(SIDE2:) Det ropes kommandoer og høres svake trommelvirvler. På Karl Johans gate opp mot slottet står 350 tyske soldater oppstilt på stramt geledd. Foran står tre offiserer. De leer ikke på en ansiktsmuskel. På fortauene oppover står store søyler. På toppen en laurbærkrans som omkranser hakekorsene av messing.

En hest skraper utålmodig med hoven, en dame med sveisen hatt lener seg over den dype barnevognen. Det er helt stille. Så lyder trommene og tyskerne marsjerer nok en gang oppover Karl Johans gate fra Slottet.

Se videoreportasjen fra innspillingen(artikkelen fortsetter under)

HTML EMBED
video_embed(10107,1);

LES MER:Nazistene inntok Oslo

Rekonstruksjon
Vi er i Oslo juni 1940. Max Manus og hans kamerat Kolbein Lauring har nettopp sett tysk filmpropaganda på den gang Paladsteatret (nå Tanum bokhandel). Ute på gaten ser de hakekorset som vaier over Stortinget. Den store V'en preger hele hovedpartiet av Stortinget. Over hele brer slagordet «Deutschland siegt an allen Fronten».

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Tirsdag gjenskapte filmskaperne bak den store «Max Manus»-filmen scenen i Oslos gater. Stortingets presidentskap hadde gitt sin tillatelse til at propagandaen som preget bygningen igjen ble reist. Og klokken 11.45 fikk det norske flagget ned og opp kom nazistenes hakekorsflagg.

Blant de over 1000 menneskene på Karl Johan blir det helt stille.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Det var rett og slett ubehagelig å se det bli heist opp. Det går en gysning gjennom kroppen min å se det vaie der, sier Mari Lindstad til Side2. Flere andre vi snakket med uttrykte det samme.

- Ytterst spesielt, sa en ung mann som ikke ville ha navnet sitt på trykk. Mens en tredje forbipasserede ser opp, stanser og sier.

- Å, satan!

Mest overrasket ble kanskje tre tyske unge menn som med kamera og godt humør var kommet til Oslo som siste stopp på deres lille skandinaviaturné.

- Hva, hakekorset?!
- Vi har alltid ønsket å se Skandinavia. Vi har vært i København, Gøteborg og nå her, sier Phillip Haban. Mens han skriver navnet sitt på journalistens blokk, sier han at navnet hans er såpass sjeldent at nazistene forlangte at hans bestefar måtte føre bevis overfor myndighetene at han ikke var jødisk.

- Jeg må si jeg lurte på hva som foregikk da jeg så hakekorset vaie på toppen av Stortinget, sier han, mens kameratene mest er litt lamslått over den store interessen deres tilstedeværelse vekker.

Hele gaten fra Stortinget til Nationaltheatret var avstengt i tre timer tirsdag. Filmen, som tar for seg Max Manus' historie, handler også mye om motstandsbevegelsen. Aksel Hennie spiller hovedrollen som Max Manus, mens Christian Rubeck er Kolbein Lauring og Knut Joner er Gunnar Sønsteby.

Sønsteby var selv tilstede med sin kone Anne-Karin og overvar innspillingen. Til Side2 sa han at det var som å bli flyttet tilbake i tid.

- Det vekker ikke de store følelsene, men det er som å komme hjem i en annen tid, sa han.

Hjelp fra Trond Giske
- Det var ikke vanskelig å be Stortinget. De var både hyggelige og overraskende positive. De så viktigheten i autensiteten, og så det nok også som en opplysning for ungdom som ikke har opplevd krigen, sier filmens produsent John M. Jacobsen til Side2.

Han sier han fikk hjelp av kulturminister Trond Giske til å spørre Stortingets presidentskapet om tillatelse.

(artikkelen fortsetter under bildet)

- Selvfølgelig kunne vi ha brukt dataanimasjon for å vise hvordan det så ut den gangen. Men dette skaper en helt annen atmosfære som ikke minst påvirker både skuespillere, statister og filmskapere. Det blir mye bedre, sier Jacobsen.

Ikke ekte soldater
Hjelp har de også fått fra Berlin, England og en voldsom annen verdenskrig-entusiast fra Sørlandet som både har bidratt med krigsmateriell som våpen og tanks, og uniformer og annen rekvisita.

- Forsvaret har også støttet utrolig opp. Det er ikke norske soldater kledd i naziuniformer her i dag. Det er en prinsippsak for Forsvaret, men det er ingen kritikk fra oss. De har vært veldig hjelpsomme på andre måter. Søndag møtte soldatstatistene opp og ingen av dem kunne marsjere. Det kan de i dag, sier Jacobsen.

Han bekrefter at scenen på Karl Johan er en av de dyreste i filmen. Frigjøringsscenen blir ikke spilt inn på location. Hele «Max Manus» koster 50 millioner kroner å lage, en stor sum i norsk sammenheng.

- Men akkurat hvor mye denne scenen kostet, vet jeg faktisk ikke her og nå, sa produsenten til Side2.

LES MER:Dekorerer Stortinget med hakekors

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!