Gå til sidens hovedinnhold

Storby med fordommer

Fordommer er noe av det verste reiselivsbransjen vet. Nå er det London som vil pynte på fasaden.

(SIDE2): For flyselskapet British Airways og turistinformasjonen VisitBritain har det vært viktig å få kartlagt skandinaviske holdninger til London.

- I de fleste tilfeller er fordommene helt grunnløse, presiserer Peter Rasmussen, Commercial Manager Scandinavia & Iceland, etter at folket har talt gjennom nettsiden MadeinLondon.no.

Dyrt og rimelig
Her ble brukerne stilt fem spørsmål om hva de mente var det verste med London. Nordmenn er mer bekymret for tung trafikk, enn høye priser og dårlig mat. Svenskene og danskene derimot er mest redd for å komme hjem med tom lommebok.

- Vi gjennomførte undersøkelsen for å få bukt med Skandinavias fordommer mot London, forklarer Rasmussen.

- London kan være både dyrt og rimelig, innrømmer Gary Robson, sjef for VisitBritain i Norden.

Tid for shopping
Å spise på samme restaurant som stjernene koster naturligvis litt ekstra, men et godt måltid i London trenger ikke å koste mer enn tre pund, mener han.

Kulturopplevelser er ofte gratis. Det finnes mange eksempler, men på Royal Academy of Music og St. Martins in the Field er lunsjkonsertene gratis, og flere av de beste museene og galleriene har gratis inngang.

Over nyttår kan shoppingturen bli ekstra billig. Julesalget er legendarisk i denne storbyen.

I en pressemelding kommer de også med følgende fakta om storbyfavoritten London:

Dårlig mat: Guide Rouge (Michelin-guiden) har 428 puber og restauranter i London på i 2007-utgaven. Av disse har 43 restauranter og 50 hoteller en eller flere stjerner.

Stive priser: London har flest museer med gratis inngang i verden. Det finnes også et rikelig utvalg for dem som reiser på budsjett, men likevel vil drikke og spise godt. Over 250 kulturattraksjoner kan du oppleve helt gratis.

Røykfylte puber: 1. juli 2007 innførte Storbritannia røykeforbud på alle offentlige steder. Akkurat som Norge har gjort.

Stor trafikk: Etter innføring av bomring for å komme inn i sentrale deler av byen har London merkbart mindre trafikk enn det de hadde før.