RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lokkepriser på bensin sløver norske bilister

I helgen var dieselprisen under 10 kroner på denne stasjonen i Bærum.
I helgen var dieselprisen under 10 kroner på denne stasjonen i Bærum. Foto: Morten Karlsen (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Diesel for under 10 kroner per liter burde snarere være en regel, enn et unntak.

NETTAVISEN MENER: Fallende oljepriser gir lavere bensinpriser og mindre i statskassen i form av avgifter. Slik oljeprisen nå utvikler seg, bør bensinprisene gå enda mer ned.

En tommelfingerregel sier at staten tar rundt 60 prosent av pengene du betaler ved bensinpumpen når du fyller opp bilen.

Fyller du for 600 kroner, tar staten rundt 360 kroner i ulike avgifter, omlag 180 kroner er betaling for råoljen, mens bensinstasjonen og bensinselskapet sitter igjen med 60 kroner.

Staten tar rundt 60 prosent av pumpeprisen i bensinavgifter og merverdiavgift.

Norge har verdens høyeste bensinpriser, viser en undersøkelse fra Bloomberg. Men det en trøst, og det er at nordmenn likevel er blant folk i verden som bruker den minste andelen av inntekten på bensin. 

Les mer her: Bensinpriser land for land

Bensinen blir ikke billig av den grunn (ikke maten heller) - det skyldes bare at vi har høy kjøpekraft og dermed stort sett råd til å betale dyrt.

I USA er prisen nå rundt 2,2 dollar per gallon, det tilsvarer omlag 5,25 kroner per liter bensin til bilistene.

Spørsmålet er om lave priser i helgene sløver norske bilister og gjør at forbrukerne ikke er prisbevisst nok. Mens UnoX tok 9,64 kroner per liter diesel i helgen, opererer Statoil med offisielle veiledende priser som er 33 prosent høyere.

Men det aller mest havner likevel i lomma til statskassen og finansminister Siv Jensen:

I statsbudsjettet for 2016 har Stortinget vedtatt at staten skal ta 4,99 kroner per liter i veibruksavgift for bensin (3,44 kroner for diesel), og 0,97 kroner per liter i CO2-avgift for bensin. Og merverdiavgiften kommer på toppen.

De veiledende prisene fra Statoil viser at drivstoffprisene fortsatt ligger høyt, når vi vet at oljeprisen har falt fra 120 til under 40 dollar på halvannet år. 

Nå har den norske kronene også svekket seg mot dollar i samme tidsrom, men målt i norske kroner er oljeprisen mer enn halvert fra over 650 kroner sommeren 2014 til 323 kroner i dag. Det betyr at råstoffet for bensin har falt kraftig - uten at bensinprisene har falt like mye for bilistene.

Statoils priser er for øyeblikket 14,23 kroner for 95 oktan bensin og 12,90 per liter diesel - altså vesentlig høyere enn bensinprisen på bildet i helgen.

Bensinselskapene utnytter at forbrukerne ikke er prisbevisste. Konkurransetilsynet har vist hvordan de setter ned prisene enkelte dager, og skrur dem opp andre dager (mandager og torsdager er dyre dager) - forbløffende koordinert mellom konkurrentene.

Les også: Konkurransetilsynet: For lite bensinkonkurranse

Statsavgiftene er det ikke så mye å gjøre noe med utenom valg, men det er ingen grunn til å være sløve når man velger tidspunkt og stasjon for å fylle. Uten at forbrukerne er prisbevisste, kan stasjonene fortsette med lokkepriser noen dager i uka - og skru opp igjen prisene når det passer dem.

Nettavisen mener at bensinprisene skal enda mer ned hvis man slavisk følger råoljeprisen. Men før bensinstasjonen får sitt, tar staten 7,45 kroner per liter i avgifter og merverdiavgift på avgiftene.

GUNNAR STAVRUM

Er du enig i at nordmenn har råd til å betale verdens høyeste bensinpriser, eller mener du at staten og bensinstasjonene er grådige?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere