RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er e-posten som kan «frikjenne» Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kjørte 200 mil for å sette seg inn i standarden på E6 fra Svinesund til Kirkenes. Her fra Kvænangsfjellet.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kjørte 200 mil for å sette seg inn i standarden på E6 fra Svinesund til Kirkenes. Her fra Kvænangsfjellet. Foto: #E6Sommer (Samferdselsdepartementet)
Sist oppdatert:
En hittil lite vektlagt e-post viser at statsråd Ketil Solvik-Olsen selv ville håndtere sine politiske kontakter.

NETTAVISEN MENER: Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite er på vei inn i en fillesak. Nye opplysninger viser at ministeren var fullt klar over grensene mellom politikk og byråkrati.

I går sendte Martin Kolberg og de 13 andre medlemmene i Kontroll- og konstitusjonskomiteen et brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen med en ukes svarfrist.

Du kan lese brevet her: Vedr. sak om forholdet mellom politisk ledelse og embetsverket i Samferdselsdepartementet

Kommunikasjonssjef Anne Marie Storli har undertegnet avtale om tre års permisjon fra stillingen som kommunikasjonssjef i Samferdselsdepartementet.

Komiteen vil undersøke om statsråden hadde en aktiv rolle i å fjerne Anne Marie Storli fra stillingen som kommunikasjonssjef i Samferdselsdepartementets kommunikasjonsavdeling.

- På denne bakgrunn er det i komiteens interesse å se nærmere på statsrådens håndtering og forståelse av skillet mellom politisk ledelse og embetsverk, heter det i brevet, som er signert Martin Kolberg. Storli og hennes advokater hevder at hun ble presset ut av departementet fordi hun ikke ville gi statsråden såkalt «partipolitisk bistand».

Konflikten skal ha toppet seg rundt den fjorten dager lange bilturen samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tok langs hele E6 fra Svinesund til Kirkenes sommeren 2014.

- Jeg får testet vegen, motta en rekke faglige innspill både om veg, havn, luftfart, jernbane og telekom - samtidig som jeg får snakket med mange mennesker langs vegen, sa han.

Les saken: Samferdselsministeren reiseklar - skal kjøre over 2000 km på E6

Prosjektet #E6Sommer var en storsatsing der statsråden kjørte over 2000 kilometer og hadde utallige møter underveis.

Nettavisen har tilgang til e-poster som helt tydelig forteller at den politiske ledelsen selv ville håndtere partipolitiske kontakter - og ikke be byråkratiet om det.

I denne e-posten var statssekretær Reynir Jóhannesson (Frp) til kommunikasjonssjef Anne Marie Storli er grenseoppgangen mellom byråkratiet og politikerne glassklar: Storli skal kontakte lokale ordførere og gjøre det praktiske - mens statssekretæren eksplisitt sier at han holder kontakten med Høyre og Fremskrittspartiet lokalt.


Dette er opplysninger som er stikk i strid med det som tidligere er fremlagt.

PRESISERING: Dagens Næringsliv har omtalt e-posten i brødteksten på en artikkel 23. desember, men uten å legge avgjørende vekt på denne setningen.

Påtegningen om at statssekretæren selv holder kontakten med regjeringens lokale partifeller i Høyre og Fremskrittspartiet er helt etter boka. At den politiske ledelsen trengte hjelp til det praktiske, er også helt sedvanlig.

Dette utsnittet fra nettsiden er typisk. Samferdselsministeren får en orientering om E6 gjennom Fauske sentrum.

Da Solvik-Olsen offentliggjøre at han personlig ville inspisere hele E6 og ta imot lokale innspill, fikk han flere hundre henvendelser fra lokale politikere, byråkrater og interessegrupper som ville fortelle om sine erfaringer og forslag for E6-investeringer.

For den politiske ledelsen var det naturlig og i tråd med regelboka å be den syv personer store informasjons- og kommunikasjonsavdeling om hjelp til det praktiske. Men den politiske ledelsen var ikke fornøyd med leveransene fra avdelingen under Anne Marie Storlis ledelse, og mye av det praktiske arbeidet falt på den overarbeidede politiske staben - og spesielt statssekretær Reynir Jóhannesson.

