Gå til sidens hovedinnhold

Maten kroppen din vil ha

Sjekk hvilke matvarer kroppen din ville valgt dersom den fikk fritt spillerom.

(SIDE2): Klinisk ernæringsfysiolog Marianne E. Mathiassen i melk.no - Opplysningskontoret for Meieriprodukter gir deg en guide i hva kroppen ville valgt av matvarer dersom den fikk «fråtse fritt».

Vaner og psykologi
-Hvis vi tenker oss at vi er friske og verken er gravide eller ammer og heller ikke lider av mangel på noen næringsstoffer, så vil nok kroppen i relativt liten grad ønske seg de sunne matvarene. Jeg tror vi først og fremst er styrt av sult og tørste som sådan men at hva vi spesifikt har lyst på først og fremst er styrt av vaner og psykologi, sier Marianne.

Ville valgt søtt og fett
Fra naturens side er de fleste av oss utstyrt med en trang til både det søte og det fete.

- Det henger sammen med at vi genetisk fortsatt befinner oss på steinaldernivå og den gangen hadde vi en evolusjonsmessig fordel av å ha stor evne til å lagre fett fordi mattilgangen både kunne være sjelden og sparsom, mener ernæringsfysiologen.

Sukker eller kunstig søtstoff
Kroppen vil helt klart foretrekke sukker siden det omdannes lett til blodsukker (glukose), det gjør ikke kunstige søtstoffer.

Vild du lese lignende saker? Følg med på helseseksjonenSIDE2 hver dag.

Majones eller rømmedressing
Majones er sunnere enn rømmedressing i forhold til fettkvalitet, men kroppen er ofte glad i det fete så her blir det hele mer fornuftsstyrt, det man taper på ikke å velge rømmevarianten er kalsium og andre næringsstoffer fra meieriprodukter .

Skolebrød eller gulrotkake
Kroppen har mer hang til gulrotkake på grunn av et høyere fettinnhold, skolebrødet er mer kalorifattig og derfor noe mindre usunt

Potetgull eller sjokolade
Det kommer an på hvilket modus kroppen er i - er blodsukkeret lavt fordi det er mange timer siden lunsj blir nok sjokoladen foretrukket av kroppen, på den annen side er det gjerne mange flere kalorier i potetgullet slik at en voksen kar som er vant til et høyt kaloriinntak og som virkelig er sulten nok ville gå for potetgullet, potetgullet er det aller mest usunne alternativet.

Trenger du råd om trening? Les vår treningsekspert Cornelis Elanders treningsblogg her

Laks eller torsk
Laks er sunnere enn torsk hvis man tenker på fettkvalitet og er man sulten vil nok også kroppen foretrekke denne, på en slankekur, hvis man frykter kaloriene, ville derimot torsken være klart å foretrekke siden den er mager.

Kaffe eller te
Kaffe og te har det til felles at de verken inneholder kalorier eller næringsstoffer i tradisjonell forstand, derimot inneholder begge sentralstimulerende stoffer i form av koffein og tein, her vil veldig mange erfare at de blir avhengige av å få tilført disse stoffene daglig, men her er det mer snakk om en «dop-effekt» enn at kroppen har behov for noen viktige stoffer.

Café-au-lait eller kakao
Begge er bra i forhold til at de inneholder mye kalsium, begge kan gjøres relativt usunne hvis man tilsetter mye sukker og baserer seg på helmelk. Hvis man derimot lager disse drikkene på lettmelk, ekstra lett melk eller sågar skummet melk og bruker lite sukker får man to ganske sunne drikker som på mange måter kan likestilles.

Vil du bli med i en treningsklubb på nettet? Meld deg inn i ME nå.

Nøtter eller druer
Dette er en vanskelig sammenligning fordi de inneholder så veldig ulike næringsstoffer, kroppen har nok mest sug etter druer fordi er søte og inneholder mye sukker i form av fruktose, glukose og sukrose. Nøtter på den annen side inneholder protein og mye fett, og da er det først og fremst snakk om sunt fett.

Kalorimessig er nøtter en fallgrube, så de som slanker seg bør være forsiktige her, men for andre er litt nøtter bare sunt så lenge man snakker om usaltede varianter. druer er også helt ok i moderate mengder - men de er altså nokså søte.

Appelsin eller eple
Appelsin og eple er begge sunne frukter - appelsin er først og fremst en god kilde til vitamin C, mens epler inneholder mye antioksidanter og derfor er minst like sunne. Kroppen ville valgt begge på lik linje.

LES MER OM HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Reklame

Nå kan du trene med Norges beste trenere hjemme i stua