Actionspillet «Lost Planet» var blant de første Xbox 360-spillene som kom og gikk ned på høykant.
Riktignok hadde det noen feil og mangler, men den da flotte grafikken, de heftige bossene og flerspiller- delen veide opp. Det og at vi i januar 2007 var sulteforet på nye 360-utgivelser.
Nå er Capcom snart ferdig med oppfølgeren, «Lost Planet 2», og vi har testet en tidlig versjon av PS3-utgaven. Dessverre fungerte det ikke å spille med andre over nett, så inntrykkene i denne artikkelen gjelder bare kampanjedelen.
Tynn historie
Akkurat som originalen foregår «Lost Planet 2» på planeten EDN 3, men handlingen er satt ti år frem i tid. Isen har begynt å smelte og blitt byttet ut med jungel og tropiske områder. Allerede fra start av er det klart at vi har med et mer variert spill å gjøre, enerens nesten utelukkende snø- og isdekte landskaper hadde en tendens til å bli litt ensformige.
Se gameplay fra «Lost Planet 2»:
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Fortellingen handler om at ulike grupperinger kjemper om den viktige naturressursen T-ENG, og du skal spille som flere av dem. Utviklerne sier at historien kommer til å gi mening i fullversjonen, noe vi håper stemmer. Mellomsekvensene vi fikk servert var riktignok stilige, men det de fortalte var både tynt og usammenhengende.
Oppturer og nedturer
Heldigvis for Capcom er ikke actionspill avhengig av gode historier, forutsatt at selve spillet er skikkelig bra. Uheldigvis har den japanske spillkjempen en del å jobbe med, sammenlignet med sine vestlige actionkonkurrenter føles «Lost Planet 2» litt tamt. Blant annet var brorparten av våpnene ganske slappe og de fleste fiendene vi møtte, både mennesker og av romvesenrasen Akrid, småkjedelige.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Enkelte høydepunkter var det heldigvis. Av og til får du benytte deg av robotdrakter, og disse er heftige og underholdende å bruke. Fiendene var heller ikke bare sorgen, de større beistene er både varierte, utfordrende og artige å kjempe mot. Forhåpentligvis blir det flest slike lenger utover i spillet.
Laget for flere
Oppdragene vi prøvde var for det meste gode, om enn veldig kjente - samtlige var av «Drep X», «Ødelegg Y» eller «Beskytt Z»-typen. Brorparten ga inntrykk av å være designet for flere spillere, de mest effektive løsningene og taktikkene krevde samarbeid.
Hvis du har flere å spille med er ikke det noe problem, men sammen med maskinen er historien en helt annen. Den kunstige intelligensen finner på så mye snålt at jeg stort sett endte opp med å gjøre alt selv, noe som tidvis var frustrerende.
Se bildene vi har fra «Lost Planet 2»:
(Artikkelen fortsetter under karusellen)
3051
Neppe noe toppspill
Hvis jeg skal være ærlig, og det skal man jo, tviler jeg på at «Lost Planet 2» blir et toppspill, i hvert fall kampanjedelen. Til det er historien for dårlig, våpnene daffe, de fleste fiendene småkjedelige og oppdragene for kjente.
Likevel, hvis Capcom tar seg sammen, fikser den kunstige intelligensen og sender flere større beist etter deg, føler jeg meg trygg på at «Lost Planet 2» i det minste når opp til originalen.
«Lost Planet 2» slippes den 21. mai til Xbox 360 og Playstation 3.