Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kraftig fall i salg av elbiler truer norske utslippskutt

Andelen elbiler av nybilsalget har falt fra 24 prosent i mars i fjor, til 10 prosent i juli i år.
Andelen elbiler av nybilsalget har falt fra 24 prosent i mars i fjor, til 10 prosent i juli i år.
Sist oppdatert:
Norge var verdensledende på elbiler, men nå stuper salget.

NETTAVISEN MENER: Fremtidens utslippsfrie bil går enten på elektrisitet eller hydrogen. Derfor bør politikerne ta det alvorlig når elbilsalget faller sterkt.

I juli i fjor var 1/7 av nye biler elektrisk, i samme måned i år er det bare 1/10.

Elbil-andelen har altså falt fra 14,3 prosent til 10,0 prosent av de nye bilene fra juli i fjor til juli i år.

Dette bekrefter trenden de siste månedene, etter at politikerne begynte å skape usikkerhet om hvor lenge elbilfordelene vil bestå. Rekordmåneden var mars i fjor, da 24,0 prosent - eller nesten hver fjerde nye bil - var elektrisk. Siden den gang har salget gått utforbakke.

Du finner statistikken her: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Det urovekkende er at biltrafikk er en stor kilde for CO2-utslipp, som Norge har forpliktet seg til å redusere radikalt. Når det blir færre nullutslippbiler, går det ut over de gjennomsnittlige utslippene fra nybilparken.

CO2-utslippene på alle nye biler har steget jevnt og trutt siden bunnen i mars. Foto: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Det mest populære akkurat nå er å kjøpe hybridbiler, men der er miljøeffekten diskutabel. Bensindrevne hybridbiler lader opp batteriet ved å forbrenne bensin, og det reduserer ikke utslippene. Men såkalte plugin-hybrider lades som en elbil, og der ligger miljøgevinsten også i at de egner seg for familier som klarer seg med en bil.

Spørsmålet er hva som forklarer nedgangen i elbilsalget. Mest sannsynlig er det at kjøperne har fått med seg nye signaler fra politikerne om at de særskilte elbilfordelene kan være på vei bort - i første rekke retten til å kjøre i kollektivfelt, gratis parkering og lavere avgift.

Dessuten innebærer Oslopakke 3 en gradvis innfasing av bompenger også for elbiler, dog en lavere bompengesats enn diesel- og bensinbiler.

Her kan du lese mer: Elbilens fordeler

Så lenge elbilene var spartanske og hadde kort rekkevidde var fordelene akseptert av de fleste. Uten økonomisk støtte og andre fordeler ville få kjøpte biler som var vesentlig dyrere og mindre praktiske enn bensin- og dieselbiler.

Vendepunktet kom med Tesla, og en oppfattelse av at velstående kjøpere kunne få store statlige subsidier for å kjøre en luksuriøs bil i kollektivfeltet.

Motstanden er forståelig, men kortsiktig. Målet er ikke å plage elbileiere, men å stimulere til utvikling av gode elbiler og batterier med lang rekkevidde.

Når ni av ti nå velger å kjøpe forurensende biler, så tyder det på at de omdiskuterte elbilfordelene ikke lenger er gode nok, eller oppfattes som sikre nok, til at kjøperne velger utslippsfrie biler. Det er et tankekors.

Nettavisen mener fallende elbilsalg vil gjøre et vanskeligere for Norge å nå sine utslippsmål. Dette er en utvikling politikerne må ta på alvor hvis de ønsker en bilpark som gradvis slipper ut mindre klimagasser.

Hva mener du? Er fallende elbilsalg noe å bekymre seg over, eller er det på høy tid at subsidieringen av elbiler forsvinner?

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!