*Nettavisen* Livsstil.

Toyota RAV4 blir plug-in hybrid – her er prisene

 

Totoyta RAV4 har vært hybrid i mange år – så også den nyeste generasjonen. Men nå blir den for første gang ladbar. Det gjør at den kan bli en enda ,er populær i Norge.

Åpent for bestillinger – og her forventes det stor etterspørsel.

Toyota RAV4 har vært en stor suksess i Norge.

Den har i en årrekke vært blant Norges mest solgte biler – uansett segment. De beste årene har den solgt opp mot 5.000 eksemplarer årlig – og det ruller mer enn 50.000 RAV4 på norske veier. Mange av disse er hybride.

Men nå kan det være duket for salgsrekord – når den blir ladbar. RAV4 Plug-in hybrid er nemlig klar for bestilling – og nå er prisene klare. De starter på konkurransedyktige 461.000 kroner, som kommer til å gjøre den aktuell for veldig mange.

Det bidrar til at Toyota Norge tror nykommeren vil bli den mest populære hybridbilen i Norge i 2020.

– Vår nye RAV4 har vært en stor suksess i Norge i 2019. Med en ny ladbar variant i utvalget har vi ambisjoner om å øke salget fra rundt 5.000 enheter til over 6.000 RAV4 i 2020, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Den første ladbare versjonen av RAV4 bygger på mer enn 20 år med hybridteknologi fra Toyota. Den kommer med høyere effekt, bedre drivstoff-effektivitet og mindre utslipp enn noen andre modeller i klassen, skriver Toyota i en pressemelding.

Klassens mest solgte får en viktig nyhet

Klikk på bildet for å forstørre.  

Klikk på bildet for å forstørre.  

Ladbare RAV4 blir tilgjengelig med head up display – og en del annet nytt utstyr.

Mye utstyr

Rent visuelt skiller den ladbare hybriden seg ut med svartlakkerte hjulbuer og kanalskjørt.

Men også utstyrsmessig er det forskjeller mellom dagens hybrid-modell og den ladbare varianten.

Eksempelvis får alle ladbare modeller mulighet for strømuttak i bagasjerom, klimaanlegg som kan fjernstyres og forhåndsinnstilles, samt en forbedret multimedialøsning med støtte for Apple Carplay og Android Auto.

– I Norge er Plug-in hybrid gunstig avgiftsmessig. På tross av større kostnader i produksjonen knyttet til batteriet, er utstyrsjustert pris relativt lik dagens RAV4. Det er mye takket være avgiftsfordelene, sier Olsen.

Vår test av Toyota RAV4 her

Klikk på bildet for å forstørre.  

Rask

Bilen har maksimal effekt på 306 hk / 225 kW* – og vil kunne akselerere fra 0-100 km/t på 6,2 sekunder.

Det er raskere enn samtlige av rivalene med konvensjonelle drivlinje.

I tillegg er målet at bilen skal få klasseledende CO2-utslipp og drivstofføkonomi. Toyota har allerede oppgitt foreløpige data for WLTP-standard som indikerer et CO2-utslipp på under 30 g/km.

Les også: Nei – ikke alle kjøper elbil ...

Klikk på bildet for å forstørre.  

Sportslig rød startknapp og over 300 hk er ikke noe RAV4-kunder er vant med fra tidligere ...

Rekkevidde på over 60 kilometer

Den forventede rekkevidden (WLTP) er på over 60 km*. Det er lengre enn det europeiske gjennomsnittet for daglig pendlerdistanse på 50 km.

RAV4 Plug-in hybrid har samme 2,5 liter bensinmotoren som hybridmodellen. Men koblet sammen med elmotorene på henholdvis 134 kW (184 hk) foran og 40 kW (54 hk) bak – blir den samlede effekt på 225 kW / 306 hk.

Den kan trekke henger på opptil 1,5 tonn – og får dessuten en del nytt utstyr, som head up display, 9" infotainmentskjerm og klimaanlegg som kan styres via App.

* = Foreløpige tall i påvente av endelig homologering

Snart kommer også Toyota med elbil

Pris på RAV Plug-in hybrid:

RAV4 Plug-in hybrid Pris:
Life 461.800
Active 478.200
Active Panorama 491.500
Active Tech 494.100
Active Tech Panorama & JBL 516.500
Executive Bitone 543.600
Executive Bitone Panorama 556.900

Artikkelen er publisert i samarbeid med broom.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag