Gå til sidens hovedinnhold

Mat som øker IQ-en

Sjekk hva du bør spise for å øke din mentale kapasitet og helse.

(SIDE2): Er du ofte trøtt og uopplagt? Kanskje har du lett for å glemme ting og finner ikke de ordene du leter etter? Sjekk ut maten som stimulerer hjernen og gjør deg mer opplagt.

Fet fisk er hjernemat
Fiskeolje er rik på de essensielle omega 3 fettsyrene. De er utvilsomt noe av det viktigste for normal hjernefunksjon. Nesten 60 prosent av hjernens tørrvekt består faktisk av fett og halvparten av det igjen er omega 3, såkalt DHA. Av omega 6 er arakidonsyre den vanligste.

Du kan få i deg omega 3 fettsyrer ved å spise fet fisk, eller ved å kombinere med tilskudd, enten i form av fiskeolje eller tran. Velger du tran, får du også i deg Vitamin D . I Norge har vi lite sol om vinteren og da trenger de fleste av oss vitamin D tilskudd. Din fastlege kan teste ditt nivå av D vitamin og foreskrive riktig dosering av tilskudd. Laks, ørret, makrell, sild og sardiner er noen av fisketypene som inneholder mye omega 3.

Rå grønnsaker og bær
Rå grønnsaker har enormt stor betydning for din helse. Vi vet eksempelvis at folat (også kalt folinsyre) er meget viktig for å beskytte oss mot for eksempel Alzheimers sykdom og for tidlig åreforkalkning. Sammen med vitamin B6 og B12, beskytter folat også mot hjertesykdom. Brokkoli er en fantastisk god folatkilde, mens B12 finner du i eksempelvis kjøtt og egg. Grønnsaker er meget gode kilder for flere andre vitaminer og mineraler, ikke minst kalium, som sørger for mer stabilt blodtrykk, noe som igjen er viktig for å forebygge åreforkalkning. Du finner også masse antioksidanter i de ulike grønnsakene. Jo kraftigere farget, desto bedre antioksidantnivå. Har du tilgang til økologiske grønnsaker er de å foretrekke, men uansett prøv å få i deg så mye grønnsaker som mulig, gjerne 700-1000 gram daglig. Bær, for eksempel blåbær er ikke bare kjempegodt, men inneholder noen av de mest potente antioksidanter du kan finne, med viktige positive effekter bl.a. for hjernen. Alle bær er meget sunt, variasjon er som alltid viktig.

Spis egg
Egg inneholder alt små kyllinger trenger for å bli til, som for eksempel alt som kyllinghjernen behøver av fettsyrer og protein. Egg inneholder protein av ypperste kvalitet, viktige essensielle fettsyrer og masse vitaminer og mineraler. Jo mindre kokt, desto bedre, det er best at eggeplommen ikke er helt fast. Du behøver heller ikke bekymre deg for kolesterolet ifølge forskning. Forskning viser at du gjerne kan spise 1-2 egg daglig uten at det har betydning for blodkolesterolet.

Nøtter gir sunt fett
I likhet med egg er også nøtter perfekt levende mat, som inneholder alt nøtteplanten trenger for å bli til. Nøttene er rik på fiber, protein, antioksidanter, vitaminer og mineraler og meget sunt fett. I alle fall hvis du spiser dem usaltet og rå. En neve blandede nøtter er noe du bør inkludere i ditt daglige kosthold. Nøtter senker også det «dårlige» LDL kolesterolet. Spiser du 40 gram rå mandler daglig, faller det dårlige kolesterolet med omtrent 4,5 prosent og spiser du 80 gram, så faller det med 9 prosent. Nøtter inneholder mye energi, noe du bør ta hensyn til i forhold til ditt totale matinntak.

Vil du ha flere tips om smart mat? Meld deg inn iFedonklubben i dag!

Kommentarer til denne saken