Undertøysmerket Victoria's Secret har i mange år vært kjent for ekstravagante moteshow med «engler» på catwalken, men nå er det slutt på dette for godt, ifølge New York Times.
Etter flere år med både avlyste show og krass kritikk mot motehuset, lanserte nemlig Victoria's Secret en ny markedsføringsmodell på onsdag. Fra og med nå erstattes «englene» med en gjeng berømte kvinner som skal jobbe for å endre skjønnhetsstandarden for kvinner, skriver avisen.
Les også: Kate Upton retter kritikk mot Victoria's Secret
– Da verden endret seg, var vi for trege. Vi må slutte å være det menn vil ha, og heller være det kvinner vil ha, sier administrerende direktør i Victoria's Secret, Martin Waters.
Lanserer «VS Collective»
Ifølge Waters forsvinner de berømte «englene» fordi de ikke lenger er «kulturelt relevante».
I stedet stepper syv nye kvinner inn i det som kalles «VS Collective» – som består av skuespilleren Priyanka Chopra (38), fotballstjernen Megan Rapinoe (35), freestyle-skikjøreren Eileen Gu (17), fotografen Amanda de Cadenet (49) og modellene Paloma Elsesser (29), Adut Akech (21) og Valentina Sampaio (24). De skal nå jobbe som talspersoner.
Les også: Victoria's Secret-stjernene gikk til ekstreme lengder for å få «vinger»
Kvinnene blir beskrevet som «en gruppe vellykkede kvinner som deler en felles lidenskap for positive endringer», og Priyanka Chopra legger ikke skjul på at hun gleder seg stort.
– Jeg husker godt gleden jeg kjente på da jeg var 16 år gammel og åpnet en gave jeg fikk fra tanten min fra Victoria's Secret. Det å få være en del av å forme utviklingen og fremtidig suksess for et merke som Victoria's Secret er så spennende. (...) Jeg gleder meg til å få kundene til å føle seg representert og inkludert, sier Chopra i en pressemelding.
«VS Collective» skal fremover jobbe med å skape overbevisende og inspirerende innhold for Victoria's Secret, i tillegg til å støtte diverse saker som er viktige for kvinner.
– En drastisk endring
Administrerende direktør Martin Waters lover flere endringer i tiden fremover i pressemeldingen fra selskapet:
– Dette er en drastisk endring for merkevaren vår, og det er en endring vi omfavner fra kjernen. Disse nye initiativene er bare begynnelsen. Vi gleder oss til arbeidet vi har foran oss.
Les også: Kjendislege avkrefter TikTok-myte: – Absolutt ingen sannhet i dette
I tillegg til «VS Collective» lanserer selskapet også «The VS Global Fund for Women's Cancers». De skal investere penger i forskningsprosjekter som jobber med progressive behandlinger og kurer for kreftformer som rammer kvinner.
Modellene som tidligere har gått på catwalken for moteshowet blir altså ikke lenger å se der – ettersom showet ikke returnerer, men mange av dem blir nok uansett å se i ulike reklamekampanjer for det populære undertøysmerket.
Undertøysshowet ble sist sendt på TV i 2018.
Norske Harlem Alexander har for øvrig jobbet på et av undertøysshowene til Victoria's Secret. Da han gjestet Nettavisen-podkasten «Schendis» tidligere i år, fortalte han om alt som skjedde backstage. Hør episoden i spilleren under: