Gå til sidens hovedinnhold

Nordmenn handler på nett for nærmere 20 milliarder

Nå handler tre av fire nordmenn varer på internett.

NETTAVISEN MENER: Varehandelen blir mer og mer digital. Butikker som ikke skjønner det, vil dø.

Teknologiske omveltninger går senere enn ingeniørene tror, men de forvandler samfunnet mer enn folk flest oppfatter.

I fjor var det 20 år siden Nettavisen ble startet, og i går holdt Dagbladet allmøte for å forberede seg på at papiravisen ikke vil komme ut hver eneste dag i fremtiden. Folk flest henter sine nyheter fra internett og mobil.

Men mediene er ikke de eneste bransjene som digitaliseres og går over på nett. Nå kommer nye tall for detaljomsetningen fra netthandelen, og den viser at den eksplosive veksten fortsatte i 2016. I år vil trolig netthandelen passere 20 milliarder kroner i Norge.

- Vi har hatt ekstrem vekst på shopping gjennom våre kanaler fra 2015 til 2016, sier salgsdirektør Sara Narvhus Oksdøl i Nettavisen Spray - avdelingen som driver med netthandel og innholdsmarkedsføring.

- Vi ser stor vekst på mote, sport, fritid og reise, sier hun.

Annonsørene går fra papir til digitale medier, og innholdsmarkedsføring for nettbutikker vokser eksplosivt.

Samtidig har mobilen blitt en viktig kanal for annonsering og handel.

Likheten mellom medieutviklingen og netthandelen er slående:

  • Yngre voksne er storforbrukere både av digitale medier og netthandelen.
  • Jo høyere utdannelse, desto mer digital - både i mediebruk og handel.
  • Kvinner og menn handler like ofte, men mennene bruker mer penger.

- Tre ganger så stor andel av de med utdanning på høgskole- eller universitetsnivå anslår å ha handlet for over 10.000 kroner på nett de siste månedene sammenlignet med de som har høyere utdanning, skriver Statistisk sentralbyrå.

Tegnene er tydelige, og alt tyder på at utviklingen vil fortsette i uforminsket styrke. Norge ligger bak eksempelvis Tyskland og Danmark i netthandel.

Les mer her: Tre av fire har handlet på nett det siste året

Det interessante er hvor raskt utviklingen går, og erfaringen fra mediebransjen er at man før eller siden kommer til et brytningspunkt hvor utviklingen skyter enda mer fart.

De store dagligvarekjedene opplever sterk vekst i netthandel. Men også der er det veldig mye å gå på, og da er det lett å sove i timen.

Nettavisen mener at de nye handelstallene må få alarmen til å gå hos fysiske butikker som kun finnes på gateplan eller på kjøpesentre. De som ikke satser digitalt på netthandel vil risikere å dø.

Hva mener du? Vil netthandelen bare vokse og vokse, eller tror du at vi snart når et metningspunkt?

Reklame

Denne eksklusive motebutikken har salg bare én gang i året

Kommentarer til denne saken