Gå til sidens hovedinnhold

Så mye koster handlekurven februar 08

Nettavisens nye prisundersøkelse viser at det er knallhard konkurranse om å være landets billigste matvarekjede. Sjekk din nærbutikk.

Nettavisen kan i dag presentere en stor oversikt over prisene på 40 dagligvarer fra åtte forskjellige matvarekjeder.

Forskjellen mellom dyreste og billigste matvogn er på hele 15,8 %, eller 164 kroner. Det er knallhard kamp i toppen av lista, og det skiller under to små kroner mellom Kiwi og vinneren Rema.

Hele oversikten over alle prisene finner du her.

De 40 varene favner bredt. Alt fra frukt og grønt, via meieriprodukter, kjøtt og ris, til te, sjampo og tannkrem er med. I hovedsak har vi sett på spesifikke merkevarer, men på noen varegrupper har det vært umulig å finne samme merke i alle butikkene. Da har vi valgt andre kriterier som billigst tilgjengelige produkt.

«Vi skal ha lavest priser i Norge.»

Martin Klafstad, Rema

Handlevogn til en drøy tusenlapp
Handlevognen vår koster 1036,99 kroner hos vinnerbutikken Rema. Hakk i hæl følger Kiwi, mens heller ikke Coop Prix eller Rimi gjør seg bort.

- Det er fint at vi vinner, men det skulle bare mangle. Vi skal ha lavest priser i Norge, sier innkjøpsdirektør Martin Klafstad i Rema til Nettavisen.

Han tror det er på produktene som ikke er merkevarer Rema skiller seg mest ut.

- På merkevarene er det ofte ganske like beløp kjedene i mellom. Men vi leter etter billige alternativer der vi kan, sier Klafstad.

Pass deg for jokeren
I andre enden av skalaen finner vi blant annet Joker og Bunnpris. De to kjedenes butikker er gjerne små i størrelse med et begrenset vareutvalg, men tilbyr i mange tilfeller kundene søndagsåpne butikker. Den servicen må du betale for.

1200,94 kroner koster de 40 varene på Joker, mens Bunnpris er noe bedre med 1138,54 kroner.

Mellom de to butikkene finner vi Ica Nær med en totalpris på 1189,58 kroner.

Den siste butikken i utvalget er Meny, som plasserer seg i midtsjiktet.

«Vi fokuserer på service og tilgjengelighet. Der tror jeg vi kan konkurrere med hvem som helst.»

Kjell Arne Bjerklund, Joker

Vil konkurrere på service istedenfor pris
- Vi har aldri gått ut og sagt at vi skal være billigst. Vi er en kjede som dekker distriktsnorge. Vi har ikke like høy omsetning som de store butikkene, og kan derfor heller ikke konkurrere på pris, sier kjededirektør i Joker Kjell Arne Bjerklund til Nettavisen.

Derimot er han opptatt av andre egenskaper.

- Vi fokuserer på service og tilgjengelighet. Der tror jeg vi kan konkurrere med hvem som helst, sier Bjerklund.

Økte matvarepriser
Media har den siste tiden skrevet at du må regne med økte matvarepriser i tiden fremover. Årsaken er blant annet høyere råvarepriser som følge av dårlige avlinger på grunn av mer uvær. I tillegg har inntoget av biodrivstoff ført til at store partier råvarer nå brukes til drivstoff istedenfor mat.

Dyrere innkjøp for butikkene betyr dyrere priser ut til deg. Matvarekjedenes foreløpige økte priser som følge av dette skal være justert og dermed innbakt i prisene vi her presenterer, men se ikke bort fra at prisene vil øke ytterligere i 2008.

- Gitt at landbruket både kompenserer for økte kostnader og henter en inntektsøkning gjennom økte råvarepriser, vil matvareprisene fort øke med 4–5 prosent, sa direktør Ivar Pettersen i Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning til Nationen tidligere i uken.

I 2007 økte matvareprisene i Norge med 2,6 prosent, noe som var langt mer enn den generelle prisøkningen i Norge på 0,8 prosent.

Derfor er ikke Lidl med
En matvarekjede noen kanskje savner i oversikten er Lidl. Den tyske matvaregiganten gjorde sitt inntog i Norge i 2004 med løfte om billigere mat til norske forbrukere.

Problemet var bare at matvarene de solgte var fra andre merker enn det nordmenn var vant til, og salget gikk til dels trått. Det tok Lidl etter hvert konsekvensen av, og kjeden har de siste 18 månedene innført en god del kjente, norske merkevarenavn.

Nettavisens undersøkelse av Lidl avdekker likevel at kjeden fortsatt mangler svært mange av de varene nordmenn er vant til å finne. Derimot har de et rikt utvalg av tilsvarende produkter, ofte til en langt biligere penge enn merkevarer av samme slag.

På grunn av denne mangelen blir det umulig å ta med Lidl i vårt matbarometer, men vi vil påpeke at du kan gjøre en god handel dersom du tar turen innom en Lidl-butikk og ikke er kresen på merkevarer. De få merkevarene Lidl faktisk hadde blant våre 40 testvarer, lå for øvrig i samme prissjikte som varene i vinnerbutikken Rema.

Under følger en graf over prisforholdet mellom de forskjellige butikkjedene. Hvis du vil se alle prisene finner du dem her.

Hvor handler du? Er du fornøyd med utvalg og priser i din nærbutikk? Kommenter under.

Kommentarer til denne saken