Statssekretær Reynir Jóhannesson måtte gjøre mange av de praktiske oppgavene som ikke ble gjort av Informasjons- og kommunikasjonsavdelingen.

Nettavisens gjennomgåelse av e-postene tyder ikke på at misnøyen startet med en konflikten om påstått partipolitisk bistand, men tvert imot handlet om forskjell mellom forventninger og bidrag fra kommunikasjonssjefen.

Det hører med til historien at Fremskrittspartiet ikke har en eneste ordførere langs E6. Kontakten med ordførere og fylkesordførere var altså hovedsaklig med andre partier enn regjeringspartiene. Og det er intet spesielt i at en statsråd får bistand fra departementet til å arrangere møter med lokale folkevalgte - uansett hvilket parti de representerer.

Her kan du se hele ruta og hvilke møter som ble arrangert: E6Sommer

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ga gjentatte ganger uttrykk for at arbeidet gikk for tregt under ledelsen til Anne Marie Storli. Han skal også ha nevnt det i samtaler med tidligere departementsråd Eva Hildrum, og Hildrum skriver i et notat: «Jeg tok den gang statsrådens misnøye opp med deg i en samtale, og du skulle snakke med statsråden om dette....», ifølge Dagens Næringsliv.

Da Hildrum gikk av for pensjon, overtok Villa Kulild som departementsråd. Hun tok misnøyen opp med kommunikasjonssjefen, som angivelig ble svært overrasket.

- Jeg kan bekrefte at jeg, uten forvarsel, fikk beskjed om at jeg var uønsket i stillingen min, sier Anne Marie Storli til Dagens Næringsliv.

Advokat Vidar Raugland arbeider blant annet med arbeidsrett og avtalerett.

Storli kontaktet advokat Vidar Raugland, som bistod henne i konflikten. Etter rundt fem uker ble Anne Marie Storli enig med Samferdselsdepartementet om tre års permisjon , og arbeidsplass hos Vegdirektoratet med full lønn og andre betingelser.

I et notat Raugland har skrevet, og som Dagens Næringsliv har fått, hevder advokaten at det skjedde etter en «overgrepslignende prosess hvor truslene om en formentlig ubehagelig prosess ved motstand blir den drivende kraften i forhandlingene om å finne gode utganger».

Den avgåtte kommunikasjonssjefen har ikke krevd å gå tilbake til stillingen i departementet, og hun skrev frivillig under avtalen om permisjon - med advokathjelp. Det er vanskelig å se hva Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité kan bidra med i personalsaken.

Foreløpig er det vanskelig å se klare vinnere. Den omfattende pressedekningen har vært negativ for statsråd Ketil Solvik-Olsen, Samferdselsdepartementet og trolig også den permitterte kommunikasjonssjefen.

Siden Dagens Næringsliv begynte å skrive om saken før jul, har både Storli og hennes advokat bistått aktivt. Og de siste dagene har Samferdselsdepartementets permitterte kommunikasjonssjef flittig videreformidlet avisens kritiske oppslag om statsråd Solvik-Olsen.

Tidligere kommunikasjonssjef Anne Marie Storli har videreformidlet flere kritiske artikler i Dagens Næringsliv (DN) mot samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (@ketilso).

Inntil Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite tok opp saken har samferdselsministeren hatt problemer med å belyse sin side av personalsaken.

Brevet fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite tvinger statsråden til å fortelle om han var misfornøyd med arbeidet til den permitterte kommunikasjonssjefen.

Men nå blir det fritt frem. Denne uken må nemlig Ketil Solvik-Olsen besvare komiteens direkte spørsmål: «Var statsråden misfornøyd med samarbeidet og leveransene fra kommunikasjonsavdelingen?».

Svaret blir etter alt å dømme ja, og misnøyen gikk ikke på mangel på partipolitisk bistand, så langt Nettavisen vet.

Nettavisen mener at påstandene om at statsråd Ketil Solvik-Olsen ville ha partipolitisk bistand svekkes av e-posten hvor den politiske ledelsen uttrykkelig sier at de vil gjøre den kontakten selv.

GUNNAR STAVRUM

Hva mener du? Kan en statsråd forvente bistand til å arrangere møter med lokale politikere, eller blir det partipolitisk bistand?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere