Gå til sidens hovedinnhold

Tidenes dyreste «Paradise Hotel»-innspilling går i svart for hundretusener: - Lykkes ikke med en enighet

Telia og NENTs brutte samarbeid går utover flere hundre tusen norske TV-seere.

I disse dager spilles den til nå dyreste «Paradise Hotel»-sesongen inn i Mexico, der en rekke norske deltakere har tatt en pause fra koronahverdagen i Norge for å nyte luksuslivet i et hermetisk lukket og smittebeskyttet hotell.

Kritikken mot produksjonen raste i forkant av innspillingen, der flere ikke kunne forstå hvordan kanalen kan ta en slik risiko midt i en pandemi. Smittevernet er imidlertid tatt på høyeste alvor, der produksjonen er rustet opp betraktelig for å ivareta strenge smittevernregler.

Nå ser det altså ut til at den hittil dyreste produksjonen av «Paradise Hotel» går i svart for flere hundre tusen norske TV-seere.

Les mer: Sjokkmelding til 500.000 TV-abonnenter: - Samarbeidet er med Telia er avsluttet

Svarte skjermer landet over

Siden 1. mars har omkring 500.000 Telia-kunder mistet tilgangen til NENT (Nordic Entertainment Group) sine TV-kanaler.

Årsaken er at Telia nekter å betale det NENT mener er en rettferdig pris for TV-innholdet fra kanalene TV3, V4, TV6, Viasat Nature, Explorer, History, V Sport+, VSport 1-3, V Premium, VFilm-kanalene og V Sport Golf.

I tillegg påvirkes strømmetjenestene Viaplay og Filmfavoritter.

Flere kunder har rast over svarte tv-skjermer under de største kampene fra UEFA Champions League, Bundesliga, FA Cup og den engelske ligacupen - og også flere underholdningsprogrammer rammes, inkludert tidenes dyreste «Paradise Hotel»-sesong.

Les mer: Dette er sportsrettighetene til NENT som Telia-kundene vil gå glipp av

Det samme gjelder TV-suksessene «Camp Kulinaris», «I lomma på Silje» og den kommende sesongen av «Luksusfellen», som har premiere i april.

- Misvisende uttalelser

«Vi har dessverre ikke kommet til enighet om en ny avtale med NENT, som er leverandør av blant annet TV3, V4, TV6 og Viaplay. Fra 1. mars har vi derfor ikke lenger lov til å vise deres innhold», skriver Telia på sine egne nettsider og legger til:

«Vi er lei for ulempene dette medfører for deg, og jobber hardt for at denne perioden skal bli kortest mulig – slik at du som kunde skal få best mulig innhold, kvalitet og valgmuligheter».

I tillegg skriver Telia at de fremdeles jobber med å få landet en ny avtale.

NENT opplever imidlertid Telias uttalelser både i media og i egne kanaler som misvisende, ettersom samarbeidet er avsluttet.

- NENT og Telia har ikke lykkes med å komme frem til enighet om en ny avtale som ville gitt Telias kunder fortsatt tilgang til TV3, Viaplay, V4, våre V sport-kanaler og filmkanaler. Når samarbeidet nå er avsluttet er det viktig at begge parter på en sannferdig måte informerer kundene og markedet om akkurat det, slik at man unngår å skape falske forhåpninger hos kundene om at NENTs innhold bare er midlertidig utilgjengelig i Telias TV-tjeneste, sier Kim Poder, NENTs nordiske kommersielle sjef, til Nettavisen.

Les også: Superstjernen Kylie Jenner sjekket inn på «Paradise Hotel»

- Uriktige forhåpninger

Poder legger til at NENT inngår samarbeid med TV-distributører som Telia for å sikre at seerne får tilgang til innholdet deres, og at de fremdeles har et nært og godt samarbeid med alle de øvrige TV-distributørene i Norge.

Seere som har abonnement hos Allente, Altibox, RiksTV, Strim, NextGenTel og Telenor har fremdeles tilgang til NENTs innhold.

Les også: Leyna Bloom er første ikke-hvite transperson i Sports Illustrated noensinne

Poder påpeker at det er viktig at partene er ærlige i sin respektive kommunikasjon, og mener det er viktig at Telia-kundene ikke får inntrykk av at bortfallet av TV3, Viaplay og NENTs øvrige kanaler er midlertidig.

- Det skaper uriktige forhåpninger hos kundene om at alt vårt innhold vil være tilgjengelig igjen om kort tid, sier han til Nettavisen.

Telia har ikke gitt opp

- Dette er ikke en ønskelig situasjon, og vi beklager veldig overfor alle våre kunder. Vi skulle gjerne blitt enige med Nent om en ny avtale innen tidsfristen for utløp av tidligere avtale, men det klarte vi dessverre ikke denne gangen, sier Telias kommunikasjonsdirektør Henning Lunde til Nettavisen.

Kjernen i forhandlingene handler om kundenes valgmuligheter, og at Telias kunder ikke skal måtte betale for innhold som de ikke har interesse av, hevder Lunde, som i motsetning til Nent-direktøren ikke vil slukne seernes håp om fotball og annet innhold fra Nent Group:

- Vi jobber for fullt for å finne en god løsning slik at kundene igjen kan få sett på NENT-kanalene, og slik at vi sammen kan fortsette å skape gode seeropplevelser i tiden fremover til glede for alle kunder og seere.