*Nettavisen* Nyheter.

Feil politikk å fjerne fordelene for elbiler

Trondheims ordfører Rita Ottervik (Ap) har stått i bresjen for å fjerne gratis parkering for elbiler i sentrum. Foto: Ntb Scanpix

Problemet er ikke for mange elbiler, men at alt for mange kjøper forurensende bensinbiler.

03.01.17 10:29

NETTAVISEN MENER: En salig suppe av skrivebordsteori og misunnelse gjør at lokalpolitikere nå fjerner fordeler for elbilene. Heldigvis holder Oslos byrådsleder hodet kaldt.

For to dager siden innførte Trondheim full betaling for parkering av miljøvennlige elbiler i Trondheim kommune, og fjernet dermed et viktig incitament som påvirket trøndere til heller å kjøpe elbil enn en forurensende bil.

All erfaring tilsier at det vil påvirke salget av elbiler, og dermed øke både luftforurensningen i Trondheim og norske klimagassutslipp totalt. Arbeiderparti-ordfører Rita Ottervik har vært pådriver for å fjerne elbil-fordelene.

At kommunene nå for lov til å ta betaling fra elbiler, skyldes den nye nasjonale parkeringsforskriften. Men det er høyst frivillig om kommunene vil fjerne elbil-fordelene. Oslo, Bærum og Drammen er blant de 20 kommunene som fortsetter med gratis elbilparkering.

Her kan du sjekke din kommune: Parkeringsoversikt

Både Stavanger, Bergen og Tromsø vil fjerne den gratis elbilparkeringen helt eller delvis.

De nye politiske signalene skyldes en blanding av misunnelse og teoretiske økonomiske beregninger. Politikerne overser det mest åpenbare - nemlig at 97 prosent av den norske bilparken fortsatt går på bensin og diesel.

Testen på om elbil-fordelen er urimelig gode eller ei finner vi i nybilsalget. Og når under 1/7 av nye biler er elbiler, er det null dekning for å hevde at elbilfordelene er urimelig gode. Tvert imot.

Ferske tall viser at det i fjor ble solgt 155.000 nye personbiler her i landet, og bare 24.000 av dem var nullutslippbiler. Mens bilsalget generelt økte med 3.900 biler, sank elbilsalget med over 1.500.

Klikk på bildet for å forstørre.

Mens elbil-andelen steg kraftig fra 2011 til 2015, er det nå på vei ned. Salget av bensin- og dieselbiler øker derimot. Foto: Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Les statistikken: Bilsalget i 2016

Norge har vært et internasjonalt foregangsland for nullutslippsbiler. Årsaken er en avgiftspolitikk som virker, og en forutsigbar politikk. Toppen ble nådd i mars 2015 da det var klart foran valget at det var politisk flertall for å forlenge elbil-fordelene. I den måneden utgjorde elbilene 23,4 prosent av alle nye biler.

I 2015 (siste statistikk) slapp norske bensin- og dieseldrevne personbiler ut 5,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Det er omtrent likt med utslippene i 2010. De nye elbilene har nullet ut en kraftig utslippsvekst blant dieselbiler i samme periode.

Personbiler utgjør rundt 10 prosent av alle norske klimagassutslipp, og hvis vi skal ha en sjanse til å nå våre internasjonale forpliktelser må utslippene radikalt ned. Da må elbilsalget opp. Så enkelt er det.

Dessverre er debatten ødelagt av skrivebordsøkonomer som har regnet på angivelige subsidier for Tesla-kjøpere. Regneøvelsen blir teoretisk fordi Tesla-kjøperne ikke ville gitt 1,4 millioner kroner for en avgiftsbelagt Tesla, men kjøpt en billigere bensinbil i stedet. I så fall er «tapet» for staten ren teori.

Debatten er også ødelagt av misunnelsen blant forurensende (!) bilførere som ser bekvemme nullutslippsbiler ha fordeler. Misunnelsen er misforstått fordi det aldri har vært noe mål for norsk miljøpolitikk at den skal være en pest og en plage for de som velger miljøvennlig. Og den er patetisk fordi den kommer fra folk som har valgt å forurense selv.

Nettavisen mener at politikere som vil fjerne elbil-fordeler viser manglende regneferdigheter. Så lenge 6 av 7 bilkjøpere velger å forurense, er incitamentene til å velge miljøvennlig for dårlige.

Hva mener du? Er det bra at fordelene for å velge miljøvennlig forsvinner, eller ville du økt elbil-fordelene?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag