Gå til sidens hovedinnhold

Denne maten svir av magefettet

Se hva du bør spise her.

(SIDE2:) Glem goojibær og grønne alger. Dropp slankepiller og detox-produkter. De alminnelige matvarene under inneholder alle stoffer som kan bidra til å fjerne de plagsomme valkene.

Den profilerte amerikanske ernæringsfysiologen Erin Palinski-Wade har skrevet boken «Belly Fat Diet for Dummies». Der hevder hun at nøkkelen til å bli kvitt det vanskelige magefettet er å redusere betennelsestilstander i kroppen. Mange får slike betennelser på grunn av giftstoffer, blant annet frausunn mat. Dette påvirker både energinivået og forbrenningen negativt, og gjør at overflødig energi lagrer seg som fett rundt midjen.

Ifølge forfatteren vil du ved å spise de sunne matvarene under redusere betennelsen. Slik vil du snart føle deg bedre, få mer energi, og øke forbrenningen, slik at både vektnedgang og reduksjonen av magefettet vil gå lettere.

DETTE ER MATEN SOM KAN GJØRE DEG SLANKERE:

1. Frukt og grønnsaker

All frukt og alle grønnsaker kan på grunn av sitt høye vitamin- og fiberinnhold bidra til å bekjempe kronisk betennelse. Derfor bør du spise mye frukt og grønt hver dag.

Noen sorter har ekstra kraftig virkning, som epler, bær, brokkoli, sopp, papaya, ananas og spinat.

2. Grønn te

Denne drikken er spesielt god for å redusere midjemålet og redusere betennelse.

Mange studier har vist at drikken øker forbrenningen, fordi den inneholder stoffet EGCG. Grønn te inneholder dessuten plantestoffene flavanoider som demper betennelser. Drikken skal også ha en rekke andre helseeffekter, og står på listen over mat mot kreft.

3. Mat med enumettet fett

Disse hjertegode fetttypene øker det sunne HDL-kolestrolet (higt-desity lipoprotein), som forhindrer åreforkalkning og dessuten demper betennelser.

Blant de beste kildene finner du olivenolje, mandler og avokado.

4. Mat med omega 3-fettsyrer

Forskning har gjentatte ganger vist at et kosthold med en høy andel omega-3-fettsyrer, og et lav andel omega-6-fettsyrer, og reduserer betennelser i kroppen.

Gode kilder til omega-3 er valnøtter, linfrø og fet fisk, som makrell og laks.

5. Krydder

Enkelte krydder og sterke grønnsaker har spesielt kraftige betennelsesdempende egenskaper.

Dette er matvarer du lett kan bruke mye av i den daglige kosten, som hvitløk, ingefær, gurkemeie, kanel og chilli.

6. Vann

Å holde seg hydrert er essensielt for at kroppen skal fungere optimalt, og kunne kvitte seg med giftstoffene som fører til betennelse. Sørg for å drikke omtrent to liter, og husk at trening krever ekstra væskeinntak.

7. Fullkorn

Det høye fiberinnholdet bidrar til et stabilt blodsukker, som gjør det lettere å redusere fettprosenten. Den store mengden vitamin B bidrar dessuten til å redusere nivået av aminosyren homocysteine. Denne betenneleshormonet er direkte giftig når nivået blir for høyt.

Jo mer slik mat du spiser, jo fortere blir du kvitt betennelsen i kroppen, mener ernæringsfysiologen og forfatteren. Husk samtidig at du ikke må spise alt dette i tillegg til det du spiser fra før. Det er fortsatt det totale energiinntaket som avgjør om du går opp eller ned i vekt.

Reklame

Kurs: Dette må du vite om vin og bobler til 17. mai

Kommentarer til denne saken