Gå til sidens hovedinnhold

Se Mad Men-reklamen

Sendte ekte 60-talls reklamesnutter under seriepremieren.

(SIDE2): Det var ikke bare med sesongpremieren av «Mad Men» publikum ble fraktet tilbake til 60-årene, også i reklamepausen fikk seerne more seg med retroreklamer.

Morsomme reklamer
I USA fyltes TV-skjermen med originale reklamesnutter vist i reklamepausen da sesong fem av «Mad Men» gikk på lufta. Etter halvannet år med forventning kunne seerne endelig bli tatt tilbake til tiåret der menn brukte hatt og kvinner hadde høyt hår og alltid gikk i kjoler og høye hæler.

TV-kanalen AMC synes det var på sin plass at seerne også fikk reklamer fra 60-åra, og derfor ble retroreklamer for flyselskapene Delta og American Airlines, pluss en for gulv vist.

«Tenk at hun er moren din» er mantra for datidens American Airlines, med en lett henslengt flyvertinnen som ser dypt inn i kameralinsen.

De gammeldagse reklamene passende for datidens kjederøykende pr-folkene på Madison Avenue i New York. Partner i Sterling Cooper Advertising Agency og seriens mannlige hovedrolle, Don Draper, er nok godt fornøyd.

Gode seertall
«Mad Men» har for lengst fått ikonstatus, og etter fire sesonger vil folk bare ha mer. Egne kleskolleksjoner er laget av kjedebutikkene, designere som Louis Vuitton og andre store motehus har latt seg inspisere av den stramme og elegante trenden fra tiåret.

Serien nådde nye seertallhøyder i USA, premieren ble sett av 3,5 millioner amerikanske seere.

Serien berører tema som diskriminering av både rase og kjønn og gir et innblikk i det skiftende sosiale miljøet i USA på begynnelsen av 60-tallet, skriver Vox TVNorge i sin omtale om programmet.

Sesong 5 av «Mad Men» har premiere på VOX 8. april.

Kommentarer til denne saken