*Nettavisen* Livsstil.

USS Pennsylvania kan utslette hele kontinent

USS Pennsylvania

FRYKT-UBÅT: Ubåten USS Pennsylvania tilhører en ubåtklasse regnet som det mest effektive drapsvåpenet noensinne designet. National Geographic omtaler henne som en apokalypse-maskin i stand til å utslette hele kontinent. Foto: (US Navy)

USS Pennsylvania er lydløs og usynlig. Under skroget skjuler noen av USAs største militærhemmeligheter seg - og en ufattelig mengde sprengkraft.

12.01.19 11:43

Du kan ikke se henne. Hun kan gå til dybder på 250 meter og holde seg under vann i seks måneder. Du kan ikke høre henne, og hun kan holde det gående i 20 år uten å fylle drivstoff.

Hun er det mest effektive drapsvåpenet noensinne designet, en apokalypse-maskin i stand til å utslette hele kontinent.

Nei, vi snakker ikke om et forskrudd nazivåpen for å ta over verden, men atomubåten USS Pennsylvania. Hun er én av 14 fartøy i Ohio-klassen og den største ubåten i USAs sjøforsvar.

Klikk på bildet for å forstørre.

SKREKKINNGYTENDE: USS Pennsylvania er lydløs, usynlig, kan holde det gående i 20 år uten å fylle drivstoff og er lastet med så mye sprengkraft at det tilsvarer alle bomber detonert under 1. og 2. verdenskrig til sammen 24 ganger. Foto: (National Geographic Channel)

Mannskapet på 165 mann er håndplukket, og må tilfredsstille høye fysiske og ikke minst psykiske krav.

Fakta

Henter oksygen fra sjøvannet

- Sjømenn på mitt skip må takle å være innelåst under hele tokt, som kan vare i ti uker i strekk, sier Bradford S. Neff i en National Geographic-dokumentar om ubåtens utvikling.

Neff var tidligere kaptein for Pennsylvanias "blå" lag.

Atomreaktoren om bord er en av de strengest bevoktede hemmeligheter innen amerikansk militærteknologi, og er et resultat av 200 år med ingeniørkunst.

Utviklingen, fra den første "Skilpadda" til USS Pennsylvania har gått gjennom seks banebrytende stadier som hver løste et kritiske problem. Hvert stadie har avstedkommet en ny og større generasjon ubåt.

Her tar vi for oss hvert vitenskapelige framskritt som til slutt resulterte i den høyst avskrekkende drapsmaskinen av en ubåt.

Skilpadda: Å puste under vann

2 meter

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Illustrasjon (National Geographic Channel)

Vi må tilbake til 1776 for å finne den første ubåten utviklet for militært bruk. Den het "Turtle", var konstruert av eiketre og skulle få bukt med de overlegne britiske krigsskipene som okkuperte amerikanske havner under den amerikanske uavhengighetskrigen.

Inni den to meter lange konstruksjonen var det plass til én mann. Fartøyet var pedaldrevet og kunne bare være under vann så lenge det var oksygen igjen i det vesle kammeret - om lag 25 minutter.

Ideen var å komme seg usett bort til fiendens skip og feste sprengladningen som var montert på et drillhode i skipets skrog.

Operasjonen feilet fordi bunnen i det britiske skipet var dekket av metallbeslag, men den viste at konseptet var levedyktig. Det var mulig å usett angripe fiendens skip under vann.

H L Hunley: Manøvrering

13 meter

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Illustrasjon (National Geographic Channel)

Med 13 meter lange H L Hunley fra 1864 løste ingeniørene utfordringen med å manøvrere en ubåt. Hunley hadde en sprengladning festet til en harpun montert i baugen. Men å feste harpunen i et skip krevde at ubåten lot seg styre med høy nøyaktighet.

De første konstruksjonene var basert på en vekt montert på en skinne som løp gjennom hele skipet. Når vekten ble skjøvet framover fikk ubåten tyngdepunktet i baugen og båten dykket. Med vekten og tyngdepunktet i akterenden vendte snuta oppover og båten steg igjen. Problemet var at systemet var for unøyaktig, ubåten dykket for raskt og mannskapet klarte ikke å skyve vekten bakover i skipet igjen.

Løsningen lå i naturen. Ingeniørene studerte fiskene, og monterte finner på utsiden av Hunley. Dette ga så nøyaktig kontroll over skipet at Hunley vellykket fikk plassert en sprengladning og ble den første ubåten i historien som senket et skip. Ideen med finnene er fremdeles teknologien som kontrollerer dagens moderne ubåter.

U-66: Torpedoen

77 meter

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Illustrasjon (National Geographic Channel)

Problemet er Hunleys angrepsmetode var at ubåten måtte komme helt inntil fiendeskipet. Det skulle ta 80 år før tyske ingeniører løste utfordringen.

U-66 var en av de mest beryktede drapsmaskinene under andre verdenskrig. Det senket 33 allierte skip i løpet av krigen.

De første torpedoene var luftdrevet, noe som lett avslørte dem på grunn av luftboblene som steg til vannoverflaten. Tyskerne hadde en annen løsning: En elektrisk motor. Den var stillegående og etterlot ingen spor i vannet. Problemet var at elmotoren trengte et enormt batteri og torpedoene ble derfor syv meter lange. Dette igjen førte til at U-66 vokste til enorme 77 meter i lengde for å få plass til de 22 torpedoene ombord.

Det solide våpenarsenalet lot U-66 angripe mål etter mål uten å måtte returnere til en base først. Men ubåten hadde et annet problem. Den var tørst på drivstoff.

Klikk på bildet for å forstørre.

LETT BYTTE: Bildet viser en U-66 som får drivstoff og proviant fra en U-117 under andre verdenskrig. De to skipene ble oppdaget og ble angrepet av fly fra USS Card. U-66 slapp unna, men U-117 sank. Foto: (Wikipedia)

Tyskernes løsning var en spesialdesignet støtteubåt kalt "melkekua" som ikke var utstyrt med våpen, men 400 tonn drivstoff.

For å etterfylle U-66 måtte begge ubåtene til overflaten, matrosene måtte deretter ro en slange over fra den ene båten til den andre og det tok fem timer å gjennomføre etterfyllingen. I løpet av denne tiden kunne ingen av ubåtene dykke.

Melkekua var en åpenbar svakhet og et mål for de allierte. Om en fikk has på en slik ville det påvirke en lang rekke ubåter på oppdrag som ikke lenger kunne etterfylle drivstoff.

Ti ubåter ble sprengt i fillebiter i løpet av krigen, og det ble klart at denne løsningen var for farlig. En måtte finne en måte å få drivstoffet til å vare lenger.

USS Nautilus: Drivstoff

99 meter

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Illustrasjon (National Geographic Channel)

Det problemet var det amerikanske ingeniører som løste - ved å splitte et atom.

Etter bombene over Hiroshima og Nagasaki i 1945 visste alle hvilke krefter som er lagret i kjernekraft. Ingen visste nøyaktig hvilken effekt en atomreaktor i en ubåt ville ha, men den skulle vise seg å være enorm. Ikke bare vokste USS Nautilus til 99 meter i lengde for å få plass til reaktoren, men ubåten kunne nå tilbakelegge 100.000 kilometer på bare fire kg uranbrensel.

For første gang kunne en ubåt dra hvor som helst i verden - under vann.

Klikk på bildet for å forstørre.

GJENNOMBRUDD: USS Nautilus fotografert i 1965. Atomubåten var verdens første i sitt slag. Foto: (Wikipedia)

Atomreaktoren i USS Pennsylvania er en av de mest hemmeligholdte, militære teknologiene i USA, og er svært mye mer avansert enn prototypen som satt i Nautilus.

Uranbrensel på størrelse med en knyttneve er alt som skal til for å drive det 1700 tonn tunge skipet som kan holde en fart på 45 km/t under vann.

- Pennsylvania gikk i tjeneste i 1989, og er ennå ikke etterfylt med drivstoff. Det eneste som begrenser hvor lenge vi kan være til sjøs er tilgang på mat, sier Bradford S. Neff.

Skipet har forsyninger for tre måneder.

Den største faren om bord er brann, og mannskapet holder ukentlige brannøvelser. Da Kursk ble hentet opp etter katastrofen i 2000 ble det klart at brann var årsaken til eksplosjonen som krevde 118 menneskeliv.

USS George Washington: Atomvåpen

116 meter

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Illustrasjon (National Geographic Channel)

I løpet av den kalde krigen kappet USA og Sovjetunionen om å få montert atomstridshoder i tuppen av et missil. Det ultimate målet: Å plassere missilet om bord en ubåt.

Ideen med et atomvåpen ombord en ubåt er ganske enkel. Ubåter er svært vanskelige å finne og er derfor en sikker base å angripe fra.

Russerne var de første som fikk det til. Problemet var at ubåten måtte opp til overflaten for å avfyre missilet fordi rakettmotoren trenger luft til forbrenningen.

Ingen hadde klart å avfyre et missil fra under havoverflaten. USA løste utfordringen med trykkluft. Luften trykker missilet ut fra kammeret i en hastighet på 80 km/t som er nok til å skyve objektet gjennom 40 meter med vann. På overflaten tennes rakettmotoren.

Klikk på bildet for å forstørre.

AVSKREKKENDE: USS George Washington var den første båten i som kunne avfyre atom-missilet fra havets dyps. Den var i tjeneste fram til 1985. Foto: (US Navy)

USS George Washington var bevæpnet med 16 slike Polaris-missiler. Hver av dem med en sprengkraft tilsvarende 40 Hirsohima-bomber - og de kunne avfyres fra havdypet fra hvor som helst i verden.

Scenariet var så avskrekkende at eksperter mener det effektivt skremte enhver nasjon fra å gå til angrep.

Men også George Washington hadde et problem. Selv om den var vanskelig å finne, var det ikke umulig.

USS Pennsylvania: Stealth

171 meter

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Illustrasjon (National Geographic Channel)

Lys trenger ikke dypere ned i vann enn et par hundre meter, men lydbølger kan bevege seg flere hundre kilometer gjennom vann.

- Et av våre hovedmål er å være til havs uten at noen oppdager oss. Jobben er å være stille døgnet rundt, slik at ingen vet hvor vi er, sier kaptein Bradford S. Neff.

Alt fra tredemøller til lufttørkere er montert med lyddempere.

Den største lydkilden er imidlertid propellen. Hovedproblemet er boblene som propellen danner i vannet, som lager lyd når de sprekker.

Jo saktere propellen roterer, jo færre bobler og jo mindre lyd lager den. Utfordringen er da at fremdriften går ned.

Klikk på bildet for å forstørre.

SPESIALDESIGNET PROPELL: Den nøyaktige propellen på USS Pennsylvania er en hemmelighet, men illustrasjonen viser prinsippet - flere blader gir økt framdrift selv om propellen roterer saktere. Foto: Illustrasjon (National Geographic Channel)

Teknologien bak propellen på Pennsylvania er en godt bevart hemmelighet, men prinsippet er kjent: Flere, nøye utformede blader sørger for å holde fremdriften opp selv om rotasjonen går ned.

Med en lengde på 171 meter er USS Pennsylvania fremdeles den største ubåten på den vestlige halvkulen. Hun er et av 14 tilsvarende skip i Ohio-klassen.

Ubåten er så godt som umulig å oppdage, og under skroget skjuler det seg 24 Trident-missiler som hver har mer sprengkraft enn alle bomber sluppet under begge verdenskrigene til sammen.

Klikk på bildet for å forstørre.

ATOMVÅPEN: Her avfyres et Trident-missil fra under vann. Ubåten USS Pennsylvania er utstyrt med 24 slike atomstridshoder, som hver har mer sprengkraft enn alle bomber detonert under 1. og 2. verdenskrig til sammen. Foto: (Wikipedia)

Artikkelen er basert på National Geographic Channel-dokumentaren Big, Bigger, Biggest: Submarines.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag