolutt alt styres fra bilens skjerm - og to knotter på rattet, samt de to spakene bak rattet.

Det er veldig mye som tyder på at Tesla har tenkt at dette skal være en selvkjørende bil når bilen ble designet.

Ingen instrumentpanel, ingen HUD. Foto: Magnus Blaker

Selv om bilen har et av de aller beste infotainmentsystemene på markedet, fremstår det hele for minimalistisk og ambisiøst. Du må til og med inn på skjermen for å justere hastigheten på vindusviskeren - selv om vindusviskerne kan aktiveres fra spaken bak rattet.

Tesla har lagt frem planer om fullstendig selvkjørende biler i løpet av et års tid! Men 100 prosent selvkjørende biler kommer ikke til å være en realitet - i alle fall ikke på norske veier - på lang tid.

Denne type problem kan man ikke ha om bilen skal kjøre helt av seg selv. Foto: Magnus Blaker

På vår tur over fjellet var det et lenger strekke hvor bilen nektet å aktivere cruise control på grunn av en radar som så for dårlig fremover. Det i seg selv er ikke unormalt på andre merker når det snør og sludder, men viser at selvkjørende biler i vårt klima vil være altfor sårbart til å fungere pålitelig - og Model 3 er definitivt ikke klar for oppgaven slik den står nå.

Vi kunne derfor tenkt oss at Tesla faktisk tok seg bryet med å installere ting som et vanlig instrumentpanel, dedikerte knapper for volum, justering av speil, ratt og ikke minst cruisecontrol. I stedet endrer knappene på rattet funksjon etter hvor du er i menyen på infotainmentsystemet.

Foto: Magnus Blaker

Når det er sagt så fungerer løsningen Tesla ganske godt etter at du har tilbragt noen timer bak rattet. En kan venne seg til det meste.

Derimot kommer vi ikke til å venne oss til Teslas seter: Dagens seter er ikke spesielt gode i lengden - i alle fall ikke for oss som har litt lengde på beina.

Kjøreegenskaper

Når det kommer til bilens kjøreegenskaper, er Model 3 en bil som prøver å være litt av hvert, men som vi har sagt tidligere: Den fremstår aldri som noe finslepet kompromiss.

Foto: Magnus Blaker

Bilen er selvsagt usedvanlig lettkjørt, noe alle relativt kompakte elbiler er. Det er så sømløst og forutsigbart som det kan bli. Det spesielle skjer når du hamrer gassen i bunn, og opplever en akselerasjon som du egentlig kun forventer fra biler som koster det dobbelte. Kraftleveringen er umiddelbar, og akselerasjonen er berusende - selv i denne Long Range-utgavne.

Siden dette er en forholdsvis liten bil med lavt tyngdepunkt, kan det hele bli ganske morsomt på tørr vei i svinger - så lenge du ikke kjører med horn i panna. Opp til et visst nivå kan bilen nærmest danse gjennom svingene, og firehjulsdriften gjør at du virkelig kan få skyvet gjennom hele svingen. Dette er likevel ikke en bil som briljerer når du utfordrer G-kreftene utover dekkenes grep. Da kjennes vekten.

  Foto: Magnus Blaker

På samme måte er bilen veldig behagelig på både perfekt vei, men også mer normale norske veier. Derimot sliter den med å tilby komfort når underlaget blir skikkelig utfordrende. Den er mindre stiv enn i-Pace, men ikke noe i nærheten av like tilgivende som det beste fra Tyskland.

Det er først og fremst på understellet det merkes at Tesla ikke har erfaringsgrunnlaget og ressursene til de virkelig store bilprodusentene.

Vår testbil var forøvrig utstyrt med siste generasjon Autopilot, som langt på vei lar bilen kjøre selv - i alle fall på motorvei. Undertegnede er av den oppfatning at dynamisk cruise control er noe av det beste som er funnet opp på biler de siste årene, men jeg sliter med å forstå poenget med semi-selvkjøringssystemer.

Så lenge man hele tiden må dra i rattet for å fortelle bilen at man står parat til å ta over styringen, fremstår det enklere å bare styre bilen selv. Imponerende system når det fungerer, men ikke spesielt nyttig før bilen tar helt kontrollen.

 

Ladeinfrastruktur milevis foran konkurrentene

Model 3 er den første bilen fra Tesla som benytter CCS-ladestandarden. Det betyr kort og godt at bilen ikke kan benytte de gamle superladepunktene med bare Type 2-kontakt - selv om kontakten fysisk passer.

Siden Tesla har det desidert beste superladenettverket i Norge, er det i første omgang en utfordring at man ikke har tilgang til alle de ladepunktene som Tesla har bygget ut i hele landet.

Langt fra alle Superlader-punktene er oppgradert med både Type 2 og CCS-kontakt. De som har begge, har fått stemplet beskjed om prioritet for Model 3. Foto: Magnus Blaker

Dette ser riktignok ut til å være et midlertidig problem: Tesla har startet, og jobber for tiden med å oppgradere nesten alle ladepunktene til den nye standarden med både Type 2 og CCS-kontakt. Per i dag må du derimot som oftest seg deg om etter den rette ladestolpen. Unntaket er ladestasjonen på Lier mellom Oslo og Drammen, der ingen punkter vil oppgraderes til CCS.

Ladehastigheten på superladere varierer voldsomt med både temperatur og hvor mye strøm du har på batteriet - vi opplevde alt fra rundt 30 til 113 kW. Foto: Magnus Blaker

Fordelen med CCS er at Model 3 nå også kan hurtiglade på vanlige ladestasjoner fra selskaper som Grønn Kontakt, Ionity og Fortum. Dette skal også gjelde superhurtiglading, men vi fikk ikke til dette da vi testet på en 180 kW-kontakt fra Fortum.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.