*Nettavisen* Livsstil.

Test: Tesla Supercharger v3: Knuser konkurrentene

Tesla Supercharger v3

Med Teslas nye generasjon Supercharger v3, kan du lade med opp til 250 kW. Vi har testet hvor fort det faktisk går.

Med Teslas nye generasjon Supercharger v3, kan du lade med opp til 250 kW. Vi har testet hvor fort det faktisk går. Foto: Magnus Blaker (Nettavisen)

Når ladingen går så fort som dette, er ikke et ladestopp noe problem.

11.05.20 08:08

Jeg husker fortsatt følelsen da jeg flyttet inn på studenthybelen og fikk tilgang på noe som snudde opp ned på alt jeg tidligere hadde vært med på.

Hjemme hadde vi bare vanlig modem til internett, men på studenthybelen var jeg plutselig koblet til med 100 megabit. Ting som før tok flere timer, tok nå plutselig bare minutter eller sekunder. Det var et paradigmeskifte.

Det gikk faktisk så fort at man fant nye typer begrensninger man før aldri hadde tenkt på.

Og litt den samme følelsen får man når man tester Teslas tredje generasjon ladeinfrastruktur Supercharger v3.

Klikk på bildet for å forstørre. 250 kW faktisk ladehastighet - 1644 kilometer per time. Det fremstår som et paradigmeskifte.

250 kW faktisk ladehastighet - 1644 kilometer per time. Det fremstår som et paradigmeskifte. Foto: Magnus Blaker (Nettavisen)

Verdens beste ladenettverk har blitt bedre

Et av de sterkeste argumentene for å velge Tesla, har vært at de ved siden av å bygge elbiler, også har vært i forkant når det gjelder rask og brukervennlig hurtiglading.

120 kW ladehastighet var tilgjengelig tidlig, mens konkurrentene slet med å oppnå 50 kW på ladestasjoner som er mye vanskeligere å bruke.

Nylig oppgraderte de dette til 150 kW.

Forspranget var likevel i ferd med å spises opp, for det finnes nå ladere som i alle fall i teorien skal kunne levere 180 kW. I praksis har det vist seg å være ganske langt fra realiteten.

Men Tesla har ikke kunnet leve med at de andre går forbi, selv om det bare er på papiret, og nå er de i ferd med å rulle ut sin 3. generasjon superlader.

Endringene er i all hovedsak tredelt:

  • Du deler ikke lenger kapasiteten med en annen lader
  • Maksimal ladehastighet er økt til 250 kW
  • Tesla har offisielt droppet å tilby Type 2-kontakt på superladeren. Nå er det bare CCS-kontakt.

Gode og dårlige nyheter

Det første punktet er kanskje det viktigste. Tiden er over da man begynte å banne og sverte hvis det kom en annen Tesla-sjåfør og parkerte ved siden av deg og stjal halve ladekapasiteten din.

Det er ikke moro å oppleve at ladehastigheten halveres når det kommer flere ladetørste til stedet.

Klikk på bildet for å forstørre. Supercharger v3 har bare CCS-kontakt, og den får du ikke inn i ladeporten på en Model S eller X.

Supercharger v3 har bare CCS-kontakt, og den får du ikke inn i ladeporten på en Model S eller X. Foto: Magnus Blaker (Nettavisen)

Det siste punktet er derimot til kraftig irritasjon for alle som har kjøpt Model S og X. Du kan ikke koble på Teslas toppmodeller på Teslas nye ladere uten at du benytter et adapter - og for mange også gjennomfører en oppgradering på verkstedet.

Tesla har ofte blitt sammenlignet med Apple, og dette med klønete og lite brukervennlige adaptere noe Apple er stadig mer beryktet for.

Se video: Slik gikk det da vi skulle lade en Tesla Model S på V3-lader:

Hva er faktisk ladehastigheten?

Men så er det store spørsmålet: Hvor fort lader bilen faktisk i praksis?

Vi plukket opp en Model 3 Performance hos Tesla. Dette er ifølge selskapet den modellen som var best egnet til å teste de nye laderne fordi den raskere fikk opp temperaturen på den korte kjøreturen bort til laderen. Vi ble anbefalt å tømme bilen til under 5 prosent batterikapasitet for best resultat.

Turen gikk så til handelsområdet på Liertoppen, som er det første i Norge som har de nye superladerne. Etter å ha kjørt batteriet ned til 1 prosent, parkerer vi på laderen.

Ladingen starter. Den oppgir 55 minutter til fulladet batteri.

Klikk på bildet for å forstørre. Graf på effekt av faktisk målt ladehastighet og trendlinje.

Graf på effekt av faktisk målt ladehastighet og trendlinje.

  • 1 prosent: Ladingen hopper umiddelbart til 118 kW
  • 5 prosent: I løpet av et par minutter stiger den markert, først til 150 kW - så 187 kW
  • 7 prosent: Hastigheten smeller opp til 250 kW. Det gir én kWh hvert minutt. Nå lader vi med over 1600 kilometer i timen.
  • 11 prosent: Nå går det fort. Innimellom bikker indikatoren opp til 251 kW. Viftene i bilen går i full fart. Av og til høres det som om noen slår med en hammer i gulvet.
  • 24 prosent: Vi har ladet i litt over fem minutter, og har fått 18 kWh mer strøm på batteriet. Men nå er vi over toppen. Hastigheten er falt til 240 kW.
  • 28 prosent: Hastigheten fortsetter å falle, sakte men sikkert. 229 kW
  • 33 prosent: Hastigheten dropper markant ned til 182 kW - nå er vi på den teoretiske topphastigheten til vanlige ladere.
  • 40 prosent: Det er gått 9 minutter, vi har fått 29 kWh strøm. Det er like mye som den oppgraderte 1. generasjon Leaf.
  • 47 prosent: Hastigheten fortsetter å falle. Vi er nede i 151 kW, og ifølge tellesystemet er det ikke lenger en hastighet som tilsvarer et firesifret antall kilometer i timen.
  • 48 prosent: Vi er på 146 kW, noe som er under den teoretiske topphastigheten til en vanlig Supercharger v2. Vi har ladet i like under 12 minutter og fått 36 kWh strøm på batteriet.
  • 50 prosent: Batteriet er halvfullt på like over 12 minutter. Hastigheten er nå 141 kW.
  • 66 prosent: Hastigheten er redusert til 85 kW. Det har gått under 19 minutter. Men ifølge bilen er det fortsatt 40 minutter til batteriet er helt fullt.
  • 70 prosent: Hastigheten fortsetter å falle til 75 kW. Vi har ladet 70 prosent av batteriet på 21 minutter. De siste 30 prosentene antas å ta 35 minutter.
  • 95 prosent: Hurtigladingen er ikke lenger hurtig. 12 kW er nå effekten. Med vanlig ladekabel kan Model 3 lade med 11 kW.
  • 96 prosent: Ifølge bilen skulle en full lading ta 55 minutter. Vi har nå stått i over 56 minutter. Den beregner at det fortsatt vil ta 9 minutter før vi får de siste fire prosentene

Klikk på bildet for å forstørre. De siste prosentene er ekstremt seige - og her har vi for lengst passert tidsbruken bilen mente var nødvendig for å fylle hele batteriet.

De siste prosentene er ekstremt seige - og her har vi for lengst passert tidsbruken bilen mente var nødvendig for å fylle hele batteriet.

Vanvittig raskt - med begrensninger

Det er ingen tvil om at Teslas nye superladere foreløpig fullstendig gruser konkurrentene. 250 kW er hva Tesla markedsfører, og det er hva vi opplevde i praksis.

Men som med internett: Når kapasiteten er så stor, må alt være perfekt for at alt skal klaffe. Den maksimale topphastigheten får du bare hvis du nesten er helt tom for strøm, og du har litt temperatur i batteriet.

Bruker du laderne til en lynlading på vei fra A til B for å skaffe den lille ekstra rekkevidden man trenger for å komme frem, så er det perfekt. Det var akkurat dette vi trengte da vi for en stund tilbake kjørte Oslo-Bergen med Model 3.

Ladestasjonen er derimot til liten hjelp uten den rette bilen. Vi synes oppriktig litt synd på folk som har brukt en million kroner eller mer på en Model S og Model X, for nå å få beskjed om at de ikke kan bruke de nye laderne uten å oppgradere bilen sin og benytte et adapter.

Dette er prisen kundene må betale, for at Tesla satset på feil ladeløsning.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag