Mange frykter at store, internasjonale selskaper er i ferd med å få i overkant mye makt, noe som er litt av basisen for EUs kamp mot Microsoft.

Har rettigheten til rosa
Nå viser det seg at enkelte selskaper forsøker å snike seg til rettigheter på områder som nesten virker helt absurd. Nettstedet Colourlovers har funnet ut at den tyske telegiganten Deutsche Telecom, med datterselskapet T-Mobile i spissen, hevder å ha et registrert varemerke på fargen magenta.

Magenta er en farge som ligger svært tett opptil det vi normalt kaller rosa, og er en ren blanding av rødt og blått.

Basisfarge i trykkerier
Magenta er en av fire basisfarger som benyttes i forbindelse med nesten all trykking av aviser, magasiner, plakater og lignende, og er en del av den såkalte CMYK-standarden som grafikere vil kjenne igjen.

Mens en TV-skjerm tegner opp et bilde utelukkende basert på fargene rødt, grønt og blått (RGB), så benyttes fargene cyan (en blåfarge), magenta (nesten rosa), gul og svart (CMYK) i alt som har med farger på papir å gjøre.

Har hatt retten i syv år
Deutsche Telekom mener å ha retten på bruken av magenta siden 12. september 2000, innenfor feltet telekommunikasjon – noe som betyr stort sett alt som har noe som helst med internett og telefoni å gjøre.

Selskapet saksøkte faktisk i 2001 et tysk selskap som benyttet magenta som en av flere farger i forbindelse med en reklamekampanje i tyske magasiner.

- Vi har registrert fargen magenta som et varemerke i telekom- og onlinesektoren, fortalte talsmann Peter Kespohl den gangen til TheStandard.com.

Vil beskytte merket
- Vi er nødt til å gå etter de som bryter dette varemerket for å beskytte oss.

T-Mobile bruker magenta i sin logo og i det aller meste av markedsføringsmateriale, og er derfor knyttet sterkt til denne fargen.

Er ingen umulighet
Professor i rettsinformatikk, Jon Bing, synes dette høres merkelig ut, men mener det på ingen måte er umulig.

- Har du fått varemerke, så har du fått et varemerke. Windows er jo et varemerke, og det havner i samme kategorien. Men har de fått varemerke på en farge, så må det være svært spesifikt, forteller Bing til Nettavisen.

- British Telecom har varemerke på sin grønnfarge, og det er populært for tiden å forsøke å søke varemerker på dufter.

Hva synes du? Bør det være mulig å ha enerett på bruk av en naturlig farge?