Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gråter krokodilletårer for Rygge flyplass

Nå må norske flypassasjerer ut med 80 kroner i avgift per flyreise i miljøavgift. Og det til tross for at Norwegian og de andre flyselskapene allerede betaler for sin forurensning.
Nå må norske flypassasjerer ut med 80 kroner i avgift per flyreise i miljøavgift. Og det til tross for at Norwegian og de andre flyselskapene allerede betaler for sin forurensning. Foto: Norwegian
Sist oppdatert:
Den nye flyavgiften truer Rygge flyplass, men var ikke det akkurat hensikten med den «grønne» avgiften?

NETTAVISEN MENER: Hensikten med et såkalt grønt skifte er å få til et skifte. Hvis vi skal fly mindre, vil det gå ut over flyselskapene og de ansatte ved flyplassene.

I Finansdepartementet sies det kynisk at hovedpoenget med såkalte «grønne» skatter og avgifter er at de er skatter og avgifter. Fargen har mindre betydning utover å gjøre avgiftene lettere å selge inn hos velgere og politikere.

Omtrent slik må regjeringen og de to støttepartiene ha tenkt ved innspurten i årets statsbudsjett. Helt på tampen dro man fram forslaget om 80 kroner i seteavgift for flyreiser.

Rundt 1,1 milliarder kroner tenker man seg at avgiften skal innbringe.

Men nå ser avgiften ut til å virke, og da blir det nye toner. Som kjent er krokodilletårer et uttrykk for falsk sorg eller medlidenhet, og det blir noe inkonsekvent av at politikerne med en hånd ønsker at flytrafikken skal rammes - og med den andre hånden angrer seg.

I praksis skal flypassasjerene nå betale mange ganger mer enn prisen for å rense utslippene. Mens flyseteavgiften Oslo-Trondheim blir 80 kroner, beregner Myclimate at du kan kjøpe deg klimanøytral for 25 kroner på den samme reisen.

Sjekk kalkulatoren selv: Klimakvoter på flyreiser

Dessverre (eller heldigvis, avhengig av øynene som ser) kan den nye avgiften ta livet av flyruter. På Torp legger Wizzair ned ruten til Bosnia og kutter antallet avganger til Polen.

Men nå har regjeringen og støttepartiene fått kalde føtter og vil gjennomføre en høringsrunde om den foreslåtte avgiften. Dersom flyplasser legges ned som følge av den nye «grønne» avgiften, vil de se på saken igjen. Pussig, for var ikke nettopp hensikten med avgiftene at folk skulle fly mindre?

I så fall ser det ut som om varselet virker:

- I tillegg har både Wizzair, Widerøe, Norwegian og Ryanair meddelt flyplassen at det løpende gjøres konsekvensutredninger av denne avgiften, og at det kan forventes ytterligere reduksjoner i trafikken hvis avgiften opprettholdes, sier markedssjef Tine Kleive-Mathisen ved Torp flyplass til Aftenposten.

På andre siden av Oslofjorden sier ledelsen ved Rygge flyplass at flyplassen ikke har noen sjanse til å overleve med 80 kroner i ny skatt per flyreise.

- Konsekvensen er at Moss Lufthavn Rygge må legge ned virksomheten og 1.000 arbeidsplasser går tapt i Mosseregionen, sier en talsmann til Aftenposten.

En ny skatt får altså folk til å la være å fly, flyselskapene innstiller ruter og flyplasser med legges ned. Nøyaktig som politikerne ønsker, må vi anta.

Leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund er godt fornøyd: - Hvis Rygge flyplass legges ned som følge av en miljøavgift på 88 kroner, er det et utmerket eksempel på at miljøavgifter virker, sier han.

Les saken: Flere ruter kuttet på Torp, avgift kan stenge Rygge

At de som forurenser må betale for å rense opp, er et godt prinsipp. Men det ødelegger for det gode prinsippet at man bruker miljøvern som et påskudd for å innføre nye skatter og avgifter hvis man ikke ønsker adferdsendring.

Økonomisk er det ingen logikk i at flybransjen skal betale mange ganger mer enn sin egen forurensning:

  • Flyselskapene er som eneste bransje med i EUs klimakvotesystem.
  • I tillegg må de betale CO2-avgift for rundt en halv millard kroner.
  • Til overmål skal altså passasjerene ut med 80 kroner per tur.


Det er ingen tvil om at flytransport er en stor kilde for klimagassutslipp. Per år slipper luftfarten ut rundt 1,2 millioner tonn CO2 innenlands og rundt 1,5 millioner tonn CO2 utenlands, altså totalt 2,7 millioner tonn CO2.

Hvis vi bruker klimakvotekalkulatoren til Myclimate, som samarbeider med Fremtiden i våre hender, så sier den at kvotene skal koste rundt 200 kroner per tonn CO2. Det tilsvarer 540 millioner kroner for all norsk luftfart - innenlands, som utenlands.

Flyselskapene betaler allerede omtrent det i CO2-avgift. Og nå skal altså flypassasjerene betale flere ganger mer - på toppen. Klarere kan det ikke bevises at såkalte «grønne» avgifter i virkeligheten er avgifter, verken mer eller mindre.

Nettavisen mener at regjeringen må bestemme seg for om man ønsker at Rygge flyplass legges ned og flyruter forsinner. Å gråte over påståtte miljøavgifter som virker, blir lett krokodilletårer.

GUNNAR STAVRUM

Hva mener du? Er det bra at Rygge flyplass legges ned, eller er regjeringen og støttepartiene her tatt med buksene nede?

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!