*Nettavisen* Livsstil.

Test: Tesla Model 3 Standard Range Plus

 

Model 3 har nå kommet i sin billigversjon, med navn Standard Range Plus.

Bør skremme vettet av alle konkurrentene.

14.10.19 14:58

Det gode

  • Tilgang til Teslas uovertrufne superladernettverk
  • Bilene kan faktisk leveres
  • En teknologibombe
  • En helt strålende infotainmentskjerm
  • Oppleves veldig lettkjørt, men også lett på foten
  • Overraskende mye plass både i baksete og bagasje
  • Lavt strømforbruk

Det dårlige

  • Setene er fortsatt ikke gode nok
  • Regnsensoren er upålitelig, og du må inn i menyene på skjermen for å justere vindusviskerne
  • Interiøret er i overkant spartansk
  • Er prisreduksjonen stor nok?

Det grusomme

  • Ingenting

Da Tesla-sjef Elon Musk i sin tid annonserte Model 3, var løftet en bil til 35.000 dollar. Men da produksjonen startet satset de alt på de dyrere Long Range- og Performance-modellene som de tjente mer penger på.

Klikk på bildet for å forstørre.  

I Nettavisen omtalte vi tidligere i år Long Range som markedets trolig beste bilkjøp. Og disse bilene har, for å si det forsiktig, blitt en fenomenal salgsuksess i Norge.

Tesla er med solid margin Norges mest solgte bilmerke så langt i år.

Men direkte billig kan ikke variantene sies å være. Etter å ha lagt til vinterhjul, er Long Range en bil som passerer 490.000 kroner før du får ta nøkkelkortet i din hånd - og en halv million passeres i det du legger på en annen farge.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Nesestyver til Nissan

Men nå er endelig billigutgaven av bilen kommet til Norge. Nesten i alle fall.

Tesla har nemlig skrotet den rene billigversjonen i Europa, med navn Standard Range. Basismodellen heter nå Standard Range Plus. Litt dyrere, litt mer rekkevidde og skinnseter.

Klikk på bildet for å forstørre.  

I skrivende øyeblikk viser bilkonfiguratoren til Tesla og Nissan at fra-prisen på Standard Range Plus og Nissan Leaf e+ Tekna (den med lang rekkevidde) er identisk på 384.900 kroner. Det er like tilfeldig som at natten dukker opp en gang i døgnet.

Dette skjer selvsagt til stor frustrasjon hos Nissan, for Model 3 tangerer eller overgår Leaf på nær alt av målbare spesifikasjoner. Derfor har Leaf-salget har stupt i år.


Dette er forskjellene

Det som skiller Standard Range Plus, fra Long Range er grovt følgende:

  • Batteriet er på 62 kWh, fremfor 75 kWh
  • Bilen har bakhjulsdrift, fremfor drift på alle fire
  • Effekten er på 225 kW (306 hestekrefter), fremover 350 kW (476 hestekrefter)
  • 0-100 skjer på 5,6, fremfor 4,7 sekunder
  • Strømforbruket er WLTP-testet til 14,7 kWh/100 km, fremfor 16 kWh/100 km.
  • Rekkevidden er oppgitt til 409, fremfor 560 kilometer
  • Vekten er 1684, fremfor 1931 kg
  • Prisforskjellen er 75.000 kroner
  • Bilen har et såkalt «delvis premium»-interiør, som i praksis betyr at de har fjernet satellittkartene fra bilens karttjeneste og Spotify-støtten er borte.

NB! Tesla rapporterer ikke batteristørrelse og effekt. Tallene for effekt er hentet fra OFV-databasen, men tallet for Long Range oppgis andre steder lavere. Også estimatene for batteristørrelse varierer noe.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Satelittkartene glimrer med sitt fravær på Standard Range-modellene. Det gjør egentlig ingenting.

Merkbare forskjeller

Når du står ved siden av den nye basismodellen er det ikke lett å se noen forskjell overhodet, og det samme skal sies om å sette seg inn i bilen: Model 3 har et så minimalistisk interiør at det er vanskelig å spare på noe særlig av betydning.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Vi vet ikke om noen bil som har så få knapper innvendig som Model 3.

På godt og vondt er det de samme setene med det samme skinnet som før. Den samme store skjermen i midtkonsollen - og det samme fraværet av et normalt instrumentpanel.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Det tar tid å venne seg til at bilen ikke har noe vanlig instrumentpanel, og vi savner Head-up display (HUD).

Forskjellene kommer dermed umiddelbart frem når du starter å kjøre: Det hinsides kraftoverskuddet som vi kjenner fra både Model S og dyrere Model 3-modeller glimrer med sitt fravær.

Bilen er for all del kvikk, og et par sekunder raskere fra 0-100 enn en Leaf, men det merkes at kreftene bare sendes til bakhjulene - og at det er 170 hestekrefter mindre å fordele.

Standard Range Plus gir deg ganske enkelt ikke den «å fy f***»-følelsen som de andre modellene raskt kan frembringe når høyrefoten strekkes helt ut.

Klikk på bildet for å forstørre.  

 

At kreftene sendes til bakhjulene gjør forøvrig ikke bilen til noen driftingmaskin. Med antispinn avskrudd klarte vi ikke å fremprovosere hekkslipp på en parkeringsplass. Men hvorfor skal man egentlig det?

Samtidig som kreftene er nedjustert, har det skjedd noe positivt med kjøreegenskapene: Bilen har et lettere batteri og motor å dra med seg, og vi innbiller oss at vi merker dette - selv om vi ikke har fått sammenlignet direkte opp mot Long Range-modellen.

Klikk på bildet for å forstørre.  

LR-modellen er flott å kjøre aktivt så lenge du ikke presser den opp mot grensen, men Standard Range-modellen oppleves smidigere og mer presis.

Du kan skjære inn i svinger på en måte som Model S-eiere bare kan misunne deg. Styringen er svært presis, selv om følelsen med underlaget er noe distansert.

Model S-eiere vil nok likevel med patos kunne hevde at komforten - særlig i den oppgraderte 2019-utgaven - er vesentlig bedre.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Rekkevidde

Når du plotter inn cruisecontrollen på landevei, er Standard Range en bil som ikke oppleves særlig annerledes enn sin kraftigere navnebror. Milene suser avgårde. Så lenge ikke asfalten er for ru, er støynivået ganske hyggelig - og lydanlegget fremstår kompetent.

Vi har ikke gjennomført en ren rekkeviddetest, men brukt bilen aktivt over noen dager. Bilens systemer kunne informere oss om at vi over en total strekning på 377,2 kilometer fordelt på flere dager, hadde et snittforbruk på 143 Wh/km. Dette er marginalt bedre enn bilens offisielle WLTP-godkjennelse på 147 Wh/km.

Klikk på bildet for å forstørre.  

 

På en langtur på 251 km viste telleverket 137 Wh/km. Det må kunne sies å være meget bra - og bør bety at bilen selv på vinteren bør kunne nærme seg sin oppgitte rekkevidde på drøyt 400 kilometer på langkjøring.

Vi opplevde forøvrig nok en gang at Model 3s rekkeviddeberegning ikke var helt optimal. Det virker som om bilen gjennomgående overvurderer hvor mye strøm den skal regenerere i nedoverbakke - men samtidig beregner den for høyt forbruk i motbakke. På Model S har vi tidligere opplevd beregningen pålitelig nærmest til kilometeren.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Forskjell på forbruk mellom det bilen beregnet før turen startet (grå strek), og det faktiske forbruket (grønn strek). Hver gang bilen regner med å lade batteriet - eller bruke veldig lite strøm - bommer den på virkeligheten.

Skavankene

Når mye positivt er sagt, må vi fremheve et par irritasjonsmomenter.

For det første har Model 3 utvilsomt den dårligste vindusviskerløsningen på markedet. For å justere vindusviskerne må du inn i menyen på skjermen (bla deg frem eller trykke på knappen på venstre spak). Heldigvis kan du sette systemet på auto, men regnsensoren med auto-funksjon er ikke er til å stole på.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Inn i menyen her, hvor du vanligvis finner kjørecomputeren, kan du justere hastigheten på vindusviskerne. 

Auto-funksjonen kan sende vindusviskerne i full fart når det knapt er en yr-dråpe på ruta, men fullstendig ignorere bøtteregn eller full neddugging når du kjører inn i tunneler.

Tesla opplyser til Nettavisen at de kjenner til problemet, og at auto-funksjonen kontinuerlig forbedres. Det trengs.

Klikk på bildet for å forstørre.  

 

Heller ikke sensorene for dynamisk cruise control er vi imponert over. Da vi kjørte Longe Range-modellen i våres, opplevde vi gjentatte ganger at bilen nødbremset på vei inn i skarpe svinger. Denne gangen opplevde vi flere ganger at systemene lot seg forvirre av avkjøringsramper på 2-felts motorvei, der den midlertidig kraftig reduserte farten helt uten mål og mening i 80-sonen.

Det er ingen stor sak, men Tesla mener for tiden at bilene deres er klar for full selvkjøring. Det fremstår prematurt.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Bagasjerommet foran - eller frunk om du vil.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Bagasjerommet bak.

Gjør livet surt for konkurrentene

Tesla Model 3 Standard Range Plus (puh) er en bil som ganske enkelt gjør livet surt for konkurrentene. Ikke bare er den bedre på stort sett alle målbare områder enn sin åpenbare hovedkonkurrent, men den oppleves også mer spennende.

Selv i nedskalert utgave er dette en teknologibombe, den har lang rekkevidde og en ytelse som overgår konkurrentene. Dessuten tilgang til Teslas suverene superladernettverk.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Det er skavanker som skinner gjennom, men hvis vi for en gangs skyld overser Teslas frynsete servicerykte (det er flere som ikke har sin sti ren på dette feltet), så er det en totalpakke som det er veldig vanskelig å argumentere imot.

Samtidig må man huske på at Tesla med denne modellen på ingen måte har slått konkurrentene knock-out for all fremtid: Neste år dukker VWs første virkelige storsatsing på elbil opp, i form ID.3. Prisene her ser ut til å legge seg til dels vesentlig under hva Tesla har å tilby

For uansett hvor flott du måtte mene at Model 3 er, så gjentar vi oss selv: Den kan ikke sies å være direkte billig. 50-150.000 kroner fra eller til er penger det også for de aller fleste av oss.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag