Den kinesiske økonomien er i høygir, og den fremvoksende over- og middelklassen vil gjerne vise frem sin velstand.

NA24 - din næringslivsavis

Eventyrlig vekst
Salvatore Ferragamo, selskapet bak luksusskoene og -veskene med samme navn, er blant selskapene som har gjort det eventyrlig godt i det kinesiske markedet. De siste årene har kinesiske skoentusiaster sørget for en årlig vekst på hele 30 prosent, og selskapet tror de fortsatt får gode tider i møte.

- Vi kan vente oss tosifret vekst de neste årene, sa Michele Norsa, konsernsjef i Ferragamo, i et intervju i Shanghai i dag, ifølge Bloomberg News.

I Beijings gater går tilsynelatende snart brorparten av kvinnene med vesker fra europeiske designere som Louis Vuitton, og selv om mange fortsatt kjøper falske merkevarer har motehusene begynt å gjøre store penger på å selge ekte vare.

Motoren i luksusmarkedet
Totalt sett venter analytikere fra storbanken HSBC at pengebruken på luksusklær og –varer vil øke med seks prosent i år på verdensbasis, ifølge nyhetsbyrået. Kina vil trolig stå for over en tredjedel av denne veksten.

Norsa tror riktignok det er urealistisk at Ferragamo vil fortsette å holde veksten på 30 prosent. Om man kan litt prosentregning er dette forståelig, da det krever stadig mer å øke salget prosentvis ettersom størrelsen på salget øker.

Satser friskt
Det italienske luksusmerket planlegger å åpne hele 10 nye butikker i Kina i løpet av 2010, opp fra åtte nye i fjor.

Om spådommene om markedsutvikling viser seg riktige tror Norsa Stor-Kina, definert som fastlands-Kina, Hong Kong, Taiwan og Macau, kan bli det nest største markedet for Ferragamo, etter USA. Per i dag er utgjør Japan et større marked for luksusvarene.

Børsplaner
Ferragamo har for øvrig lekt med tanken om å børsnoteres, slik andre motehus har gjort før dem. De utsatte imidlertid sitt planlagte spredningssalg i 2008, grunnet det labre luksusmarkedet det året. Foreløpig er det ikke satt noen ny dato for spredningssalg og notering.