*Nettavisen* Livsstil.

Volkswagen ID.3: Pris og rekkevidde

Ny elbil fra Volkswagen

Volkswagen ID.3 skal bli en real konkurrent til både Nissan Leaf og Tesla Model 3. Her er pris og rekkevidde på elbilen.

19.06.20 09:39

Denne artikkelen ble oppdatert den 19. juni 2020 med de endelige prisene.

Volkswagen-konsernet har annonsert en lang rekke elbilkonsept, men de færreste av disse har så langt materialisert seg. På bilmessen i Frankfurt dro bilkonsernet den 9. september 2019 endelig duken av den første produksjonsmodellen i ID-familien.

Les også: ID Roomzz: Elbil fra Volkswagen med firehjulstrekk og rekkevidde på 45 mil

Selskapet har hatt suksess med både e-Up og e-Golf, men den nye generasjonen er bygget på en helt ny plattform for elbiler kalt MEB.

Klikk på bildet for å forstørre. ID - Workshop bei VW Sachsen ID3 Workshop für Medien und Journalisten am 30.08.2019 bei Volkswagen Sachsen im Werk Zwickau .

NYE GOLF: Elbilen ID.3 kommer etter alt å dømme til å ta over for e-Golf. Her ser vi en en av bilene på Zwickau-fabrikken i Tyskland. Foto: Oliver Killig (Volkswagen)

I mai 2019 åpnet Volkswagen for forhåndsbestillinger av elbilen som skal erstatte e-Golf. Den har fått det offisielle navnet ID.3.

Det var i første omgang en spesialversjon av elbilen som kunne bestilles, Volkswagen ID.3 1ST.

Den leveres med et batteri med 58 kWh nettokapasitet (62 kWh brutto) og med en estimert rekkevidde på inntil 420 km målt etter den nye WLTP-testsyklusen. Det er forventet at det er denne varianten som blir volummodellen av ID.3.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Dette bildet viser endelig Volkswagens elbil ID.3 uten kamuflasje. Foto: Volkswagen

Pris på Volkswagen ID.3

Volkswagen viste frem den endelige versjonen av elbilen under bilmessen i Frankfurt i september 2019.

Samtidig uttalte Volkswagen i Norge at ID.3 1st skal prises til under 330.000 kroner. Det klarer Volkswagen nesten å holde – og det er klart at ID. 3 blir en liten prisbombe:

I juni 2020 bekrefter importøren Møller Mobility Group at start-prisen på ID.3 1st blir 351.900 kroner, skriver broom.no.

ID.3 1ST kommer i tre forskjellige utstyrsversjoner.

Modell Utstyr
ID.3 Standard
ID.3 Plus Pluss IQ Light (oppgraderte LED-lys), samt to-farget eksteriør og andre interiørdetaljer.
ID.3 Max Pluss panorama soltak og innovative løsninger som AR head-up display.

Plus-utgaven får startpris på 404.000 kroner, mens toppmodellen Max skal koste under 452.200 kroner. Alle prisene skal inkludere frakt og levering i Oslo.

Selve forhåndssalget av bilen startet 17. juni 2020, da skal også helt nøyaktige priser være klare. Importøren forsikrer at alle som bestiller ID.3 1st skal få bil i løpet av 2020.

Tar opp kampen med Tesla Model 3

ID.3 er på størrelse med Golf på utsiden, men hevdes å være som en Passat på innsiden takket være den elektriske drivlinjen.

Selskapet har tidligere signalisert ambisjoner om at den nye elbilen skal ligge godt under Tesla Model 3 i pris.

I oktober 2018 fortalte Volkswagens sjef for elektrisk mobilitet, Thomas Ulbrich, til Green Car Reports at selskapets nye elbiler skal prises som sammenlignbare dieselmodeller. Det er forventet at det kommer en modell av ID.3 med kortere rekkevidde som ligger under spesialversjonen i pris.

Klikk på bildet for å forstørre. Volkswagen - IAA 2019 Dr. Frank Welsch, Member of the Board of Management of the Volkswagen Passenger Cars Brand with responsibility for

ID.3 skal være på størrelse med en Golf utvendig, men være romsligere innvendig. Foto: (Volkswagen)

Klikk på bildet for å forstørre.  

Slik ser det ut inne i elbilen Volkswagen ID.3. Foto: Volkswagen

Rekkevidde på ID.3

Volkswagen har uttalt at ID. 3 kommer utstyrt med tre forskjellige batteripakker.

Innstegsmodellen skal ha en batterikapasitet på 45 kWh og en rekkevidde på 330 km etter WLTP-standarden.

Mellommodellen får altså en batteripakke på 58 kWh og skal ha en rekkevidde på 420 km (WLTP).

Toppmodellen har en batteripakke på 77 kWh og en rekkevidde på 550 km (WLTP).

Informasjon som har lekket ut de siste månedene tyder på at ID.3 vil støtte hjemmelading med en effekt på enten 7,2 kW eller 11 kW. På en hurtiglader kan bilen ta opp mot 125 kW.

Fakta

Derfor heter elbilen ID.3

Volkswagens elbiler

ID er bygget på Volkswagens nye, heleelektriske plattform, kalt MEB. Den skal være ryggraden i fremtidens elbiler fra konsernet.

Innen 2025 planlegger Volkswagen å lansere mer enn 20 elbiler.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag