Veganer måtte endre kostholdet for å få tilbake mensen

Yovana Mendoza Ayres (29) var veganer i seks år. Denne livsstilen påvirket menstruasjonen hennes, og etter å ha fått underlivsproblemer tok hun grep i kostholdet.

20.03.19 12:47

Den amerikanske YouTuberen Yovana Mendoza, kjent under navnet Rawvana, måtte slutte å leve som veganer, og begynne å spise animalske produkter for å få slutt på helseproblemer.

- Jeg vil sette barn til verden, og jeg vil ha en familie. Men hvis jeg ikke er frisk, hvordan kan jeg stifte familie?, sier hun til sine knappe 500.000 følgere på YouTube.

Det er nå to måneder siden hun begynte å innføre både fisk og egg i kostholdet hennes, men det var først fredag sist uke at hun fortalte følgerne om bakgrunnen for kostholdsendringen på YouTube. Det skjedde etter at noen så henne spise fisk på en restaurant. Mendoza har også 1,3 millioner følgere på Instagram.

- I 2014 mistet jeg mensen etter å ha gått gjennom en 25 dagers fasteperiode hvor jeg kun drakk vann, sier hun i videoen.

LES OGSÅ: Rapport: Forbruket av kjøtt og sukker må halveres

Forverret helseproblem

Det tok to år før hun oppsøkte hjelp, og da hun fikk høre at kroppen hennes var i en før-fase for overgangsalderen begynte hun å spise mer fett og måtte slutte å spise kun rå veganske produkter. Selv om mensen etter hvert kom tilbake, var den uregelmessig.

I 2017 stoppet mensen igjen, og da ville legene at hun skulle begynne å spise egg. Men det var først etter at hun i 2018 fikk påvist vaginal soppinfeksjon og bakteriell overvekst i tynntarmen (SIBO) at hun begynte å vurdere kostholdsendring. Mesteparten av et vegansk kosthold består av en høy-fiberdiett, og det kunne hun ikke fortsette med på grunn av SIBO.

- Det var veldig vanskelig, fordi jeg i så lang tid så på animalske matvarer som noe som var giftig for kroppen min. Noe jeg ikke trenger å spise, sier hun.

LES OGSÅ: Forsker: - Ren mat fins ikke og detox-kurer er bortkasta penger

Setter helsen først

Likevel kunne hun ikke fortsette med sitt rå veganske kosthold om hun ønsket å bli kvitt underlivsproblemene og få stabilisert mensen.

- Det var tungt å måtte innse, akseptere og innrømme for meg selv at det måtte til for å kunne bli frisk, sier hun.

Til slutt bestemte hun seg for at det er greit å begynne å spise egg og fisk, da det var nødvendig for å bli kvitt plagene.

- Jeg måtte sette helsen min først. Jeg holder fortsatt på å finne ut av hva som fungerer for meg, og jeg vil virkelig gå tilbake til å spise plantebasert mat.

Samtidig har hun erfart hvor bra kostholdsendringen har vært for helsen hennes.

- For to uker siden begynte jeg å føle meg mye bedre. Jeg føler meg som meg selv igjen, jeg har energi og føler meg ikke oppblåst, forteller hun seerne på YouTube.

Hun forteller at hun har innsett at alle kropper er forskjellige og det er viktig å sette helsen fremfor et ønske om å holde seg til et bestemt kosthold.

- Får i deg for lite proteiner

Selv om et vegansk kosthold kan føre til at du mister mensen og får underlivsplager, er det ikke noe problem å ha denne livsstilen - så fremt du passer på hva du får i deg.

- Det er ikke noe problem å spise vegansk, men hvis du kutter ut all animalsk mat og ikke finner alternativer som kan gi deg de næringsstoffene du trenger, kan det bli et problem, sier Vegard Lysne, klinisk ernæringsfysiolog og forsker ved Haukeland Universitetssykehus.

ERSTATNINGER: Klinisk ernæringsfysiolog Vegard Lysne mener det er viktig å finne mat som kan erstatte animalske produkter om du lever på et vegansk kosthold, så du får i deg det du trenger for å fungere optimalt. Foto: Privat

Han forklarer at det er en kjent konsekvens av restriktive dietter at du kan miste menstruasjonen.

- Det henger ofte sammen med vektnedgang, fordi du får for lite fett på kroppen, og at du får i deg for lite proteiner og energi over tid, sier han.

Lysne forklarer at det er viktig å få i seg nok proteiner, jod og vitamin B12, og de to sistnevnte næringsstoffene kan du få gjennom kosttilskudd.

- Proteiner kan du få i deg gjennom et vegansk kosthold, og det er for eksempel mye proteiner i korn, bønner, linser, nøtter og soya. Men du bør kombinere disse for å få i deg det du trenger, forklarer han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.