*Nettavisen* Nyheter.

Nettavisen takker leserne for historiens beste år

Sjefredaktør og administrerende direktør Gunnar Stavrum takker leserne for historiens beste år for Mediehuset Nettavisen.

Takk for et fantastisk år - med leservekst, engasjement og for økonomiske resultater konkurrentene bare kan drømme om!

31.12.14 13:16

Første uke i år hadde Nettavisen i gjennomsnitt 182.728 lesere på mobil hver dag.

I juleuken (som normalt er en stille periode) var lesertallet 425.000 - altså mer enn en fordobling!

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen mobil - unike brukere per dag i gjennomsnitt uke for uke i 2014.

Rekorden var i uke 46, da 553.000 lesere var innom mobilsidene våre hver dag.

Til sammenlikning hadde Bergens Tidende samme uke 168.000 daglige brukere på nett, Fædrelandsvennen 46.000, Stavanger Aftenblad hadde 90.000 og Adresseavisen 133.000.

Tror du det ikke, kan du se tallene her:Topplisten til TNS Gallup

Her er mobiltallene:TNS Gallup Mobil topplisten

Nettavisens mobilversjon hadde altså alene langt flere lesere enn landets fire største regionaviser hadde tilsammen på internett.

Lesere på vandring
Tallene dokumenterer hvilke leservandringer som pågår. Og de er en vesentlig årsak til at Nettavisen kan gjøre opp regnskapet for 2014 med et historisk høyt overskudd.

Det er vi veldig glade for, og vi glemmer ikke et sekund at det skyldes leserne våre. Tusen takk skal dere ha for at 2014 ble et jubelår!

Ikke fem øre i statsstøtte
Vi ser at mange av våre konkurrenter bakster tungt i sjøen. Enkelte klarer seg ikke uten opp til 40 millioner kroner i året i direkte pressestøtte til papirproduktene.

Andre - som de store regionavisene - nyter godt av null moms på opplagsinntektene sine.

Nettavisen får ikke fem øre fra staten - verken i direkte eller indirekte pressestøtte. Vi fikk hjelp av eierne våre til en tung omstilling for fem-seks år siden, men nå er det vi som bidrar med penger andre veien.

Med litt flaks er Nettavisen gjeldfri etter 2015.

Ambisjoner for 2015
Bedre økonomiske ressurser og økt redaksjonell slagkraft gjør at vi også kan sette oss høyere ambisjoner.

Vårt mål er å være provoserende og avslørende, men også underholdende. Nettavisen skal våge å ta debattene andre unngår, og vi må fortsette å være innovative når det gjelder både lave kostnader og høye inntekter.

En fri avis er lønnsom og uavhengig.

Derfor er vi takknemlig for at nettopp du valgte å lese Nettavisen i 2014, og vi håper å se deg igjen på nyåret.

Godt nytt år!


PS: Hvilke redaksjonelle satsinger vil du helst at Nettavisen skal prioritere i 2015? Er det saksområder du etterlyser, eller har du andre ønsker? Svar oss i debattfeltet under.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.