(SIDE2): Joachim Rønning og Espen Sandberg brakte med seg internasjonal erfaring da de returnerte hjem til produsent John M. Jacobsen og Filmkameratene.

Skulle lage tungtvannsfilm
Egentlig holdt de på med en nyinnspilling av kampen om tungtvannet da Thomas Tiller Nordseth vant manuskonkurransen på filmfestivalen i Trondheim, Kosmorama, i 2006 med sin historie om Max Manus. Jacobsen, med sin regiduo, kastet seg rundt og sikret seg rettighetene.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

- Jeg jobbet med historien i fire år og jeg satt egentlig bare og ventet på at det skulle komme en film om Max Manus. Men den kom jo aldri. For meg handlet det om at jeg er veldig interessert i annen verdenskrig, og at jeg kjente meg igjen i mange feil Max gjorde og mangler han hadde, sier manusforfatter Thomas Nordseth-Tiller.

Oppblusset debatt
De siste dagene har Erling Fossens kronikk om at motstandskampen i bunn og grunn var skitten og «ikke vant krigen for Norge», skapt mye debatt og Gunnar «Kjakan» Sønsteby sa i sitt motsvar i Aftenposten at han opplevde at Fossen brukte NS-retorikk for sitt synspunkt.

Andre, som redaktør Olav Versto i VG, har kalt Fossen historieløs.

- Vi var 100 prosent klar over at dette er et tema som folk har meninger om. Folk lever fremdeles med krigen. Og ser du på hva menneskene i «Max Manus» opplevde, så viser jo filmen at dette er noe personene involvert har båret med seg hele tiden etterpå, sier Sandberg og Rønning til Side2.

Filmatiske friheter
Men i «Max Manus» har man også filmatisk måtte ta seg noen friheter. For eksempel er Viktoria Winges rollefigur Solveig Johnsrud basert på flere norske kvinner som hadde et forhold til Gestapo-sjef Siegfried Fehmer. Og når «Donau» sprenges så var det Kåre Halvorsen som var med Max Manus og Roy Nilsen - og ikke Kolbein Lauring som i filmen.

SE TRAILEREN HER (Artikkelen fortsetter under bildet)

HTML EMBED
video_embed(11687,1);

Rønning og Sandberg har jobbet som et team lenge og laget mye reklamefilm. Her hjemme er de nok mest kjent som regissørene av den relativt slaktede «Bandidas» med Penélope Cruz og Salma Hayek. Filmen ble produsert av Luc Besson og han hadde stort sett bukt med begge ender. Om ikke resultatet ble kritikerrost, tok gutta med seg god erfaring hjem.

Sammen med produsenten sørget de for å sende gutta på teambuilding på hytte tidlig, Aksel Hennie kom inn helt i begynnelsen av manusarbeidet og de hadde en egen etterarbeidprodusent.

SE VIDEO:Her sprenger Max Manus havna

SE HVORDAN OSLO HAVN ENDRER SEG FRA 2008 TIL 1943

HTML EMBED
video_embed(11927,1);

- «Max Manus» er en storfilm på alle måter, ikke minst så er det en film med enorme kameratekniske operasjoner. De fungerte slik at den ene frigjorde den andre. Joachim jobbet mye med det filmatiske, mens Espen jobbet med oss skuespillere. De utfylte hverandre, sier Aksel Hennie til Side2.

Godkjent av Sønsteby
- Det var en enorm utfordring å gjenskape Oslo à la 1940. Vi brukte mye ressurser på å hente inn dokumentasjon. Vi skapte faktisk en kalender fra 1940-45 for å holde rede på hvordan rasjoneringen satte sitt preg på hva folk spiste og drakk. Og mange av skuespillerne har på seg originale klær, sier Espen Sandberg.

LES OGSÅ:

- Herregud, var jeg så ung!

68 år skiller disse bildene

Nazistene inntok Oslo

Både leder for Oslo-gjengen og dermed Manus, Gunnar Sønsteby og Max Manus' enke, Tikken, ble også involvert tidlig. Og deres støtte var ekstremt viktig for de to regissørene.

- Denne filmen handler om Max. Vi ville fortelle hvilken pris han betalte. Tikken var hudløst ærlig og hun ville at vi skulle være ærlige.

Både Tikken Manus og Gunnar Sønsteby har sett filmen. Tilbakemeldingen var at de følte seg satt tilbake til krigstiden.

- Målet vårt var at filmen skulle bli noe mer enn bare action. Samtidig havnet vi litt i det vi kaller «stranger than fiction». Det var noen greier de gutta gjorde som publikum ikke ville ha trodd på om vi skulle gjenskape det, sier regissørene.

1311

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!