(SIDE2:) Du trenger ikke å studere 7 år på universitetet eller arbeide som advokat eller lege i privatpraksis for å bli rik.

Er du en kreativ sjel som går rundt med en gründer i magen burde du være klar over at noen ganger er de beste ideene også de enkleste. Hvem hadde for eksempel trodd at et fjærformet leketøy skulle bli en av verdens mest kjøpte leker? Eller at folk skulle bli avhengige av post-it-lapper der de skriver ned huskelister, beskjeder og hva de skal handle på butikken.

Sjekk bare listen over disse enkle produktene som har gjort stor suksess verden over:

Kleenex
De små papirlommetørklene kom på markedet allerede på 1920-tallet og i 2012 kunne man finne Kleenex i over 150 land, skriver Forbes.com.

Kelloggs Corn Flakes
Denne frokostblandingen er blitt verdens mest populære og over 180 land selger nå Corn Flakes som så dagens lys allerede i 1894. Bare i USA omsatte selskapet for 2,8 milliarder dollar i løpet av 2012.

Frisbee
Hvem hadde trodd at en rundt plastdings som man kaster i lufta skulle bli en av verdens mest populære leker? Frisbee ble oppfunnet i 1937 og innen 2012 har det blitt solgt over 300 millioner «plasttallerkener» fra selskapet Wham-O.

Crocs
Dette er skoene som er både hatet og elsket. Crocs kom på markedet i 2002 og har siden den gang rukket å blitt et populært skovalg for mange mennesker i hele verden. Et av produktes fordeler er at det er laget i det skumlignende materialet Croslite og det er dette som gjør at skoen veier så lite. Crocsskoene er også kjent for sitt friske design og bruken av sterke farger. Enten om du er fan eller ikke så har uansett skoene blitt en hit i over 90 land og fra 2002 til 2012 var det blitt solgt over 200 millioner crocs.

Trappetroll
Dette leketøyet går aldri moten. Helt siden 1943 har det blitt produsert trappetroll i ulike størrelser og farger. Et av de største firmaene som står bak salgsuksessen er «James Industries» som har solgt over 150 millioner trappetroll over hele verden!

Post-It-lapper
De gule klisterlappene ble funnet opp i 1974 og allerede året etter hadde produktet omsatt for over to millioner dollar. Over hundre land selger i dag post-it-lapper og har en årlig omsetning på over 1 milliard dollar i året.

Plaster
Plasterlapper i ulike varianter og størrelser har vært tilgjengelig på markedet siden 1921. I 2001 kunne firmaet «Johnson & Johnson» skryte av at de har solgt over 100 milliarder solgte plasterpakninger over hele verden.

Men det er ikke bare et godt produkt alene som trengs for å få inn de store summene på bankkontoen. Her er noen av de viktiste rådene du bør ha i bakhodet:

Penger
Tenk alltid på å øke inntektene og redusere kostnadene. Husk å sette av nok penger til skatt og moms fra dag 1. I tillegg til startkapital bør du også ha en privat bufferkonto til å betale dine private forpliktelser som hus, bil, mat, strøm og så videre. Men hold firma- og privatøkonomien strengt adskilt.

Undersøk markedet
Hvem er kundene dine? Hvem er konkurrentene dine? Hva slags behov dekkes og hva er det som eventuelt mangler? Få god kjennskap til den bransjen du hiver deg ut i før du lanserer dine tjenester og produkter.

Erfaring
Du bør innhente alle former for erfaring rundt det du ønsker å starte med, men vurdere både positive og negative innspill med like stor interesse. Snakk med folk du har tillit til og med personer som kjenner det markedet eller den bransjen du tenker å etablere deg i, både andre firmaer men også kunder.

Vilje og stahet
Du må virkelig ville dette og være klar over at du må ta ansvar og være utholdende.

Forretningsplan
Vær forberedet på at ting tar tid. Sett opp en forretningsplan med blant annet budsjett, idé om hvordan du skal markedsføre produktet og en tidslinje for når du skal gjøre hva.

Organisasjonsform
Valg av organisasjonsform vil være ett av de første spørsmålene som melder seg når du skal starte eget foretak. Finn ut fordeler og ulemper ved de ulike variantene og velg den løsningen som passer best for deg og ditt produkt.

Kjennetegn for gründere som lykkes:

- De tar initiativ og de liker å ha ansvar.

- De er åpne for nye ideer, og skaper og utvikler muligheter.

- De er optimistiske, utadrettede, og nysgjerrige.

- De har god selvtillit, og kjenner sine egne svake og sterke sider

- De er utholdende, og setter seg mål som de jobber hardt for å nå.

- De er gode lyttere til menneskers behov, og flinke til å bygge opp relasjoner.