RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

GOD NYHET: Klimaminister Vidar Helgesen tar det som godt nytt at det importeres utslippsfrie elbiler utenom den offisielle nybilstatistikken.
GOD NYHET: Klimaminister Vidar Helgesen tar det som godt nytt at det importeres utslippsfrie elbiler utenom den offisielle nybilstatistikken. Foto: Bjørn Stuedal

Biltrafikken er mye bedre enn sitt dårlige rykte

Utslipp av klimagasser fra nye norske biler er halvert på ti år.

NETTAVISEN MENER: Økonomiske «gulrøtter» virker. Både bilkjøperne og leverandørene har gjennomført et klimaløft som har halvert utslippene av CO2 fra nye biler.

Opplysningsrådet for veitrafikken har på oppdrag fra Nettavisen regnet ut at de reelle utslippene fra de nye bilene i Norge er på 80 gram CO2 per kilometer. Det innebærer et kutt på 42 prosent siden januar 2010.

Hvis man sammenholder mer statistikk, så er hovedbildet at biltrafikken er mye bedre enn sitt dårlige rykte som en farlig forurensningskilde. Nå er det ingen tvil om at biltrafikk forurenser og at det fortsatt er mange dødsulykker i trafikken, men det er stort sett bedring på alle fronter.

Personbiler står for en tiendedel av alle norske klimagassutslipp, og utslippene har vært omtrent konstant siden 1990 - selv om både antallet biler og bilkjøringen har vokst enormt. Årsaken er renere biler og mindre utslipp.

UNDER KLIMAMÅL: Norske biler slipper nå ut mindre klimagasser per kilometer enn målet i klimaforliket.

Samtidig har antallet dødsulykker falt kraftig, og ligger nå på det laveste tallet siden 1950. Også det på tross av vesentlig flere biler og atskillig flere kjørte kilometer. Årsaken er bedre veier, sikrere biler og tryggere sjåfører.

FÆRRE DØDSULYKKER: Antallet dødsulykker i biltrafikken faller jevnt og trutt, og er nå på linje med 1950. De endelige tallene for 2017 er ennå ikke klare, men det antas at rundt 100 mistet livet i trafikken i fjor.

Bare siden 2005 har antall kjørte kilometer med personbiler økt fra 28,7 til 35,3 millioner kilometer her i landet, eller godt over 20 prosent vekst. Vi kjører altså mer, men uten at det gir økt forurensning. Og samtidig faller dødsulykkene til nivået rett etter siste verdenskrig.

Det interessante med den nye statistikken er at den viser at politisk styring og økonomiske belønninger virker, men også at markedet og teknologisk utvikling hjelper oss til å nå nye mål.

I stedet for å bekjempe biler og bilkjøring, så oppnår man det samme ved å bekjempe ulempene med biler og bilkjøring.

Nettavisen mener at biltrafikken er bedre enn sitt rykte, og at det nytter å få ned både antall ulykker og utslipp. Bil er et fleksibelt transportmiddel som mange trenger i hverdagen.

Hva mener du? Er du enig i at det går fremover, eller ønsker du enda hardere tiltak for å få ned biltrafikken?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere