Gå til sidens hovedinnhold

Tuborg går imot bryggeriforbundets anbefaling: Lanserer egen hard seltzer

Ble levnet liten sjanse for få måneder siden, men det stopper ikke Tuborg fra å satse på «alko-farrisen».

– I september kommer Tuborg Hard Seltzer med smak av mango og pasjonsfrukt. Tuborg, som er det mest solgte ølmerket i norsk dagligvare, skal ha verdenspremiere på sin aller første hard seltzer-variant i Norge, sier Fanny Elise Bettum Lunde, merkevareansvarlig for hard seltzer i Ringnes, i en pressemelding.

Hard seltzer, som enkelt forklart er alkoholholdig smaksatt vann med kullsyre, har på kort tid etablert seg som en populær produktgruppe i USA, samt forsiktig begynt å skyte fart i Norge.

Les også: Tomme butikkhyller i Storbritannia: - Det er et mulig scenario i Norge også

«Alko-farris»

Her til lands begynte de første hard seltzer-variantene å dukke opp for to år siden, og nå finnes det over et dusin ulike typer av trenddrikken på markedet.

Ægir Bryggeri i Flåm var førstemann i Norge til å lansere den nye produktkategorien med sin merkevare «Bekk». Varianten har av andre norske medier blitt døpt «alko-farris».

Produktene blir sett på som en alkoholholdig drikk for helsebevisste kvinner og menn.

– Det er ikke like søtt og klissete slik rusbrus kan oppleves. Dette er et voksent produkt, som er sukkerfritt og har lavt kaloriinnhold. Vi tror det blir en hit hos dem som bryr seg om helse, men som fremdeles vil ta seg en drink, sa Jan Tore Borgersen i ølimportørbedriften CASK til E24 i januar 2020.

Felles for seltzere flest er at de samtidig inneholder nesten det samme alkoholnivået som en typisk pils.

Hadde ikke troa

Men for få måneder siden uttrykte bryggeri- og drikkevareforeningen stor skepsis til produktet som helhet.

– Jeg tror ikke salget kommer til å ta seg opp, sa kommunikasjonssjef Hege Ramseng bestemt til Byas og fortsatte:

– Under koronatidene er vi blitt mer opptatt av håndverk og gamle oppskrifter. I ølverdenen kan seltzeren fort framstå som rusbrus, selv om dette ikke er tilfelle, sier hun.

Ramseng mente forvirring om hva produktet faktisk er, samt begrenset tilgang til å prøve det ut, slo ned seltzer-hypen.

Lunde ser derimot på lanseringen som starten på en ny storhetstid for hard seltzer-varianten.

- Med lanseringen av Tuborg Hard Seltzer inntar de store internasjonale merkevarene for alvor det norske markedet innen det som fremdeles er å regne som et nytt segment, mener Tuborg-lederen.

Tuborg Hard Seltzer skal etter planen dukke opp i dagligvarebutikker over hele landet fra september.

Les også: Ekstreme utslag for norsk brus: Nå advarer ernæringsekspert